Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

de Witold Gombrowicz
Traducerea:  Olga Zaicik

„Acțiunea se petrece la Curte, forma ideală, imuabilă în structurile, conveniențele, ritualurile, eticheta ei. Totul se desfășoară aici conform unor reguli prestabilite, de la care nimeni nu se poate abate. Devine o colecție de stereotipii; un cod obligatoriu, ele ordonează universul, făcându-l inteligibil dar, mai ales, previn orice surpriză, dispensează de orice reacție individuală spontană. Adusă la Curte dintr-un capriciu al Principelui moștenitor, Ivona, fata lipsită de farmec, molâie, apatică, „mălăiață”, tăcută până la muțenie, stârnește confuzie, apoi panică. Interesant că Ivona nu întreprinde nimic, absolut nimic care să pericliteze Curtea. Dar chiar din momentul în care se arată incapabilă de a face o simplă reverență, un neînsemnat gest, dar cât de important ca simbol al adaptării, al fasonării, al potrivirii cu ceilalți, devine o primejdie. Neputând intra în joc, ea este un corp străin, o necunoscută într-o lume familiară, ceilalți fiind nevoiți să se redefinească în raport cu ea. Ivona stârnește panică, pe rând, Reginei grafomane, care se teme că va fi deconspirată, Regelui, căruia îi amintește de o crimă pe care a făptuit-o demult, doamnelor de la Curte, care nu sunt atât de perfecte pe cât par, Șambelanului lingău, cinic și intrigant, ba, în cele din urmă chiar și Principelui. „Trebuie salvate aparențele” spune Regina.

… Suspectată, spionată, terorizată, Ivona va fi în cele din urmă surpimată la un festin dat în cinstea logodnei sale cu Principele Filip, unde se va îneca cu un os de pește.

… După moartea (uciderea) ei se reinstaurează eticheta, Marele Angrenaj odată pus în mișcare, toți redobândesc certitudinea securității personale. Forma acoperă în continuare tertipurile, minciuna, ba chiar și crima. Dezordinea, haosul au fost înlăturate. Prin suprimarea Ivonei totul reintră în normal.” (din caietul-program al spectacolului – citat din Olga Zaicik, postfața vol. „Jurnal și Teatru”, Ed. Univers, 1988).

Distribuţia:

Ivona:  Mona Erhan
Regele Ignaţiu:  Doru Fîrte
Regina Margareta:  Elvira Platon Rîmbu
Principele Filip:  Şerban Borda
Şambelanul:  Sebastian Lupu, Emil Sauciuc
Iza:  Simona Nica
Chiril:  Alexandru Rusu, Sebastian Lupu
Mătuşa I, Doamna I:  Mariana Neagu
Mătuşa II, Doamna II:  Ileana Iurciuc
Inocenţiu:  Petre Ghimbăşan
Curteni:  Corina Cernea, Mirela Niţă Lupu, Andrian Locovei, Pavel Sârghi, Igor Lungu, Sorin Ciofu, Alexandru Rusu, Zentania Lupşe, Mihaela Gherdan, György Linda, Adrian Marian 

Regia artistică:  Alina Hiristea 
Asistentă regie:  Elvira Platon Râmbu 
Scenografia:  Adrian Buzaş 
Coregrafia:  Victoria Bucun 
Ilustraţia muzicală:  Alina Hiristea, Victoria Bucun, Florian Chelu
Regia tehnică:  Florin Popescu
Sufleor:  Iuliana Chelu
Lumini:  Iosif Balogh, Sorin Precup,  Sándor Attila Nagy
Sonorizarea:  Cristian Segărceanu

Data premierei:  23 mai 2002

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP