Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Noutăți - Trupa Iosif Vulcan

Teatrul Regina Maria organizează în perioada 15 iulie - 15 august 2020 CONCURSUL DE CREAŢIE DRAMATICĂ DESTINAT PIESEI SCURTE, care are  ca  scop încurajarea  dramaturgiei românești originale, cu precădere a teatrului  scurt.  Dacă până acum concursul a făcut parte din Festivalul de Teatru Scurt, ediția aceasta este un eveniment de sine stătător, iar textele  propuse  vor  fi  citite  și  apreciate  de  către  un  juriu alcătuit exclusiv din actori ai Trupei Iosif Vulcan.

Organizatorii nu sugerează o tematică anume, lăsând libertate de opțiune creatorilor. Cu toate acestea, dintre criteriile  de  apreciere  ale pieselor va face parte și numărul personajelor. Astfel, încurajăm trimiterea pieselor scrise pentru 1, 2 sau 3 personaje, într-un singur act, care au maximum 25 de pagini (aproximativ 50 000 de caractere fără spații). Nu sunt admise dramatizări, nici piese care au fost deja publicate sau reprezentate. Textele trimise pentru concurs nu se înapoiază autorilor.

Lucrările vor fi trimise pe adresa: Teatrul Regina Maria, Piața Ferdinand nr. 6, cod 410021, Oradea, jud. Bihor, cu mențiunea: „Pentru concursul de creație dramatică – ediția 2020” până la data de 15 august 2020 (data poștei). Participanții pot propune mai multe texte, cu condiția să respecte criteriile de mai sus. Acestea trebuie trimise într-un singur exemplar, fără a fi semnat, iar pe colet nu se va menționa numele și adresa expeditorului. Totodată, în colet se va introduce un plic sigilat, care va conține datele de contact ale autorului (nume, adresă și număr de telefon) și un motto ce trebuie să apară și pe prima pagină a lucrării, servind drept element de recunoaștere. Acest plic se va deschide de către membrii juriului, numai după desemnarea câștigătorului.

Rezultatele concursului vor fi anunțate până la sfârșitul lunii august iar primele trei texte selectate de către membrii juriului vor fi incluse în repertoriul Teatrului Regina Maria, ca spectacole lectură, vor fi postate pe pagina de Facebook și pe site-ul Teatrului Regina Maria și transmise electronic tuturor teatrelor din țară, cu recomandări speciale. Anul acesta nu se acordă premii în bani, însă în urma  votului publicului și a recomandărilor Consiliului Artistic, unul dintre cele trei texte finaliste va sta la baza unui spectacol din repertoriul Trupei Iosif Vulcan.

Teatrul Regina Maria vă invită sâmbătă, 4 iulie, de la ora 19:00, să vă bucurați de primul spectacol realizat special pentru a fi vizionat online: „Șarpele în iarbă” de Alan Ayckbourn, regia artistică: Sebastian Lupu. Următoarea reprezentație a fost programată în 26 iulie, de la aceeași oră, tot on-line.

Autorul textului ȘARPELE ÎN IARBĂ, Alan Ayckbourn, este un dramaturg britanic prolific, care a scris peste 80 de piese de teatru și este apreciat la nivel global pentru creațiile sale literare. Se remarcă, de asemenea, și ca regizor, mai ales în cadrul SJT (Stephen Joseph Theatre), numit după regizorul Stephen Joseph, pe care Alan Ayckbourn l-a avut ca mentor și care l-a încurajat să înceapă să scrie piese de teatru. Este deținătorul a numeroase distincții printre care două premii Olivier, două premii Molière și un premiu special Tony pentru o viață dedicată teatrului. Continuă să scrie și să regizeze spectacole la SJT, cea mai recentă piesă a sa, „Anno Domino”, regizată de el însuși este disponibilă online în variantă radiofonică. 

Piesa ȘARPELE ÎN IARBĂ este un thriller psihologic care ademenește prin subtilitatea intențiilor personajelor și prin profunzimea mozaicului de emoții ce potențează tensiunea și suspansul care pot fi resimțite pe parcursul întregii povești.

Două surori pe care distanța, dar mai ales amintirea unei copilării nefericite, le-a ținut departe una de cealaltă, se reîntâlnesc după moartea recentă a tatălui lor. Depănând amintiri ce le leagă de casa părintească, acestea încep să-și dezvăluie sentimente care răscolesc trecutul sumbru al unei vieți trăite alături de un tată dominator și indisponibil emoțional.

Am putea crede că această întâlnire este una terapeutică, prin care traumele emoționale ale celor două femei vor fi alinate, însă apariția fostei infirmiere a tatălui lor, care strecoară cu viclenie îndoiala în mintea surorii mai mari, provoacă o răsturnare de situație surprinzătoare.

„Șarpele în iarbă” face parte și din repertoriul altor instituții de cultură: Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galați, Teatrul Bulandra și Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, fiind bine primit de lumea teatrală și de public. Premiera Trupei Iosif Vulcan este însă o noutate în România, acest proiect fiind un exercițiu de pionierat în domeniul artelor spectacolului datorită modului în care este realizat. Din cauza restricțiilor impuse de epidemia de COVID-19 nu a fost permisă organizarea evenimentelor în spații închise, astfel abilitățile inovatoare ale membrilor echipei artistice s-au îndreptat spre descoperirea unei soluții optime în conceperea spectacolului ȘARPELE ÎN IARBĂ, și anume o premieră on-line. Conducerea Teatrului Regina Maria a răspuns pozitiv la propunerea actorului Sebastian Lupu – așa cum a făcut-o și cu alte ocazii – de a pune în scenă un text cu un asemenea potențial.

Spectacolul ȘARPELE ÎN IARBĂ este primul proiect de regie pe care și-l asumă Sebastian Lupu după revenirea pe scenă, fiind nevoit să se retragă o perioadă pentru a se recupera în urma unui anevrism cerebral. Astfel, dacă pentru întreaga echipă implicată în realizarea spectacolului acesta reprezintă un proiect de suflet, pentru Sebastian Lupu este o regăsire de sine, un mod de a se recupera prin artă, cum altfel decât trăind-o, creând-o.

E o imensă plăcere să fii împreună cu colegii tăi și să zămislești o poveste de care se vor bucura atâția spectatori! Fac asta de 23 de ani și de fiecare dată e o sărbătoare unică și atât de personală!

Dar când se întâmplă să fiu și cel care are privilegiul de a fi „zămislitorul principal”, când colegii tăi, frații tăi, cei cu care trăiești și te hrănești de zeci de ani pe aceeași sfântă scândură, se lasă îndrumați si cuceriți de felul in care spui tu povestea și îți acordă toată încrederea, aruncându-se cu ochii închiși într-o aventură pe care doar tu o cunoști inițial, ei bine, atunci există toate șansele să se nască un spectacol cu totul și cu totul special! – Sebastian Lupu

Din distribuție fac parte actrițele: Mirela Niță Lupu (Miriam), Anda Tămășanu (Alice) și Angela Tanko (Annabel).

Miriam din „Șarpele în iarbă” e pentru mine acel personaj despre care am spus „trebuie să îi dau viață”. Este un amestec de iubire, interes, pasiune, manipulare, sinceritate, fățărnicie, dăruire, egoism, o adevărată provocare.

„Șarpele în iarbă” a adunat oameni pasionați și dedicați și sunt convinsă că va fi iubit la fel de mult de spectatori precum îl iubim noi cei care îi dăm viață. – Mirela Niță Lupu

„Șarpele în iarbă” înseamnă o echipă dedicată, pasionată și foarte dragă mie, care a lucrat unit și metodic. Am dat de un text și un pretext care îmi dovedește încă o dată, mie ca actriță și ca om, că am într-adevăr un apetit pentru partiturile care dezvăluie ingratul, histrionul, acel „greu de apărat”.  Alice este pentru mine o provocare surprinzătoare. – Anda Tămășanu

„Șarpele în iarbă” este un spectacol al unui subiect de viață posibil pentru oricine.                    

Un drum frumos, parcurs alături de colegele mele de mare calitate actoricească, condus de Sebastian Lupu, în care văd un om și un regizor plin de calități profesionale.

 Sunt situații scenice noi la care toți am contribuit minunat și sper să aducem subiectul piesei în interesul celor care îl vor viziona.  – Angela Tanko

Echipa artistică este completată de Oana Cernea (scenografie) și Romeo Rîmbu (muzica originală).

Scenografia spectacolului „Șarpele in iarbă” a fost o ciudată provocare pentru mine. Obișnuită să concep scenografia unui spectacol fără să am restricții de distanțare socială, fără să-mi imaginez un spațiu în care actorii nu pot interacționa decât de la o distanță de 3 metri, a trebuit să adaptez un spațiu care să răsufle deodată cu textul și cu ideile regizorale ale lui Sebastian Lupu.

Cu toate acestea într-un anumit sens „distanțați” cred că învățăm mereu să fim o echipă, ne apropiem în idei, în artă, creăm o atmosferă pe care vrem să o transmitem și celorlalți. Despre asta e vorba în teatru și asta exprimă fiecare efort din partea oamenilor minunați care fac parte din echipa spectacolului „Șarpele in iarba”. Mulțumesc din suflet pentru asta! – Oana Cernea

Biletele s-au pus în vânzare doar online pe www.bilete.ro. Filmarea va fi încărcată pe YouTube și va fi disponibilă doar începând cu ora 19:00, iar cu o oră înainte de începerea transmisiunii, spectatorii care au care au achiziționat bilete vor primi prin e-mail link-ul prin care vor avea acces la video.

Vă invităm să trăiți magia scenei online, alături de noi!

__________________________________________________

Ramona Nemeș
secretar PR
Teatrul Regina Maria
email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 
website: www.teatrulreginamaria.ro

Teatrul Regina Maria a pregătit şi luna aceasta un adevărat festin teatral pentru orădeni.

Primul spectacol din luna iulie este „Creștini” care va avea loc vineri, 3 iulie de la ora 20:30 pe scena mobilă amplasată în Cetatea Oradea. În aceeași zi, de la ora 19:00, sunt așteptați spectatorii care au fost prezenți la reprezentația din 14 iunie, pe care am fost nevoiți să o întrerupem din cauza vremii. Spectacolul nu este recomandat persoanelor sub 14 ani!

Sâmbătă, 4 iulie, de la ora 19:00, va avea loc premiera on-line a spectacolului „Șarpele în iarbă” de Alan Ayckbourn, regia Sebastian Lupu, un thriller dramatic, electrizant și plin de suspans, despre crimă, șantaj și imagini puternice, care bântuie. A doua reprezentație va fi tot on-line, în 26 iulie, de la ora 19:00. Biletele pot fi achiziționate doar on-line, iar filmarea va fi transmisă pe canalul de YouTube al Teatrului Regina Maria. Spectatorii vor primi prin e-mail link-ul către filmarea spectacolului, cu jumătate de oră înainte de începerea transmisiunii.

Joi, 9 iulie, de la ora 20:00, Cetatea Oradea se transformă într-un orășel italian ai cărui locuitori dăruiesc fără limite iubire. Îndrăgostiții din Ancona s-au adaptat vremurilor, așa că veți fi surprinși de felul în care s-au schimbat lucrurile de când i-ați văzut ultima oară.

Chiar dacă stratul impenetrabil de nori încă persistă, e totuși vară și ne este dor de un concert. Astfel, miercuri, 15 iulie, de la ora 20:00, tot în Cetatea Oradea, vă invităm la spectacolul „Leonce și Lena” - CONCERT. Pe scena mobilă vor urca cei mai simpatici hipioți, dornici să însenineze cerul și inimile celor prezenți cu un repertoriu de cântece compuse de Ada Milea.

Duminică, 19 iulie, de la ora 20:00, spectacolul „Capcana lui Hamlet”, de Nedialko Yordanov, regia Petru Vutcărău ne va oferi câteva imagini din viețile artiștilor de la curtea prințului Hamlet, iar joi, 23 iulie, de la aceeași oră, soprana amatoare Florence Foster Jenkins va concerta și pe scena mobilă din Cetatea Oradea, „În plină glorie!”, așa cum și-a obișnuit publicul spectator.

Luna iulie se încheie cu o reprezentație a îndrăgitului spectacol „Variațiuni enigmatice”, care-i are în distribuție pe actorii Sebastian Lupu și Petre Ghimbășan, care va avea loc în data de 30, de la ora 20:30, la Cetatea Oradea.

Din cauza faptului că spectacolele se desfășoară în aer liber, suntem condiționați de vreme și putem fi nevoiți să întrerupem sau să reprogramăm reprezentațiile. Astfel, Teatrul Regina Maria își rezervă dreptul de a face modificări în program!

Pentru a ne asigura că suntem pregătiți pentru eventualele surprize meteorologice, vă rugăm să veniți pregătiți cu umbrele și pelerine.

Biletele se pot achiziționa atât on-line (www.bilete.ro), cât și la fața locului începând cu o oră înainte de spectacol.

Pentru informații despre reprogramarea spectacolelor, valabilitatea biletelor sau returnarea contravalorii acestora, vă rugăm să luați legătura cu colegele noastre de la organizare (în intervalul orar 9:00-16:30, de luni până vineri, iar sâmbătă și duminică între 10:00-13:00):

• Bianca Segărceanu: 0752.165.001 (Trupa Arcadia)
• Virginia Oanțo: 0753.404.257 (Trupa Iosif Vulcan)

Vă aşteptăm cu drag la spectacole!

Teatrul Regina Maria anunță cea de a patra premieră a stagiunii 2019/2020, Revizorul de N.V. Gogol, în regia lui Petru Vutcărău. Premiera va avea loc în 18 și 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala Mare.

Nikolai Vasilievici Gogol este unul dintre marile nume ale literaturii universale, remarcându-se ca scriitor realist și satirist deopotrivă. Gogol a fost marcat în căutările sale de nevoia de a se desprinde de rutină și comoditate și de a se ridica deasupra statutului de „viețuitoare care viețuiește numai pentru a viețui”. El folosește limbajul comediei pentru a exprima tragedia timpului său, iar râsul gogolian a fost inspirat de însuși Pușkin, Gogol afirmând: „Dacă e vorba să râdem, apoi să râdem tare, să râdem de ceea ce merită într-adevăr să fie ridiculizat de toți.” Anecdota care stă la baza comediei „Revizorul” îi este inspirată tot de către Pușkin, măiestria lui Gogol fiind aceea de a reda o imagine satirică de sinteză a întregii burghezii a Rusiei imperiale, prin intermediul unui mic grup de funcționari dintr-un orășel de provincie. Funcționarii corupți, în frunte cu primarul, primesc o veste tulburătoare: un revizor va sosi incognito în orașul lor pentru a efectua câteva investigații. Activitățile de clică riscă să fie descoperite, astfel, fiecare dintre cei implicați își asumă propriile fapte corupte și încearcă să le dreagă după posibilități. În plin proces de organizare a mușamalizării, aceștia primesc vestea că la han a ajuns un individ suspect, care prezintă semnalmentele unui inspector...

Piesa „Revizorul” face parte din categoria textelor a căror contemporaneitate nu se degradează în timp.  Prima reprezentație a avut loc pe scena Teatrului Alexandrinsky din St Petersburg, în 19 aprilie 1836, iar în anul 1842 apare o versiune îmbunătățită. În cele aproape două secole de la premiera din St Petersburg, piesa a fost pusă în scenă de sute de ori și au existat versiuni pentru televiziune, operă, dans și film. În Oradea, spectacolul este pentru prima dată montat în repertoriul trupei Iosif Vulcan. Din distribuție fac parte actorii: Șerban Borda, Gabriela Codrea, Anca Sigmirean, Răzvan Vicoveanu, Alin Stanciu, Andrian Locovei, Alexandru Rusu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Pavel Sîrghi, Eugen Neag, Petre Ghimbășan, David Constantinescu, Lucia Rogoz, Ciprian Ciuciu, George Dometi, Carina Bunea, Maria Teișanu, Miruna Lazăr, Giorgiana Coman, Calița Nantu, Daniela Purcărea, Ionuț Șerban, Igor Lungu. Regia spectacolului este semnată de Petru Vutcărău.

Regizor de renume internațional, Petru Vutcărău a pus în scenă peste o sută de spectacole atât în Republica Moldova, cât și în alte țări precum: Italia, Franța, România, Rusia, Japonia sau Turcia și a predat actoria la diverse școli de teatru din Franța, Italia, Rusia și Japonia. Este prieten vechi al teatrului din Oradea, încă din 1995, când pune în scenă spectacolele „Și cu violoncelul ce facem” de Matei Vișniec și „Hei, oameni buni” de William Saroyan, urmate de „Sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia” de Matei Vișniec, în anul 1999 și „Salonul nr. 6” de A.P. Cehov și „Care pe care” de August Strinberg în 2006. Revine patru ani mai târziu, când pune în scenă piesa „Uciderea lui Gonzago” de Nedialko Yordanov. În 2018, când își începe activitatea ca regizor artistic la Trupa Iosif Vulcan, montează spectacolul „Avalanșa” de Tuncer Cücenoğlu, care devine una dintre cele mai apreciate producții ale stagiunii, premiată internațional.  Light design-ul este semnat de Gheorghiu Bogdan, creația video poartă semnătura Ioanei Ilaș-Bodale, coregrafia îi aparține lui András Lóránt, iar scenografia este semnată de Adrian Damian, iar costumele de Tatiana Popescu.

Spectatorii care doresc să vadă premierele din 18 și 19 februarie mai au la dispoziție foarte puține bilete. Acestea sunt puse în vânzare la casieria teatrului, pe strada Vasile Alecsandri nr 8, sau online pe bilete.ro. Rezervări se pot face la numărul de telefon: 0359 411 570.

Teatrul Regina Maria Oradea a fost onorat cu un nou premiu internațional pentru spectacolul Avalanșa, de Tuncer Cücenoğlu, regia Petru Vutcărău. Astfel, în data de 3 februarie, a avut loc cea de a VI-a ediție a decernării premiilor oferite de Anadolu Theater Awards, teatrul orădean primind Premiul Special la secțiunea Teatru Internațional.

Premiile au fost oferite de Anadolu Theater Awards, singura organizație din Turcia care are, de asemenea, și o identitate internațională. Ceremonia de înmânare a premiilor a avut loc la The Water Performing Stage, parte din sediul Ziarului Teatral, o instituție incendiată în urma unui accident nefericit petrecut în luna august anului 2019. Decernarea premiilor a avut astfel și o semnificație simbolică, a renașterii din propria cenușă a prestigioasei instituții, la mai puțin de un an de la accident.  Ceremonia a reunit artiști din România, Germania și Azerbaijan, invitați la înmânarea premiilor. Alături de Premiul Special oferit Elvirei Rîmbu, manager al Teatrului Regina Maria, pentru spectacolul Avalanșa, la secțiunea Teatru Internațional au luat premii: Professor Dr Dűsen Kaseinov – Túrksoy, Yes to Art International Award; Derman Atik -International Theater Award – Berlin/ Germany; Yalçın Baykul – International Theater Award - Berlin Germany; Ufuk Güldü International Theatre Award Berlin Germany. 

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria se pregătește de prima premieră a stagiunii 2019-2020: „Zloată sau Viitorul Președinte al României”, pamflet socio-politic de Radu Popescu în regia lui Eugen Țugulea, care va avea loc joi, 10 octombrie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia.

Textul care stă la baza spectacolului pus în scenă la Teatrul Arcadia îi aparține autorului Radu Popescu, dramaturg, regizor de teatru și manager cultural, fondator al Teatrului Apropo și al Festivalului Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului Independent. La ediția din 2018 a           „Concursului de creație dramatică dedicat piesei scurte” organizat de Teatrul Regina Maria, în cadrul Festivalului de Teatru Scurt, scriitorul a participat cu două texte: „Zloată (Viitorul Președinte al României)”, nominalizat pentru premiu și „Cu drona”, textul câștigător.

Regia artistică și interpretarea personajului îi aparțin domnului Eugen Țugulea. Actor al Teatrului Regina Maria de mai bine de 50 de ani, activ și implicat, a făcut parte – alături de criticii de teatru Claudiu Groza și Oana Borș – din juriul desemnat să aleagă câștigătorul în ediția de anul trecut a Concursului de Creație Dramatică. Cu toate că textul „Cu drona” a fost votat în unanimitate, personajul Silviu Moisă din textul „Zloată sau Viitorul Președinte al României” i-a atras atenția în mod deosebit deomnului Țugulea, care, motivat de reacțiile pozitive primite după încheierea spectacolului-lectură din cadrul FITO, a decis ca stagiunea aceasta să îl pună în scenă la Sala Arcadia.

Spectacolul AVALANȘA, pus în scenă la Teatrul Regina Maria de către regizorul Petru Vutcărău după textul regretatului dramaturg turc Tuncer Cücenoğlu, este apreciat în fiecare festival din programul căruia face parte. Cel mai recent premiu, Premiul pentru Cel mai bun Spectacol, a fost acordat echipei chiar ieri, în încheierea Festivalului Internațional de Teatru Maltepe din Istanbul și a fost înmânat, la festivitatea de încheiere a evenimentului, doamnei Elvira Rîmbu, Manager interimar al Teatrului Regina Maria și domnului Andrian Locovei, Director artistic al Trupei Iosif Vulcan.

Spectacolul AVALANȘA a avut premiera în luna noiembrie a anului trecut și spune povestea cutremurătoare a unei mici comunități din munții Anatoliei, care se ghidează după reguli învechite alimentate de frici ancestrale. Din cauza crezului că zgomotul poate provoca o avalanșă care să acopere întreaga așezare, cei care locuiesc în aceste condiții deja vitrege se supun unor norme aparent absurde, dar care au menirea de a le asigura continuitatea. Astfel, timp de nouă luni în fiecare an, membrii comunității trebuie să trăiască într-o liniște mormântală, iar activitățile lor sunt limitate. Ce se va întâmpla însă dacă, înainte de a trece pericolul avalanșei, un copil este pe cale să se nască?

Subiectul neobișnuit, dar și problemele de etică pe care le ridică, transformă spectacolul într-o noutate care atrage publicul spectator și oamenii de teatru deopotrivă.

De la premieră, spectacolul a făcut parte din programul a trei festivaluri, pe lângă cel din Istanbul, fiind apreciat de fiecare dată, atât de către public, prin aplauzele necontenite, cât și de către membrii juriului, care au răsplătit eforturile actoricești ale echipei artistice prin premii: nominalizare pentru Cel mai bun Spectacol la Festivalul de Teatru „Elvira Godeanu” Târgu Jiu - ediția I, nominalizare pentru actrița Georgia Căprărin la Premiul publicului pentru rolul Fantoma unei fete, în cadrul aceluiași festival și Premiul Special al Juriului la cea de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Oradea. 

Aventura nu se încheie aici . Următoarea oprire va fi tocmai în capitală, unde AVALANȘA se va juca în cadrul prestigiosului FNT (Festivalul Național de Teatru), în 23 octombrie, la Teatrul Odeon. Până atunci, îi invităm pe orădeni să vadă spectacolul acasă, în data de 20 octombrie, de la ora 20:00, la Sala Florica Ungur.

Biletele pot fi achiziționate de la Agenția teatrului, de marți până vineri între orele 12-18 și sâmbătă între orele 10-13 și online de pe www.biletmaster.ro.

 

 

Muzeul Oraşului Oradea-Complex Cultural în colaborare cu Muzeul Național Brukenthal, Teatrul "Radu Stanca" Sibiu, Teatrul Regina Maria Oradea, Episcopia Română Unită cu Roma Greco-Catolică Oradea, vă invită la vernisajul expoziţiei de pictură Faust: Vanity and Despair.

Expune artistul Alexandru Cînean.
Curatori: prof. univ. dr. d. h. c. Jan de Maere, dr. Diana Iancu, dr. Alexandru Chituță. 

Evenimentul va avea loc în data de 6 septembrie ora 16:00 la Muzeul Oraşului Oradea-Complex Cultural, în Palatul Princiar, corp B, etaj 1, sala 13.

Artistul vizual Alexandru Cînean a fost atras de provocarea pe care o constituie proiectul unei expoziții asupra primejdiilor inteligenței umane. Motivul este inspirat de o capodoperă a dramaturgiei universale: tragedia Faust de Johann Wolfgang von Goethe. Ocazia a constituit-o spectacolele cu această piesă în regia lui Silviu Purcărete, de la Teatrul "Radu Stanca" din Sibiu. Proiectul, extrem de laborios, a presupus mai întâi executarea unei serii de 20 de studii pregătitoare, transpuse apoi pe un format dublu, de 120 x 120 cm. Compozițiile sunt concepute ca o serie de interogații despre sufletul omenesc și condiția actorului, care se concentrează pe emoțiile umane provocate de dorință și plăcere, de goana după faimă și măreție, surprinse într-o manieră ambivalentă, ca urmare a confruntării actorilor cu rolurile și cu propria lor imagine, dar și despre moarte și mântuire. Dar nu numai actorii, ci și regizorul, pictorul, privitorul, oricare ar fi el, se pot recunoaște pe sine în acest demers.

 

 

Festivalul Internațional de Teatru Oradea s-a încheiat cu succes, după opt zile impregnate de cultură și farmec artistic, în care orădenii au putut vedea câteva dintre cele mai apreciate spectacole de teatru și dans montate la teatre din țară, dar și din străinătate. Actorii unor companii de teatru din Moldova, Franța, Ucraina și Georgia au încântat publicul orădean cu spectacole splendide și pline de farmec, fiind răsplătiți pentru momentele minunate cu multe zâmbete și ropote de aplauze.

Chiar a doua zi după încheierea FITO, actorii Trupei Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria pornesc într-un turneu internațional cu spectacolul „Capcana lui Hamlet”, de Nedialko Yordanov, regia Petru Vutcărău.

Astfel, în perioada 10-18 iunie, vor avea loc reprezentații în trei orașe din Georgia: Kutaisi, Zugdidi și Tbilisi în cadrul unor festivaluri de profil care reunesc trupe din întreaga lume spre deliciul publicului georgian. Teatrul Akhmeteli din Tbilisi a participat în cadrul acestei ediții a Festivalului Internațional de Teatru cu spectacolul „Brutus sau Uciderea lui Iulius Caesar”, de Tuncer Cucenoglu, regia Irakli Gogia, spectacol care a câștigat nu mai puțin de trei premii!

Începând cu 19 iunie, aventura internațională continuă la Festivalul U Troitsy, din Sergiyev Posad din Rusia, unde Hamlet va încerca să-i convingă pe spectatori că singura nebunie de care se face vinovat este aceea de a spune adevărul: tronul Danemarcei este ocupat doi regicizi, ucigașii tatălui său!

După două săptămâni petrecute pe alte meleaguri, în perioada 26-30 iunie mergem la mare să „facem politică”: spectacolul „...ESCU” se va juca în cadrul acestei ediții a Festivalului Internațional de Teatru „Miturile Cetății” organizat de Teatrul de Stat Constanța.

Ultima reprezentație din această stagiune este spectacolul „Domnișoara Iulia”, care face parte din programul Festivalului Internațional de Teatru organizat la Turda și se va juca în data de 4 iulie.

 

Ediția a VII-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea a ajuns la final, după opt zile intensive de teatru. Unul dintre cele mai așteptate momente ale festivalului este decernarea premiilor Festivalului de Teatru Scurt – secțiunea concurs, care se află anul acesta la cea de XXV-a ediție.

Selecția FESTIVALULUI DE TEATRU SCURT a fost realizată de către Victoria Balint – șef birou proiecte culturale și relații cu publicul la Teatrul Regina Maria, iar din concurs au făcut parte următoarele spectacole:

  1. SUICIDAL după texte de Luigi Pirandello, traducerea, scenariul și regia de Norbert Boda – Teatrul Municipal Baia Mare
  2. FAMILIA TÓT de Örkény István, regia Sânziana Stoican – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
  3. BEFORE BREAKFAST de Eugene O`Neil, versiunea scenică și regia: Andrei și Andreea Grosu – Teatrul „Maria Filotti”, Brăila
  4. BRUTUS sau UCIDEREA LUI IULIUS CEZAR de Tüncer Cucenoğlu, regia Irakli Gogia – Tbilisi Sandro Akhmeteli State Drama Theatre, Georgia
  5. MONSTRUL NISIPURILOR de Csaba Szekely, regia Andi Gherghe – Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Galați
  6. O RELAȚIE DESCHISĂ de Dario Fo și Franca Rame, regia Ana-Ioana Macaria – Teatrul de Artă București
  7. MEDEA`S BOYS – dramaturgia Ionuț Sociu + fragmente din „Medeea” de Euripide, regia Andrei Măjeri – Apollo111 Teatrul, București
  8. AVALANȘA de Tüncer Cucenoğlu, regia Petru Vutcărău – Teatrul Regina Maria, Oradea

Anul acesta, juriul Festivalului de Teatru Scurt a fost format din trei mari personalități din lumea teatrului, ION PARHON, ELISABETA POP și ION SAPDARU, care au analizat cu atenție spectacolele și au hotărât acordarea următoarelor premii:

Echipa Teatrului Regina Maria are deosebita bucurie de a anunța premiera spectacolului „Sunetul Muzicii”, muzica de Richard Rodgers, versurile de Oscar Hammerstein II, libret de Howard Lindsay și Russel Crouse, după romanul „The Trapp Family Singers” de Maria Augusta Trapp. Această producție este prezentată prin aranjament cu Concord Theatricals Ltd. în numele R&H Theatricals și va avea premiera sâmbătă, 1 iunie, de la ora 19:00, la Sala Mare și duminică, 2 iunie, în deschiderea acestei ediții a Festivalului Internațional de Teatru Oradea.

Spectacolul „Sunetul Muzicii” este montat după piesa cu același nume, ce, la rândul ei, este inspirată de povestea reală a familiei von Trapp. Acțiunea se desfășoară în jurul adolescentei Maria care, în timpul celui de Al doilea Război Mondial, ajunge din postulantă la mănăstirea Nonnberg, guvernanta celor şapte copii ai căpitanului de marină Georg von Trapp, rămas văduv. Prin intermediul muzicii, Maria va reuşi să cucerească inimile copiilor şi căpitanului deopotrivă, iar iubirea îi va ajuta să treacă peste ororile războiului, de la fuga din calea naziştilor, la recesiunea economică.

Autobiografia Mariei a fost sursă de inspiraţie pentru celebrul film Sunetul Muzicii, în regia lui Robert Wise, avându-i ca protagonişti pe Julie Andrews şi Christopher Plummer. Sunetul Muzicii a fost recompensat cu cinci premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film şi cea mai bună regie, şi a devenit unul dintre cele mai iubite musicaluri din istoria cinematografiei.

Teatrul Regina Maria, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Fundaţia Culturală FITO şi UNITER, organizează în perioada 2 – 9 iunie, cea de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Oradea.

Spectatorii sunt invitați să se participe timp de opt zile la un maraton teatral care aduce împreună nu mai puțin de 19 de spectacole de la companii teatrale renumite din întreaga țară, dar și din străinătate: Moldova, Ucraina, Georgia și Franța.  

Festivalul Internațional de Teatru Oradea va cuprinde în acest an două mari secțiuni: secţiunea concurs - FESTIVALUL DE TEATRU SCURT, ajuns la ediția aniversară cu numărul XXV și secțiunea SPECTACOLE INVITATE - OFF CONCURS.

FESTIVALUL DE TEATRU SCURT este o manifestare culturală unică în peisajul teatral românesc și are caracter competitiv. Anul acesta selecția a fost realizată de către Victoria Balint – șeful de birou proiecte culturale și relații cu publicul al Teatrului Regina Maria și cuprinde 8 producții realizate atât de teatre instituționalizate, cât și de cele care provin din mediul independent. Juriul este format din trei personalități culturale ale teatrului românesc: criticii de teatru Ion Parhon și Elisabeta Pop și actorul de teatru și film Ion Sapdaru.

În perioada 5-8 aprilie, Trupa Iosif Vulcan va juca în deplasare două dintre cele mai îndrăgite spectacole de către spectatorii orădeni: tragicomedia „O poveste foarte simplă” și musicalul de succes „Scripcarul pe acoperiș”.

 Trupa Iosif Vulcan a Teatrului „Regina Maria” se pregătește de cea de-a treia premieră  din acest an: „...Escu”, de Tudor Mușatescu, în regia lui Claudiu Goga, care va avea loc duminică, 31 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

 Carlos CELDRÁN, Cuba

Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile şi poetica pe vestigiile propriilor vieţi. Mulţi dintre ei rămân necunoscuţi sau ne vizitează rareori amintirile: au lucrat în taină, în liniştea smerită a sălilor de repetiţie şi-n sălile de spectacole umplute până la refuz de spectatori. Pentru ca, pe nesimţite, la capătul multor ani de muncă presăraţi cu realizări extraordinare, să se facă nevăzuţi şi să dispară. Când am înţeles că profesia mea, că destinul meu personal este acela de a le călca pe urme, am înţeles totodată că am moştenit de la ei tradiţia aceasta sfâşietoare şi unică de a trăi prezentul fără nicio altă speranţă decât atingerea transparenţei unui moment irepetabil. Momentul în care te întâlneşti cu celălalt în întunericul sălii de teatru, protejaţi doar de adevărul unui gest, al unui cuvânt revelator.

Săptămâna aceasta, la Teatrul Regina Maria, vă invităm să râdeți, să vă emoționați și să vă lăsați uimiți de câteva dintre spectacolele care fac parte din repertoriul acestei stagiuni:

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP