Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actriţă

Data şi locul naşterii: 12.06.1953, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1981, clasa prof.Petrică Vasilescu 

În Institut a jucat câteva roluri extrem de pretenţioase şi solicitante, în acelaşi timp; amintim doar Ziţa din „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, Ioana din „Sfânta Ioana” de G.B.Shaw sau Sonia din „Unchiul Vanea” de A.P.Cehov, sau la clasa de regie a lui Tompa Gábor: Mira („Meşterul Manole” de Lucian Blaga), Alla („Tango” de Slawomir Mrožek), Winnie („Oh, les beaux jours” de Samuel Beckett). A făcut un rol principal în filmul „Mireasa din tren” (scenariul D.R.Popescu, regia artistică: Lucian Bratu), rol pentru care a fost lăudat de cronicarii de film.

Actor

Data şi locul naşterii: 24.01.1977, Bălţi, Republica Moldova

Studii: Institutul de Arte din Moldova, Facultatea de Actorie, Teatru şi Film, 1997, clasa prof.Victor Ciutac 

Igor Lungu a venit la Oradea în anul 1999, din Republica Moldova, împreună cu câţiva colegi, tineri absolvenţi ai Şcolii de teatru şi film din Republica Moldova. Tânărul actor a atras de la început atenţia printr-o vioiciune, o energie şi o imensă şi sinceră bucurie de  a juca. Indiferent de roluri (episodice, mici sau principale), Igor Lungu a ştiut să adauge personajelor sale, pe lângă datele conferite de autori sau de cele ce decurg firesc din viziunea regizorală, propriile sale date, propria sa capacitate creatoare. Motiv pentru care fiecare din personajele interpretate de el are o notă originală. Apolodor al său (atât pe scena Teatrului de Stat Oradea, cât şi după reluarea lui pe scena Teatrului Arcadia Oradea), a fost un personaj plin de viaţă, de umor şi de tandreţe, de aceea copiii l-au îndrăgit mult, devenind, pentru o vreme, personajul lor preferat.

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 07.04.1971, Ungheni

Studii: Colegiul Naţional de Artă din Soroca (Republica Moldovă), secţiile de actorie şi regie. În 1992 obţine o bursă la Academia de Teatru şi Film din Bucureşti. În 1995 a jucat la Teatrul Mic în spectacolul Cătălinei Buzoianu, „Pescăruşul” de A.P.Cehov, fiind totodată şi regizor secund. A semnat apoi spectacole importante: „Emigranţii” de Slawomir Mrožek şi „Azilul de noapte” de Maxim Gorki. Licenţiat al Academiei de Teatru şi Film Bucureşti, Specializarea: Regie de Teatru, Clasa Prof. Univ. Cristian Hadji-Culea.

1998-2001:  Cadru universitar (asistent universitar – cercetător), Universitatea Ecologică Bucureşti Facultatea de Arte, Catedra Arta Actorului

2005-2008: Doctorand, Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L.Caragiale", Facultatea de Teatru

Actriţă

Data naşterii: 16 septembrie 1962

Studii: Academia de Teatru Târgu Mureş, 1989

Fișă artistică selectivă:

Roluri interpretate la Teatrul din Oradea:

  • Clitemnestra în ELECTRA după Sofocle şi Euripide, regia artistică Mihai Măniuțiu
  • Stevens avocatul apărării în în NOAPTEA DE 16 IANUARIE de Ayn Rand, regia artistică Alexander Hausvater
  • Reporter în SHOAH. VERSIUNEA PRIMO LEVI după interviuri cu Primo Levi, regia artistică Mihai Măniuțiu

Actriţă

Data şi locul naşterii: 04.02.1947, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti”, 1966

A venit repartizată la Oradea, împreună cu soţul său, a fost distribuită în rolul Daniela Buzura din spectacolul „Simple coincidenţe” de Paul Everac. S-a declarat nemulţumită de distribuţie şi,  s-au reîntors în capitală (a colaborat şi continuă să colaboreze cu Teatrul Radiofonic). A mai jucat câţiva ani în teatrele din Brăila, Braşov şi Botoşani. Recitatoare sensibilă şi cunoscătoare a poeziei bune, Marina, împreună cu soţul ei Mihai, au fost parteneri în câteva spectacole de poezie, şi nu numai, Mihai cochetând serios şi cu regia de teatru.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor

Data şi locul naşterii: 23.09.1929, Bucureşti

Studii: Institutul de Teatru „I.L.Caragiale” Bucureşti, clasa prof.Marcel Anghelescu

Cu certitudine, Ion Mâinea a fost, alături de doi-trei colegi, ani buni, de fapt până la regretabila plecare definitivă, ceea ce se cheamă o vedetă (chiar dacă nu recunoscută ca atare), un maestru, un artist autentic în toată puterea cuvântului.

S-a angajat la Teatrul de Stat din Oradea în anul 1966, şi a rămas aici până la pensionare, jucând ani buni şi după, în ultimii săi ani de viaţă, fiind regizor colaborator la Teatrul pentru copii şi tineret „Arcadia” din Oradea.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 13.03.1924, Birtin-Brad

Olimpia Mâinea a venit la Teatrul de Stat din Oradea împreună cu soţul ei la ora aceea, actorul Ion Mâinea, de la Teatrul Dramatic din Baia-Mare. Dacă Ion Mâinea a fost, încă de la începutul activităţii sale, sortit pentru roluri mari, devenind, în timp, o autentică vedetă, un maestru, Olimpia Mâinea a fost o actriţă destinată, în special, rolurilor secundare. Înaltă, blondă, planturoasă, extrovertită, cu o dicţie impecabilă şi o memorie foarte bună, actriţei i-a lipsit capacitatea de interiorizare, poate şi pentru că, fiind o femeie inteligentă, a refuzat să se confunde cu personajele interpretate, păstrând, impunând continuu, între ea şi ele, o distanţă, confundată adesea cu răceala şi indiferenţa. Fiind „un animal frumos” – cum singură a recunoscut – a jucat în tinereţe câteva roluri de „frumoase”. La Brăila, unde a jucat câţiva ani, a fost colegă şi prietenă cu Vasilica Tastaman şi Silviu Stănculescu. A interpretat câteva roluri importante, de mare întindere, dar, din păcate, n-a fost convingătoare, nereuşind să treacă de un nivel mediu. Să amintim: Chiriţa şi Veta („O noapte furtunoasă de I.L.Caragiale), Luise („Totul în grădină” de Edward Albee), Gina („Dictatorul” de Al.Kiriţescu) Didina („Încurcă-lume” de A.de Herz).

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 16.04.1957, New York, S.U.A.

Studii: Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” Bucureşti, secţia Pictură, 1981

Eminentă studentă la Institutul de Arte „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, a făcut încă din primii ani, asistenţă la câteva filme semnate regizoral de artişti valoroşi ca Dan Piţa („Dreptate în lanţuri”), Tudor Mărăscu („Singur de cart”), Alexa Visarion („Năpasta”), Francisc Munteanu („Un petec de cer”), Malvina Urşianu („Figuranţii”), Nicu Stan („Furtună în Pacific”).

A debutat – ceva mai târziu – în teatru, semnând scenografia spectacolului „Tartuffe” de Molière, la Studioul Casandra. În tot acest timp, Maria Maliţa a şi pictat, participând cu lucrările sale la expoziţii de grup (1981-1982) şi la expoziţii municipale şi republicane (între anii 1981-1983).

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 21.04.1929

Studii: Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” Bucureşti, 1958

Tatiana Manolescu Uleu a venit la Oradea, împreună cu soţul ei, actorul Octavian Uleu, în anul 1961, şi a rămas aici, până la pensionare. Ea asemnat decoruri şi costume, iar la câteva spectacole doar costumele, la un număr relativ mic de spectacole, dacă raportăm numărul lor la stagiuni, ceea ce înseamnă că, cu oarecari excepţii, ea a semnat cam două spectacole pe stagiune, adică norma impusă de post. E important însă să observăm şi faptul că, în schema teatrului figurau mereu un număr rezonabil de scenografi (Nagy Sándor, Eliza Popescu, Maria Haţeganu, Bíró I.Géza, Vioara Bara, în plus colaboratori de prestigiu nu lipseau – Romulus Peneş, Tody Constantinescu, François Pamfil, Ştefan Hablinski, Paul Bortnovski, Vladimir Popov, Dan Jitianu etc.). Dar, cum nu doar numărul de spectacole e important, ci şi valoarea lucrărilor, remarcăm un fapt incontestabil: spectacolele la care a colaborat cu regizori creativi, cu care s-a întâlnit pe terenul fragil al metaforei scenice, rezultatele au fost remarcabile.

Actor

Data şi locul naşterii: 26.08.1955, Negreşti-Oaş

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1981, la clasa prof.Dem Rădulescu

Şi înainte, şi după terminarea institutului, a jucat pe scena Teatrului din Baia Mare, de unde, în 1989, a venit la Oradea. A jucat patru roluri bune, dovedindu-şi, din plin, calităţile de actor de forţă şi profunzime, şi a plecat spre visul tuturor actorilor: capitala ţării. Ştefan Mareş s-a făcut remarcat rapid printr-o imensă energie, un debordant simţ al umorului, o bucurie a jocului, un spirit ludic dezvoltat...

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP