Folosim cookie-uri | We use cookies
×

Noutăți - Trupa Iosif Vulcan

Ediția a VII-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea a ajuns la final, după opt zile intensive de teatru. Unul dintre cele mai așteptate momente ale festivalului este decernarea premiilor Festivalului de Teatru Scurt – secțiunea concurs, care se află anul acesta la cea de XXV-a ediție.

Selecția FESTIVALULUI DE TEATRU SCURT a fost realizată de către Victoria Balint – șef birou proiecte culturale și relații cu publicul la Teatrul Regina Maria, iar din concurs au făcut parte următoarele spectacole:

  1. SUICIDAL după texte de Luigi Pirandello, traducerea, scenariul și regia de Norbert Boda – Teatrul Municipal Baia Mare
  2. FAMILIA TÓT de Örkény István, regia Sânziana Stoican – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
  3. BEFORE BREAKFAST de Eugene O`Neil, versiunea scenică și regia: Andrei și Andreea Grosu – Teatrul „Maria Filotti”, Brăila
  4. BRUTUS sau UCIDEREA LUI IULIUS CEZAR de Tüncer Cucenoğlu, regia Irakli Gogia – Tbilisi Sandro Akhmeteli State Drama Theatre, Georgia
  5. MONSTRUL NISIPURILOR de Csaba Szekely, regia Andi Gherghe – Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Galați
  6. O RELAȚIE DESCHISĂ de Dario Fo și Franca Rame, regia Ana-Ioana Macaria – Teatrul de Artă București
  7. MEDEA`S BOYS – dramaturgia Ionuț Sociu + fragmente din „Medeea” de Euripide, regia Andrei Măjeri – Apollo111 Teatrul, București
  8. AVALANȘA de Tüncer Cucenoğlu, regia Petru Vutcărău – Teatrul Regina Maria, Oradea

Anul acesta, juriul Festivalului de Teatru Scurt a fost format din trei mari personalități din lumea teatrului, ION PARHON, ELISABETA POP și ION SAPDARU, care au analizat cu atenție spectacolele și au hotărât acordarea următoarelor premii:

 

Muzeul Oraşului Oradea-Complex Cultural în colaborare cu Muzeul Național Brukenthal, Teatrul "Radu Stanca" Sibiu, Teatrul Regina Maria Oradea, Episcopia Română Unită cu Roma Greco-Catolică Oradea, vă invită la vernisajul expoziţiei de pictură Faust: Vanity and Despair.

Expune artistul Alexandru Cînean.
Curatori: prof. univ. dr. d. h. c. Jan de Maere, dr. Diana Iancu, dr. Alexandru Chituță. 

Evenimentul va avea loc în data de 6 septembrie ora 16:00 la Muzeul Oraşului Oradea-Complex Cultural, în Palatul Princiar, corp B, etaj 1, sala 13.

Artistul vizual Alexandru Cînean a fost atras de provocarea pe care o constituie proiectul unei expoziții asupra primejdiilor inteligenței umane. Motivul este inspirat de o capodoperă a dramaturgiei universale: tragedia Faust de Johann Wolfgang von Goethe. Ocazia a constituit-o spectacolele cu această piesă în regia lui Silviu Purcărete, de la Teatrul "Radu Stanca" din Sibiu. Proiectul, extrem de laborios, a presupus mai întâi executarea unei serii de 20 de studii pregătitoare, transpuse apoi pe un format dublu, de 120 x 120 cm. Compozițiile sunt concepute ca o serie de interogații despre sufletul omenesc și condiția actorului, care se concentrează pe emoțiile umane provocate de dorință și plăcere, de goana după faimă și măreție, surprinse într-o manieră ambivalentă, ca urmare a confruntării actorilor cu rolurile și cu propria lor imagine, dar și despre moarte și mântuire. Dar nu numai actorii, ci și regizorul, pictorul, privitorul, oricare ar fi el, se pot recunoaște pe sine în acest demers.

 

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria dă startul sezonului teatral de toamnă în Cetatea Oradea și în mediul virtual cu șapte spectacole care ne vor face să uităm de monotonia cotidiană și de rutină. Pregătiți-vă să întâmpinați primele zile arămii și încă blânde ale anotimpului autumnal îndrăgostiți, veseli, conspirativi, altruiști, receptivi, decadenți, intrigați, adolescentini, o diversitate de stări și situații, care deschid orizonturi imaginare nemărginite și creează libertatea de a visa.

Teatrul Regina Maria anunță cea de a patra premieră a stagiunii 2019/2020, Revizorul de N.V. Gogol, în regia lui Petru Vutcărău. Premiera va avea loc în 18 și 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala Mare.

Nikolai Vasilievici Gogol este unul dintre marile nume ale literaturii universale, remarcându-se ca scriitor realist și satirist deopotrivă. Gogol a fost marcat în căutările sale de nevoia de a se desprinde de rutină și comoditate și de a se ridica deasupra statutului de „viețuitoare care viețuiește numai pentru a viețui”. El folosește limbajul comediei pentru a exprima tragedia timpului său, iar râsul gogolian a fost inspirat de însuși Pușkin, Gogol afirmând: „Dacă e vorba să râdem, apoi să râdem tare, să râdem de ceea ce merită într-adevăr să fie ridiculizat de toți.” Anecdota care stă la baza comediei „Revizorul” îi este inspirată tot de către Pușkin, măiestria lui Gogol fiind aceea de a reda o imagine satirică de sinteză a întregii burghezii a Rusiei imperiale, prin intermediul unui mic grup de funcționari dintr-un orășel de provincie. Funcționarii corupți, în frunte cu primarul, primesc o veste tulburătoare: un revizor va sosi incognito în orașul lor pentru a efectua câteva investigații. Activitățile de clică riscă să fie descoperite, astfel, fiecare dintre cei implicați își asumă propriile fapte corupte și încearcă să le dreagă după posibilități. În plin proces de organizare a mușamalizării, aceștia primesc vestea că la han a ajuns un individ suspect, care prezintă semnalmentele unui inspector...

Piesa „Revizorul” face parte din categoria textelor a căror contemporaneitate nu se degradează în timp.  Prima reprezentație a avut loc pe scena Teatrului Alexandrinsky din St Petersburg, în 19 aprilie 1836, iar în anul 1842 apare o versiune îmbunătățită. În cele aproape două secole de la premiera din St Petersburg, piesa a fost pusă în scenă de sute de ori și au existat versiuni pentru televiziune, operă, dans și film. În Oradea, spectacolul este pentru prima dată montat în repertoriul trupei Iosif Vulcan. Din distribuție fac parte actorii: Șerban Borda, Gabriela Codrea, Anca Sigmirean, Răzvan Vicoveanu, Alin Stanciu, Andrian Locovei, Alexandru Rusu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Pavel Sîrghi, Eugen Neag, Petre Ghimbășan, David Constantinescu, Lucia Rogoz, Ciprian Ciuciu, George Dometi, Carina Bunea, Maria Teișanu, Miruna Lazăr, Giorgiana Coman, Calița Nantu, Daniela Purcărea, Ionuț Șerban, Igor Lungu. Regia spectacolului este semnată de Petru Vutcărău.

Regizor de renume internațional, Petru Vutcărău a pus în scenă peste o sută de spectacole atât în Republica Moldova, cât și în alte țări precum: Italia, Franța, România, Rusia, Japonia sau Turcia și a predat actoria la diverse școli de teatru din Franța, Italia, Rusia și Japonia. Este prieten vechi al teatrului din Oradea, încă din 1995, când pune în scenă spectacolele „Și cu violoncelul ce facem” de Matei Vișniec și „Hei, oameni buni” de William Saroyan, urmate de „Sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia” de Matei Vișniec, în anul 1999 și „Salonul nr. 6” de A.P. Cehov și „Care pe care” de August Strinberg în 2006. Revine patru ani mai târziu, când pune în scenă piesa „Uciderea lui Gonzago” de Nedialko Yordanov. În 2018, când își începe activitatea ca regizor artistic la Trupa Iosif Vulcan, montează spectacolul „Avalanșa” de Tuncer Cücenoğlu, care devine una dintre cele mai apreciate producții ale stagiunii, premiată internațional.  Light design-ul este semnat de Gheorghiu Bogdan, creația video poartă semnătura Ioanei Ilaș-Bodale, coregrafia îi aparține lui András Lóránt, iar scenografia este semnată de Adrian Damian, iar costumele de Tatiana Popescu.

Spectatorii care doresc să vadă premierele din 18 și 19 februarie mai au la dispoziție foarte puține bilete. Acestea sunt puse în vânzare la casieria teatrului, pe strada Vasile Alecsandri nr 8, sau online pe bilete.ro. Rezervări se pot face la numărul de telefon: 0359 411 570.

 Trupa Iosif Vulcan a Teatrului „Regina Maria” se pregătește de cea de-a treia premieră  din acest an: „...Escu”, de Tudor Mușatescu, în regia lui Claudiu Goga, care va avea loc duminică, 31 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

Teatrul Regina Maria, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Fundaţia Culturală FITO şi UNITER, organizează în perioada 2 – 9 iunie, cea de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Oradea.

Spectatorii sunt invitați să se participe timp de opt zile la un maraton teatral care aduce împreună nu mai puțin de 19 de spectacole de la companii teatrale renumite din întreaga țară, dar și din străinătate: Moldova, Ucraina, Georgia și Franța.  

Festivalul Internațional de Teatru Oradea va cuprinde în acest an două mari secțiuni: secţiunea concurs - FESTIVALUL DE TEATRU SCURT, ajuns la ediția aniversară cu numărul XXV și secțiunea SPECTACOLE INVITATE - OFF CONCURS.

FESTIVALUL DE TEATRU SCURT este o manifestare culturală unică în peisajul teatral românesc și are caracter competitiv. Anul acesta selecția a fost realizată de către Victoria Balint – șeful de birou proiecte culturale și relații cu publicul al Teatrului Regina Maria și cuprinde 8 producții realizate atât de teatre instituționalizate, cât și de cele care provin din mediul independent. Juriul este format din trei personalități culturale ale teatrului românesc: criticii de teatru Ion Parhon și Elisabeta Pop și actorul de teatru și film Ion Sapdaru.

Teatrul Regina Maria include în programul lunii august, pe lângă spectacolele care fac parte din repertoriul Trupei Iosif Vulcan, evenimente conexe și spectacole de teatru independent susținute de Teatrul Artemotion și Fundația FITO, în cadrul proiectului TEATRUL PENTRU TOȚI.

Primul eveniment la care vă invităm este lansarea cărții BUNAVESTIRE DELICIOASĂ. OCOLUL PANDEMIEI ÎN 33 DE CÂNTURI, care va avea loc în data de 7 august, de la ora 18:00, în Cetatea Oradea. La realizarea acestei cărți inedite au contribuit 69 de artiști, care doresc să transmită faptul că orice dificultate, fie ea și o pandemie, se depășește prin adaptare: joc, dialog, creativitate și, mai ales, prin curajul de a merge mai departe. Coloana sonoră a evenimentului va fi interpretată live de către proiectul muzical ,,Corbu”, inițiat și coordonat de Sergiu Corbu Boldor și Luiza Matilda Mitu. Accesul la eveniment este gratuit!

 Carlos CELDRÁN, Cuba

Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile şi poetica pe vestigiile propriilor vieţi. Mulţi dintre ei rămân necunoscuţi sau ne vizitează rareori amintirile: au lucrat în taină, în liniştea smerită a sălilor de repetiţie şi-n sălile de spectacole umplute până la refuz de spectatori. Pentru ca, pe nesimţite, la capătul multor ani de muncă presăraţi cu realizări extraordinare, să se facă nevăzuţi şi să dispară. Când am înţeles că profesia mea, că destinul meu personal este acela de a le călca pe urme, am înţeles totodată că am moştenit de la ei tradiţia aceasta sfâşietoare şi unică de a trăi prezentul fără nicio altă speranţă decât atingerea transparenţei unui moment irepetabil. Momentul în care te întâlneşti cu celălalt în întunericul sălii de teatru, protejaţi doar de adevărul unui gest, al unui cuvânt revelator.

Teatrul Regina Maria vă invită sâmbătă, 4 iulie, de la ora 19:00, să vă bucurați de primul spectacol realizat special pentru a fi vizionat online: „Șarpele în iarbă” de Alan Ayckbourn, regia artistică: Sebastian Lupu. Următoarea reprezentație a fost programată în 26 iulie, de la aceeași oră, tot on-line.

Autorul textului ȘARPELE ÎN IARBĂ, Alan Ayckbourn, este un dramaturg britanic prolific, care a scris peste 80 de piese de teatru și este apreciat la nivel global pentru creațiile sale literare. Se remarcă, de asemenea, și ca regizor, mai ales în cadrul SJT (Stephen Joseph Theatre), numit după regizorul Stephen Joseph, pe care Alan Ayckbourn l-a avut ca mentor și care l-a încurajat să înceapă să scrie piese de teatru. Este deținătorul a numeroase distincții printre care două premii Olivier, două premii Molière și un premiu special Tony pentru o viață dedicată teatrului. Continuă să scrie și să regizeze spectacole la SJT, cea mai recentă piesă a sa, „Anno Domino”, regizată de el însuși este disponibilă online în variantă radiofonică. 

Piesa ȘARPELE ÎN IARBĂ este un thriller psihologic care ademenește prin subtilitatea intențiilor personajelor și prin profunzimea mozaicului de emoții ce potențează tensiunea și suspansul care pot fi resimțite pe parcursul întregii povești.

Două surori pe care distanța, dar mai ales amintirea unei copilării nefericite, le-a ținut departe una de cealaltă, se reîntâlnesc după moartea recentă a tatălui lor. Depănând amintiri ce le leagă de casa părintească, acestea încep să-și dezvăluie sentimente care răscolesc trecutul sumbru al unei vieți trăite alături de un tată dominator și indisponibil emoțional.

Am putea crede că această întâlnire este una terapeutică, prin care traumele emoționale ale celor două femei vor fi alinate, însă apariția fostei infirmiere a tatălui lor, care strecoară cu viclenie îndoiala în mintea surorii mai mari, provoacă o răsturnare de situație surprinzătoare.

„Șarpele în iarbă” face parte și din repertoriul altor instituții de cultură: Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați, Teatrul Bulandra și Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, fiind bine primit de lumea teatrală și de public. Premiera Trupei Iosif Vulcan este însă o noutate în România, acest proiect fiind un exercițiu de pionierat în domeniul artelor spectacolului datorită modului în care este realizat. Din cauza restricțiilor impuse de epidemia de COVID-19 nu a fost permisă organizarea evenimentelor în spații închise, astfel abilitățile inovatoare ale membrilor echipei artistice s-au îndreptat spre descoperirea unei soluții optime în conceperea spectacolului ȘARPELE ÎN IARBĂ, și anume o premieră on-line. Conducerea Teatrului Regina Maria a răspuns pozitiv la propunerea actorului Sebastian Lupu – așa cum a făcut-o și cu alte ocazii – de a pune în scenă un text cu un asemenea potențial.

Spectacolul ȘARPELE ÎN IARBĂ este primul proiect de regie pe care și-l asumă Sebastian Lupu după revenirea pe scenă, fiind nevoit să se retragă o perioadă pentru a se recupera în urma unui anevrism cerebral. Astfel, dacă pentru întreaga echipă implicată în realizarea spectacolului acesta reprezintă un proiect de suflet, pentru Sebastian Lupu este o regăsire de sine, un mod de a se recupera prin artă, cum altfel decât trăind-o, creând-o.

E o imensă plăcere să fii împreună cu colegii tăi și să zămislești o poveste de care se vor bucura atâția spectatori! Fac asta de 23 de ani și de fiecare dată e o sărbătoare unică și atât de personală!

Dar când se întâmplă să fiu și cel care are privilegiul de a fi „zămislitorul principal”, când colegii tăi, frații tăi, cei cu care trăiești și te hrănești de zeci de ani pe aceeași sfântă scândură, se lasă îndrumați si cuceriți de felul in care spui tu povestea și îți acordă toată încrederea, aruncându-se cu ochii închiși într-o aventură pe care doar tu o cunoști inițial, ei bine, atunci există toate șansele să se nască un spectacol cu totul și cu totul special! – Sebastian Lupu

Din distribuție fac parte actrițele: Mirela Niță Lupu (Miriam), Anda Tămășanu (Alice) și Angela Tanko (Annabel).

Miriam din „Șarpele în iarbă” e pentru mine acel personaj despre care am spus „trebuie să îi dau viață”. Este un amestec de iubire, interes, pasiune, manipulare, sinceritate, fățărnicie, dăruire, egoism, o adevărată provocare.

„Șarpele în iarbă” a adunat oameni pasionați și dedicați și sunt convinsă că va fi iubit la fel de mult de spectatori precum îl iubim noi cei care îi dăm viață. – Mirela Niță Lupu

„Șarpele în iarbă” înseamnă o echipă dedicată, pasionată și foarte dragă mie, care a lucrat unit și metodic. Am dat de un text și un pretext care îmi dovedește încă o dată, mie ca actriță și ca om, că am într-adevăr un apetit pentru partiturile care dezvăluie ingratul, histrionul, acel „greu de apărat”.  Alice este pentru mine o provocare surprinzătoare. – Anda Tămășanu

„Șarpele în iarbă” este un spectacol al unui subiect de viață posibil pentru oricine.                    

Un drum frumos, parcurs alături de colegele mele de mare calitate actoricească, condus de Sebastian Lupu, în care văd un om și un regizor plin de calități profesionale.

 Sunt situații scenice noi la care toți am contribuit minunat și sper să aducem subiectul piesei în interesul celor care îl vor viziona.  – Angela Tanko

Echipa artistică este completată de Oana Cernea (scenografie) și Romeo Rîmbu (muzica originală).

Scenografia spectacolului „Șarpele in iarbă” a fost o ciudată provocare pentru mine. Obișnuită să concep scenografia unui spectacol fără să am restricții de distanțare socială, fără să-mi imaginez un spațiu în care actorii nu pot interacționa decât de la o distanță de 3 metri, a trebuit să adaptez un spațiu care să răsufle deodată cu textul și cu ideile regizorale ale lui Sebastian Lupu.

Cu toate acestea într-un anumit sens „distanțați” cred că învățăm mereu să fim o echipă, ne apropiem în idei, în artă, creăm o atmosferă pe care vrem să o transmitem și celorlalți. Despre asta e vorba în teatru și asta exprimă fiecare efort din partea oamenilor minunați care fac parte din echipa spectacolului „Șarpele in iarba”. Mulțumesc din suflet pentru asta! – Oana Cernea

Biletele s-au pus în vânzare doar online pe www.bilete.ro. Filmarea va fi încărcată pe YouTube și va fi disponibilă doar începând cu ora 19:00, iar cu o oră înainte de începerea transmisiunii, spectatorii care au care au achiziționat bilete vor primi prin e-mail link-ul prin care vor avea acces la video.

Vă invităm să trăiți magia scenei online, alături de noi!

__________________________________________________

Ramona Nemeș
secretar PR
Teatrul Regina Maria
email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 
website: www.teatrulreginamaria.ro

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria se pregătește de prima premieră a stagiunii 2019-2020: „Zloată sau Viitorul Președinte al României”, pamflet socio-politic de Radu Popescu în regia lui Eugen Țugulea, care va avea loc joi, 10 octombrie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia.

Textul care stă la baza spectacolului pus în scenă la Teatrul Arcadia îi aparține autorului Radu Popescu, dramaturg, regizor de teatru și manager cultural, fondator al Teatrului Apropo și al Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent. La ediția din 2018 a           „Concursului de creație dramatică dedicat piesei scurte” organizat de Teatrul Regina Maria, în cadrul Festivalului de Teatru Scurt, scriitorul a participat cu două texte: „Zloată (Viitorul Președinte al României)”, nominalizat pentru premiu și „Cu drona”, textul câștigător.

Regia artistică și interpretarea personajului îi aparțin domnului Eugen Țugulea. Actor al Teatrului Regina Maria de mai bine de 50 de ani, activ și implicat, a făcut parte – alături de criticii de teatru Claudiu Groza și Oana Borș – din juriul desemnat să aleagă câștigătorul în ediția de anul trecut a Concursului de Creație Dramatică. Cu toate că textul „Cu drona” a fost votat în unanimitate, personajul Silviu Moisă din textul „Zloată sau Viitorul Președinte al României” i-a atras atenția în mod deosebit deomnului Țugulea, care, motivat de reacțiile pozitive primite după încheierea spectacolului-lectură din cadrul FITO, a decis ca stagiunea aceasta să îl pună în scenă la Sala Arcadia.

×

TOP