Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Noutăți - Trupa Iosif Vulcan

Autoarea mesajului: Helen MIRREN
Versiunea română de Ozana Oancea

Biografie

Helen Mirren este una dintre cele mai cunoscute și respectate actrițe cu o carieră internațională, pe scenă, pe ecrane sau la televiziune, câștigătoare a numeroase premii pentru interpretările ei puternice și versatile, printre care Premiul Academiei Americane de Film 2007 pentru rolul din The Queen. 

Ediția a VII-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea a ajuns la final, după opt zile intensive de teatru. Unul dintre cele mai așteptate momente ale festivalului este decernarea premiilor Festivalului de Teatru Scurt – secțiunea concurs, care se află anul acesta la cea de XXV-a ediție.

Selecția FESTIVALULUI DE TEATRU SCURT a fost realizată de către Victoria Balint – șef birou proiecte culturale și relații cu publicul la Teatrul Regina Maria, iar din concurs au făcut parte următoarele spectacole:

  1. SUICIDAL după texte de Luigi Pirandello, traducerea, scenariul și regia de Norbert Boda – Teatrul Municipal Baia Mare
  2. FAMILIA TÓT de Örkény István, regia Sânziana Stoican – Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad
  3. BEFORE BREAKFAST de Eugene O`Neil, versiunea scenică și regia: Andrei și Andreea Grosu – Teatrul „Maria Filotti”, Brăila
  4. BRUTUS sau UCIDEREA LUI IULIUS CEZAR de Tüncer Cucenoğlu, regia Irakli Gogia – Tbilisi Sandro Akhmeteli State Drama Theatre, Georgia
  5. MONSTRUL NISIPURILOR de Csaba Szekely, regia Andi Gherghe – Teatrul Dramatic „Fani Tardini”, Galați
  6. O RELAȚIE DESCHISĂ de Dario Fo și Franca Rame, regia Ana-Ioana Macaria – Teatrul de Artă București
  7. MEDEA`S BOYS – dramaturgia Ionuț Sociu + fragmente din „Medeea” de Euripide, regia Andrei Măjeri – Apollo111 Teatrul, București
  8. AVALANȘA de Tüncer Cucenoğlu, regia Petru Vutcărău – Teatrul Regina Maria, Oradea

Anul acesta, juriul Festivalului de Teatru Scurt a fost format din trei mari personalități din lumea teatrului, ION PARHON, ELISABETA POP și ION SAPDARU, care au analizat cu atenție spectacolele și au hotărât acordarea următoarelor premii:

Teatrul „Regina Maria” din Oradea anunţă startul înscrierilor la cea de-a XXVI-a ediţie a Festivalului de Teatru Scurt. Evenimentul, unic în peisajul teatral românesc, se va desfăşura în perioada 12 – 19 iunie 2022.

 

Muzeul Oraşului Oradea-Complex Cultural în colaborare cu Muzeul Național Brukenthal, Teatrul "Radu Stanca" Sibiu, Teatrul Regina Maria Oradea, Episcopia Română Unită cu Roma Greco-Catolică Oradea, vă invită la vernisajul expoziţiei de pictură Faust: Vanity and Despair.

Expune artistul Alexandru Cînean.
Curatori: prof. univ. dr. d. h. c. Jan de Maere, dr. Diana Iancu, dr. Alexandru Chituță. 

Evenimentul va avea loc în data de 6 septembrie ora 16:00 la Muzeul Oraşului Oradea-Complex Cultural, în Palatul Princiar, corp B, etaj 1, sala 13.

Artistul vizual Alexandru Cînean a fost atras de provocarea pe care o constituie proiectul unei expoziții asupra primejdiilor inteligenței umane. Motivul este inspirat de o capodoperă a dramaturgiei universale: tragedia Faust de Johann Wolfgang von Goethe. Ocazia a constituit-o spectacolele cu această piesă în regia lui Silviu Purcărete, de la Teatrul "Radu Stanca" din Sibiu. Proiectul, extrem de laborios, a presupus mai întâi executarea unei serii de 20 de studii pregătitoare, transpuse apoi pe un format dublu, de 120 x 120 cm. Compozițiile sunt concepute ca o serie de interogații despre sufletul omenesc și condiția actorului, care se concentrează pe emoțiile umane provocate de dorință și plăcere, de goana după faimă și măreție, surprinse într-o manieră ambivalentă, ca urmare a confruntării actorilor cu rolurile și cu propria lor imagine, dar și despre moarte și mântuire. Dar nu numai actorii, ci și regizorul, pictorul, privitorul, oricare ar fi el, se pot recunoaște pe sine în acest demers.

 

Colectivul Teatrului Regina Maria își ia rămas bun cu multă tristețe în suflet de la actorul Tiberiu Covaci, care a plecat la cele veșnice.
 
TIBERIU COVACI s-a născut în 24 octombrie 1954. A absolvit Institutul de Teatru „Szentgyorgy Istvan” din Târgu-Mureş (1981). După absolvirea facultății, a venit direct la teatrul din Oradea, unde a rămas până la pensie. În cei mai bine de 30 de ani în care a fost fidel scenei orădene, a jucat în peste 70 de spectacole, construind cu conștiinciozitate și tact personaje care vor rămâne cu drag în memoria publicului. Dintre acestea amintim: Bobi (în „Pălăria florentină”), Caliban (în „Furtuna”), Charles (în „Cum vă place”), Béralde (în „Bolnavul închipuit”), Arturo (în „La Grande Magia”), Ionescu (în „O scrisoare pierdută”), Rugby (în „Nevestele vesele din Windsor”), Nagg (în „Sfârșit de partidă”), Lucky (în „Aşteptându-L pe Godot”), Ministrul (în „Regele cerb”). A fost îndrăgit atât de publicul matur, cât și de cei mici, abordând cu naturalețe și roluri în spectacole pentru copii, dintre care amintim: Roşu Împărat (în „Harap Alb”), Regele (în „Cenușăreasa”), Bill Tower (în „Fetița cu chibrituri”).
 
Înmormântarea va avea loc în 22 decembrie, de la ora 10:00, la cimitirul Rulikowski, Capela Hasaș.
 
Odihnă veșnică în pace și lumină! Sincere condoleanțe familiei îndoliate.

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria dă startul sezonului teatral de toamnă în Cetatea Oradea și în mediul virtual cu șapte spectacole care ne vor face să uităm de monotonia cotidiană și de rutină. Pregătiți-vă să întâmpinați primele zile arămii și încă blânde ale anotimpului autumnal îndrăgostiți, veseli, conspirativi, altruiști, receptivi, decadenți, intrigați, adolescentini, o diversitate de stări și situații, care deschid orizonturi imaginare nemărginite și creează libertatea de a visa.

Sâmbătă, 3 aprilie, de la ora 19:00, online gratuit pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria, vă invităm să revedeți un spectacol extravagant, ludic, șocant: CABARETUL DADA, de Matei Vișniec, regizat de Anca Bradu. Controversat și comic prin inserțiile teribilismului artistic avangardist, dar și grav prin notele discursului politic tragic, spectacolul a stârnit reacții contrare, de la ropote de aplauze și admirație, până la șoc și nedumerire, astfel încât premisele avangardismului artistic au fost punctate, fără a se pierde din vedere sensul profund al unui secol tulburător. 

Teatrul Regina Maria anunță cea de a patra premieră a stagiunii 2019/2020, Revizorul de N.V. Gogol, în regia lui Petru Vutcărău. Premiera va avea loc în 18 și 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala Mare.

Nikolai Vasilievici Gogol este unul dintre marile nume ale literaturii universale, remarcându-se ca scriitor realist și satirist deopotrivă. Gogol a fost marcat în căutările sale de nevoia de a se desprinde de rutină și comoditate și de a se ridica deasupra statutului de „viețuitoare care viețuiește numai pentru a viețui”. El folosește limbajul comediei pentru a exprima tragedia timpului său, iar râsul gogolian a fost inspirat de însuși Pușkin, Gogol afirmând: „Dacă e vorba să râdem, apoi să râdem tare, să râdem de ceea ce merită într-adevăr să fie ridiculizat de toți.” Anecdota care stă la baza comediei „Revizorul” îi este inspirată tot de către Pușkin, măiestria lui Gogol fiind aceea de a reda o imagine satirică de sinteză a întregii burghezii a Rusiei imperiale, prin intermediul unui mic grup de funcționari dintr-un orășel de provincie. Funcționarii corupți, în frunte cu primarul, primesc o veste tulburătoare: un revizor va sosi incognito în orașul lor pentru a efectua câteva investigații. Activitățile de clică riscă să fie descoperite, astfel, fiecare dintre cei implicați își asumă propriile fapte corupte și încearcă să le dreagă după posibilități. În plin proces de organizare a mușamalizării, aceștia primesc vestea că la han a ajuns un individ suspect, care prezintă semnalmentele unui inspector...

Piesa „Revizorul” face parte din categoria textelor a căror contemporaneitate nu se degradează în timp.  Prima reprezentație a avut loc pe scena Teatrului Alexandrinsky din St Petersburg, în 19 aprilie 1836, iar în anul 1842 apare o versiune îmbunătățită. În cele aproape două secole de la premiera din St Petersburg, piesa a fost pusă în scenă de sute de ori și au existat versiuni pentru televiziune, operă, dans și film. În Oradea, spectacolul este pentru prima dată montat în repertoriul trupei Iosif Vulcan. Din distribuție fac parte actorii: Șerban Borda, Gabriela Codrea, Anca Sigmirean, Răzvan Vicoveanu, Alin Stanciu, Andrian Locovei, Alexandru Rusu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Pavel Sîrghi, Eugen Neag, Petre Ghimbășan, David Constantinescu, Lucia Rogoz, Ciprian Ciuciu, George Dometi, Carina Bunea, Maria Teișanu, Miruna Lazăr, Giorgiana Coman, Calița Nantu, Daniela Purcărea, Ionuț Șerban, Igor Lungu. Regia spectacolului este semnată de Petru Vutcărău.

Regizor de renume internațional, Petru Vutcărău a pus în scenă peste o sută de spectacole atât în Republica Moldova, cât și în alte țări precum: Italia, Franța, România, Rusia, Japonia sau Turcia și a predat actoria la diverse școli de teatru din Franța, Italia, Rusia și Japonia. Este prieten vechi al teatrului din Oradea, încă din 1995, când pune în scenă spectacolele „Și cu violoncelul ce facem” de Matei Vișniec și „Hei, oameni buni” de William Saroyan, urmate de „Sexul femeii ca un câmp de luptă în războiul din Bosnia” de Matei Vișniec, în anul 1999 și „Salonul nr. 6” de A.P. Cehov și „Care pe care” de August Strinberg în 2006. Revine patru ani mai târziu, când pune în scenă piesa „Uciderea lui Gonzago” de Nedialko Yordanov. În 2018, când își începe activitatea ca regizor artistic la Trupa Iosif Vulcan, montează spectacolul „Avalanșa” de Tuncer Cücenoğlu, care devine una dintre cele mai apreciate producții ale stagiunii, premiată internațional.  Light design-ul este semnat de Gheorghiu Bogdan, creația video poartă semnătura Ioanei Ilaș-Bodale, coregrafia îi aparține lui András Lóránt, iar scenografia este semnată de Adrian Damian, iar costumele de Tatiana Popescu.

Spectatorii care doresc să vadă premierele din 18 și 19 februarie mai au la dispoziție foarte puține bilete. Acestea sunt puse în vânzare la casieria teatrului, pe strada Vasile Alecsandri nr 8, sau online pe bilete.ro. Rezervări se pot face la numărul de telefon: 0359 411 570.

 Trupa Iosif Vulcan a Teatrului „Regina Maria” se pregătește de cea de-a treia premieră  din acest an: „...Escu”, de Tudor Mușatescu, în regia lui Claudiu Goga, care va avea loc duminică, 31 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

Teatrul Regina Maria are deosebita plăcere de a anunța premiera spectacolului „Floare de cactus” de Pierre Barillet și Pierre Grédy, regia Daniel Vulcu, care va avea loc duminică, 24 septembrie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

Pierre Barillet și Pierre Grédy sunt doi scriitori francezi, care au devenit un tandem emblematic al teatrului de bulevard. Colaborarea lor prolifică începe în anii ’40, iar „Floare de cactus” este unul dintre proiectele comune care s-a bucurat de un succes enorm, în special pe Broadway.

Echipa Trupei Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria se pregătește pentru o nouă premieră la Sala Mare: „Rabbit Hole”, de David Lindsay-Abaire, traducerea Adina Oniciuc, în regia lui Vlad Cristache, care va avea loc duminică, 7 aprilie, de la ora 19:00, la Sala Mare. 

Distribuția este formată din actorii: Alina Leonte (Becca), Răzvan Vicoveanu (Howie), Giorgiana Coman (Izzy), Gabriela Codrea (Nat) și Tudor Manea (Jason). Echipa este completată de Rara, cățelușa Malinois căreia îi revine rolul lui Taz și este coordonată de reputatul dresor orădean, Bondar Alexandru. De asemenea, în spectacol se va auzi și vocea lui Ivan Liam, în rolul lui Danny.

„Teatrul în liceu” – un nou proiect educațional inițiat de Teatrul Regina Maria

            Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria a lansat proiectul educațional pilot „Teatrul în liceu”, care se adresează liceelor din municipiul Oradea și își propune înființarea unui număr de cinci trupe de teatru, ce vor fi coordonate de actori ai Trupei Iosif Vulcan.

Teatrul Regina Maria a desemnat câștigătorul programului „Start-Up Regie Teatru”, destinat tinerilor regizori din România, lansat în luna ianuarie 2022.

Programul a constat în primă etapă în organizarea unui concurs de proiecte regizorale, care s-a desfășurat în perioada 27 ianuarie – 15 aprilie 2022. Criteriile de participare au fost: absolvirea unei școli de profil, participanții să nu depășească vârsta de 30 de ani, să propună texte contemporane, iar conceptul spectacolului să respecte cerințele Festivalului de Teatru Scurt (spectacol cu durata maximă de 90 de minute, fără pauză).

S-au înscris în competiție 18 tineri regizori, care au respectat integral criteriile de participare. Câștigătorul desemnat de către Conducerea Teatrului Regina Maria este Cătălin Mardale, care a propus textul „98% (decizia corectă)”, scris de Andreea Tănase. Următoarea etapă a programului constă în realizarea propriu-zisă a proiectului declarat câștigător la Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria.

Le mulțumim tuturor celor care au răspuns open-call-ului nostru și îl felicităm pe câștigător!

Teatrul Regina Maria răspunde pozitiv Campaniei umanitare inițiate de UNITER, în parteneriat cu Worldwide Reading Project și CITD (The Center for International Theatre Development) din Baltimore, Artiști români pentru artiști ucraineni, proiect de strângere de fonduri care se va desfășura în perioada 16 mai – 15 iunie.

În 19 decembrie, Teatrul Regina Maria și Teatrul Szigligeti, în parteneriat cu Arhivele Naționale, au deschis în cele două buzunare ale Foierului Loji, expoziția „Amintiri muzicale și teatrale. Comori de arhivă din patrimoniul cultural al Oradiei”.

Expoziția conține o selecție importantă de documente, afișe, partiuri, fragmente de text vechi, unele datând chiar dinainte de construcția teatrului, care surprind aspecte din viața teatrală orădeană. La deschiderea expoziției au fost prezenți atât reprezentați ai teatrului românesc și maghiar, cât și al Serviciului Judeţean Bihor al Arhivelor Naționale, care au discutat despre importanța arhivei, ce acționează ca o formă de memorie fizică și fixă, despre viață teatrală orădeană la început de drumuri și despre necesitatea cercetării documentelor vechi.

Teatrul Regina Maria are deosebita plăcere de a anunța că va participa la cea de-a 31-a ediție a Festivalului Național de Teatru cu două spectacole ale Trupei Iosif Vulcan: „Trei femei înalte”, de Edward Albee, regia Diana Păcurar și „Moștenirea norocului”, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas, regia Radu Nichifor.

 Eva Heyman – premieră
„Ne gândim la tine, Eva Heyman!” 

Teatrul Regina Maria vă invită la premiera unui spectacol aparte, care ilustrează un fragment din istoria orașului Oradea, dar și a întregii lumi: „Eva Heyman”, dramatizare, concept și regie: Emil Sauciuc și Ioana-Maria Repciuc, care va avea loc duminică, 21 noiembrie, de la ora 18:00, la Sala Arcadia.

Teatrul Regina Maria vă invită duminică, 19 septembrie, de la ora 19:00, la Sala Mare, la prima premieră a stagiunii 2021-2022: „Tartuffe”, de Molière, în regia lui Vlad Trifaș.

Teatrul Regina Maria are plăcerea de a anunța premiera spectacolului „Undeva, Cândva” de John Cariani, traducerea și adaptarea de Ándi Gherghe și Adi Iclenzan, în regia lui Ándi Gherghe, care va avea loc sâmbătă, 23 martie, de la ora 19:00, la Sala Transilvania, jucându-se cu casa închisă.

Participarea la Festivalul Internațional al Teatrelor Balcanice „Balkan Breeze” din Bursa, Turcia, cu spectacolul „Tartuffe” continuă să aibă ecouri pozitive în lumea teatrului. După entuziasmul cu care a fost primit și răsplătit spectacolul în cadrul festivalului turcesc, avem bucuria să anunțăm că actorul Richard Balint, interpretul rolului „Orgon”, și regizorul Vlad Trifaș (care a semnat, pe lângă regie, adaptarea și muzica originală a spectacolului), au fost premiați de către juriul Revistei New Theatre, care oferă la final de stagiune Premiile pentru Activitate și Realizări în teatru.

Revista New Theatre/Yeni Tiyatro este singura publicație din Turcia dedicată exclusiv teatrului, care monitorizează îndeaproape evenimentele teatrale importante din întreaga lume, iar la final de stagiune oferă Premiile pentru Activitate și Realizări. Anul acesta, evenimentul se află la cea de-a IX-a ediție și vizează atât producții teatrale turcești, cât și internaționale. În atenția juriului, format din personalități teatrale valoroase din Turcia, a intrat și spectacolul „Tartuffe” al Teatrului Regina Maria, iar printre câștigători se numără actorul Richard Balint, căruia i se acordă Premiul pentru cel mai bun actor internațional și regizorul Vlad Trifaș, căruia îi revine Premiul pentru cel mai bun regizor internațional. Ceremonia de decernare a premiilor va avea loc luni, 13 iunie, de la ora 18:30 (ora Turciei), la Centrul Cultural Caddebostan din Kadıköy.

Felicitări Richard Balint și Vlad Trifaș! Mulțumim tuturor celor care au făcut posibilă participarea Teatrului Regina Maria la Festivalul Internațional al Teatrelor Balcanice „Balkan Breeze” din Bursa, în special Institutului Cultural Român din Istanbul pentru tot sprijinul acordat.

R.M.N., cel mai nou film al regizorului Cristian Mungiu, în premieră, în prezența echipei la Oradea

R.M.N., cel mai nou film al regizorului Cristian Mungiu, va putea fi văzut într-o proiecție specială la Teatrul Regina Maria din Oradea, vineri, 10 iunie, începând cu ora 19.00. Regizorul Cristian Mungiu și actorul Kovács Levente Jr. Vor fi prezenți la eveniment, iar la finalul proiecției vor răspunde întrebărilor spectatorilor.

R.M.N. spune o poveste despre resorturile profunde ale comportamentului uman în fața realităților care îl surprind, despre relația cu celălalt și despre felul în care ne raportăm cu toții astăzi la un viitor neliniștitor. Regizorul Cristian Mungiu descrie filmul ca fiind „o poveste despre raportul dintre vremurile de odinioară – percepute ca fiind mai de încredere pentru că ne deveniseră familiare – și vremurile actuale, resimțite ca haotice. Este deopotrivă o poveste despre auto-amăgirea generată de un set de valori europene care rămân mai degrabă un deziderat decât o împlinire. Este o poveste despre intoleranță și discriminare, despre prejudecăți, stereotipuri, autoritate și libertate, o poveste despre lașitate și curaj, despre individ și mase, despre destinul personal versus cel colectiv. Este, de asemenea, o poveste despre supraviețuire, despre sărăcie, despre frică și un viitor neliniștitor”.

După premiera mondială de la Festivalul de Film de la Cannes, în publicațiile internaționale au apărut și primele recenzii elogioase: „Secvențe discrete, de o claritate și o densitate uluitoare, cu o rigoare a construcției camuflată de spontaneitatea prezentării”, „Film complex, atât de încărcat de idei, încât te-ai aștepta ca preocuparea pentru estetică să nu fie o prioritate, dar R.M.N. este de o frumusețe aproape neverosimilă” notează Jessica Kiang în Variety. „R.M.N. este o explorare fascinantă, foarte umană, a multiplelor probleme cu care se confruntă România”  apreciază Jordan Mintzer în The Hollywood Reporter.

Celebrul musical „Scripcarul pe acoperiș” se reîntoarce pe scena Teatrului Regina Maria la cererea publicului. Spectacol emblematic al ultimilor ani pentru teatrul românesc orădean, musicalul a avut premiera în 25 septembrie 2011 și din acel moment s-a jucat mereu cu sala plină. Interesul publicului pentru producția orădeană s-a extins repede și a devenit în scurt timp un punct de atracție turistică culturală pentru iubitorii de teatru din întreaga țară.

Începutul de stagiune la Teatrul Regina Maria dă startul participărilor celor două trupe de teatru, Trupa „Arcadia” și Trupa „Iosif Vulcan”, la festivaluri de profil din țară.

Teatrul Regina Maria anunță deschiderea noii stagiuni, în care veți putea revedea spectacole de succes din repertoriul anilor trecuți, dar și producții noi, atât de la Trupa Iosif Vulcan, cât și de la Trupa Arcadia.

Prima ediție a Festivalului „Portret de autor”, organizat de Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, a ajuns la final, după opt zile în care spectatorii și oamenii de teatru s-au putut bucura de spectacole și întâlniri artistice frumoase.

În cadrul acestui eveniment a fost inaugurată Sala Transilvania, în spațiul vechiului Cinematograf Transilvania, o nouă sală de spectacole de tip studio, care s-a deschis oficial odată cu premiera spectacolului „Fiul”. La eveniment au fost prezenți atât critici de teatru, directori de casting, cât și oficialități orădene, precum primarul Florin Birta și vicepreședintele Consiliului Județean Călin Gal.

„Ideea de a organiza acest festival a apărut odată cu proiectul „Fiul”, propus Teatrului Regina Maria de către regizorul Bobi Pricop, dar și din imposibilitatea de a organiza Festivalul Internațional de Teatru Oradea, un eveniment de anvergură, cu tradiție în peisajul teatral românesc.

Cum textul „Fiul” face parte dintr-o trilogie semnată de Zeller și știind că celelalte două piese, „Mama” și „Tatăl”, au fost montate în România, am considerat că este o oportunitate de care trebuie să profităm pentru a recrea puțin din atmosfera festivalului de teatru orădean, a puncta un proiect important: premiera spectacolului „Fiul” și a iniția un nou eveniment teatral, care sperăm să crească tot mai mult în anii ce vor urma sub cupola Festivalului Internațional de Teatru Oradea”, mărturisește Daniel Vulcu, managerul Teatrului Regina Maria, despre noul festival de teatru orădean.

Teatrul Regina Maria are deosebita plăcere de a anunța premiera spectacolului GENUL ACUZATIV, text și regie: Mimi Brănescu, o tragicomedie încântătoare, în care amestecul de comic și dramatic recreează un episod desprins din viața de zi cu zi a unei familii obișnuite.

Dat fiind faptul că Oradea a reintrat în scenariul galben și se joacă din nou cu 30% din capacitatea sălii de spectacol, GENUL ACUZATIV va avea trei reprezentații consecutive cu titlu de premieră: vineri, 5 martie, sâmbătă, 6 martie și duminică 7 martie, de la ora 18:00, la Sala Mare. Spectatorii care nu reușesc să ajungă la primele trei reprezentații au posibilitatea să vadă spectacolul duminică, 28 martie, de la ora 18:00, la Sala Mare.

Ce ciudată este viața! În urmă cu două luni și ceva – prin aprilie, când împlinisem și eu niște ani – Mircea scria o pagină de ziar despre mine și activitatea mea, ca despre un prieten și colaborator pe care l-ai cunoscut și apreciat. Am și vorbit la telefon fără să știm că va fi ultima noastră convorbire!

Ne cunoștem de mult, din 1959, când am lucrat împreună ca metodiști la Casa Regională a Creației Populare Crișana, apoi, după ce a început să „scrie teatru”, iar eu devenisem director, i-am promovat, pe criterii de valoare, și am jucat roluri în fiecare din piesele sale, fie că se numeau „Vlad Țepeș în ianuarie”, „Noapte albă”, „Hotărârea”, ori altele care le-au urmat.

L-am sprijinit, împreună cu Elisabeta Pop, în lunga lui perioadă de directorat și am rămas prieteni și după ce nu am mai fost directori...!

El îmi ura „ani mulți!”. Eu sunt nevoit, asemeni tuturor prietenilor săi, să vărs o lacrimă pentru acela care a fost Mircea Bradu și să-mi exprim credința că numele lui va rămâne de referință pentru ceea ce înseamnă literatură și artă – în acest areal generos pentru cei ce iubesc și respectă creatorii de frumos!

...A mai plecat... cineva! Așa e viața!

Eugen Țugulea
Actor

Teatrul Regina Maria, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Fundaţia Culturală FITO şi UNITER, organizează în perioada 2 – 9 iunie, cea de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru Oradea.

Spectatorii sunt invitați să se participe timp de opt zile la un maraton teatral care aduce împreună nu mai puțin de 19 de spectacole de la companii teatrale renumite din întreaga țară, dar și din străinătate: Moldova, Ucraina, Georgia și Franța.  

Festivalul Internațional de Teatru Oradea va cuprinde în acest an două mari secțiuni: secţiunea concurs - FESTIVALUL DE TEATRU SCURT, ajuns la ediția aniversară cu numărul XXV și secțiunea SPECTACOLE INVITATE - OFF CONCURS.

FESTIVALUL DE TEATRU SCURT este o manifestare culturală unică în peisajul teatral românesc și are caracter competitiv. Anul acesta selecția a fost realizată de către Victoria Balint – șeful de birou proiecte culturale și relații cu publicul al Teatrului Regina Maria și cuprinde 8 producții realizate atât de teatre instituționalizate, cât și de cele care provin din mediul independent. Juriul este format din trei personalități culturale ale teatrului românesc: criticii de teatru Ion Parhon și Elisabeta Pop și actorul de teatru și film Ion Sapdaru.

Cu ocazia Zilei Internaționale a Carității, marcată în fiecare an pe data de 5 septembrie, la Sala Mare a Teatrul Regina Maria vor avea loc două spectacole gratuite pentru copii și adolescenți cu dizabilități.

Fiecare trupă a Teatrului Regina Maria va susține, la Sala Mare, câte un spectacol, cu scopul de a sprijini integrarea socială a copiilor și tinerilor cu dizabilități din Oradea și județul Bihor. De la ora 11:00, va avea loc spectacolul „Frumoasa și bestia” în care îi veți putea vedea pe actorii păpușari ai Trupei Arcadia, iar de la ora 18:00, va avea loc spectacolul „Profu` de franceză”, susținut de către actorii Trupei Iosif Vulcan.

Teatrul Regina Maria include în programul lunii august, pe lângă spectacolele care fac parte din repertoriul Trupei Iosif Vulcan, evenimente conexe și spectacole de teatru independent susținute de Teatrul Artemotion și Fundația FITO, în cadrul proiectului TEATRUL PENTRU TOȚI.

Primul eveniment la care vă invităm este lansarea cărții BUNAVESTIRE DELICIOASĂ. OCOLUL PANDEMIEI ÎN 33 DE CÂNTURI, care va avea loc în data de 7 august, de la ora 18:00, în Cetatea Oradea. La realizarea acestei cărți inedite au contribuit 69 de artiști, care doresc să transmită faptul că orice dificultate, fie ea și o pandemie, se depășește prin adaptare: joc, dialog, creativitate și, mai ales, prin curajul de a merge mai departe. Coloana sonoră a evenimentului va fi interpretată live de către proiectul muzical ,,Corbu”, inițiat și coordonat de Sergiu Corbu Boldor și Luiza Matilda Mitu. Accesul la eveniment este gratuit!

Autor: Peter Sellars
Traducere: Ozana Oancea

Dragi prieteni,

Acum, când lumea stă agăţată, oră de oră şi minut de minut, de un flux continuu de ştiri, aş putea eu oare să ne invit pe noi toţi – creatorii – să pătrundem în propria noastră privire, propria noastră realitate şi propria noastră perspectivă în legătură cu un timp epic, o schimbare epică, o conştiinţă epică, o viziune epică? Trăim într-o perioadă epică a istoriei omenirii, iar schimbările profunde şi masive pe care le resimţim în relaţiile fiinţelor umane cu ele însele, în relaţiile unora cu altele, precum şi în relaţiile cu lumile non-umane tind să depăşească puterea noastră de a simţi, de a articula şi de a exprima.

 Carlos CELDRÁN, Cuba

Înainte de trezirea mea întru teatru, maeştrii mei erau deja acolo. Îşi construiseră lăcaşurile şi poetica pe vestigiile propriilor vieţi. Mulţi dintre ei rămân necunoscuţi sau ne vizitează rareori amintirile: au lucrat în taină, în liniştea smerită a sălilor de repetiţie şi-n sălile de spectacole umplute până la refuz de spectatori. Pentru ca, pe nesimţite, la capătul multor ani de muncă presăraţi cu realizări extraordinare, să se facă nevăzuţi şi să dispară. Când am înţeles că profesia mea, că destinul meu personal este acela de a le călca pe urme, am înţeles totodată că am moştenit de la ei tradiţia aceasta sfâşietoare şi unică de a trăi prezentul fără nicio altă speranţă decât atingerea transparenţei unui moment irepetabil. Momentul în care te întâlneşti cu celălalt în întunericul sălii de teatru, protejaţi doar de adevărul unui gest, al unui cuvânt revelator.

În fiecare an, de Ziua Mondială a Teatrului, care se sărbătorește pe 27 martie, o personalitate recunoscută la nivel internaţional este invitată să transmită un mesaj, care este tradus în peste 50 de limbi. Anul acesta autoarea Mesajului Internațional de Ziua Mondială a Teatrului este actrița egipteancă Samiha Ayoub.

Teatrul Regina Maria anunță premiera spectacolului COLIVIA NEBUNELOR, de Jean Poiret, regia Daniel Vulcu, care va avea loc vineri, 16 decembrie, de la ora 19:00 la Sala Mare.

            Jean Poiret, după numele original Jean-Gustave Poiré (17 august, 1926, Paris – 14 martie, 1992, Paris), este un nume mare al cinematografiei şi al teatrului francez. A fost actor de teatru şi film, autor a numeroase piese de teatru şi scenarii care au fost transformate în filme de succes. A lucrat în colaborare cu mari regizori ca François Truffaut (Le Dernier Métro) şi Claude Chabrol (Inspecteur Lavardine), lăsând în urmă multe roluri memorabile. În ceea ce priveşte activitatea sa în teatru, Jean Poiret rămâne cunoscut ca un important reprezentant al teatrului de bulevard. A scris și a interpretat mai multe piese de succes, dintre care cele mai cunoscute sunt: Colivia nebunelor, Sărbători fericite! şi Raţă cu portocale.

            Colivia nebunelor (La cage aux folles) este textul care l-a consacrat ca autor, prin care revine la sursa vervei sale comice: umorul de cabaret. Producția originală a piesei a avut loc la Théâtre du Palais-Royal în 1 februarie 1973, avându-l pe Jean Poiret însuși în distribuție, care a interpretat unul dintre rolurile principale. Critica de specialitate a primit cu entuziasm comedia, care a avut de-a lungul timpului peste 2.000 de reprezentații, a inspirat mai multe filme și a fost adaptată într-un musical de pe Broadway, câștigător al premiului Tony.

            Georges, managerul unui club flamboaiant de drag queens și Jeannot, interpretul vedetă al clubului, trăiesc de 15 ani o poveste de dragoste fericită în Saint-Tropez. Când fiul lor hotărăște să se însoare, cuplul gay este pus în fața unei provocări neașteptate: vor accepta părinții ultraconservatori ai logodnicei orientarea lor, sau ar fi mai bine să-i mintă?

Teatrul Regina Maria are deosebita plăcere de a anunța premiera spectacolului „Locotenentul din Inishmore” de Martin McDonagh, traducerea Bogdan Budeș, regia Ovidiu Caița, care va avea loc sâmbătă, 11 martie, de la ora 19:00, la Sala Mare.

Piesa a fost pusă în scenă pentru prima oară de Royal Shakespeare Company la The Other Place, Stratford-upon-Avon în anul 2001 și se numără printre cele mai de succes texte scrise de dramaturgul irlandez Martin McDonagh, unul dintre cei mai apreciați dramaturgi europeni contemporani.

 

Teatrul Regina Maria din Oradea lansează programul START-UP REGIE TEATRU, destinat tinerilor regizori din România.

Astfel, începând din acest an, ne propunem organizarea unui concurs de proiecte regizorale, cu scopul sprijinirii tinerilor regizori absolvenți cu vârsta maximă de treizeci de ani. Ca urmare a acestei competiții, regizorul declarat câștigător va monta spectacolul propus la Teatrul Regina Maria, iar premiera acestui spectacol va avea loc în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Oradea (FITO).

Propunerile trebuie să fie bazate pe texte contemporane, iar conceptul spectacolului trebuie să respecte cerințele festivalului: spectacol cu durata maximă de 90 de minute, fără pauză. Juriul este alcătuit din membrii Consiliului Artistic al Teatrului Regina Maria.

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP