Skip to main content
  • en_GB
  • hu_HU
  • ro_RO

TICKET AGENCY HOURS

Monday: 2:00 PM-6:00 PM
Tuesday: 12:00 - 18:00
Wednesday: 10:00 - 14:00
Thursday: 12:00 - 18:00
Friday: 10:00 - 14:00
Saturday and Sunday: closed
The agency is also open one hour before the start of each show at the Great Hall, regardless of the day.

TICKET AGENCY PROGRAM
Monday: 2:00 PM - 6:00 PM
Tuesday: 12:00 - 18:00
Wednesday: 10:00 - 14:00
Thursday: 12:00 - 18:00
Friday: 10:00 - 14:00
Saturday and Sunday: closed
The agency is also open one hour before the start of each show at the Great Hall, regardless of the day.
Queen Marie Theater Oradea
  • en_GB
  • hu_HU
  • ro_RO
wp-content/uploads/2025/10/Timofei-Kuliabin.webp
Ramona
Written on .
by Ramona Nemes

Regizorul Timofei Kuliabin pentru prima oară la Teatrul Regina Maria

Teatrul Regina Maria are onoarea să colaboreze, pentru prima dată, cu unul dintre cei mai importanți regizori de teatru și operă ai generației sale, Timofei Kuliabin, care pune în scenă spectacolul „Oglinda spartă” un scenariu de Roman Doljanski după Arthur Miller.

Născut în 1984, în Rusia, Kuliabin s-a format la Academia Rusă de Teatru din Moscova (GITIS), iar după absolvire s-a alăturat Teatrului Academic „Făclia Roșie” din Novosibirsk. În 2015, la doar 31 de ani, a devine directorul artistic al instituției, fiind astfel cel mai tânăr director artistic al unui teatru rusesc la acel moment.

A condus instituția până în anul 2022, perioadă în care a pus în scenă numeroase producții, reinterpretări radicale ale unor texte clasice precum Onegin (2012), care i-a adus Premiul Național „Masca de Aur”, confirmând încă de timpuriu forța și originalitatea viziunii sale se regizorale, KILL (2013), bazat pe „Intrigă și iubire” de Schiller, dar și celebra montare a piesei Three sisters de Cehov (2015), recompensată nu doar cu „Masca de Aur”, ci și cu titlul de „Spectacolul anului” din partea Asociației Criticilor de Teatru din Rusia. Kuliabin continuă explorarea marilor teme umane prin montări marcante precum Procesul de Kafka (2016), Copiii soarelui de Gorki (2018), un alt spectacol distins cu „Masca de Aur”, sau Rața sălbatică de Ibsen (2021), confirmând încă o dată curajul și acuitatea cu care abordează dramaturgia universală.

În paralel și-a extins activitatea și în alte teatre importante din Rusia și din Europa, consolidându-și reputația ca unul dintre cei mai versatili regizori contemporani. Semnează montări precum Electra (2013), Ivanov (2016) și Ulciorul sfărâmat (2020) la Teatrul de Stat al Națiunilor din Moscova, iar pe scena Residenztheater München pune în scenă Povestiri din Kolîma după Varlam Șalamov (2018). Urmează Nora (O casă cu păpuși) la Schauspielhaus Zürich (2019), apoi Domnișoara Iulia (2020) și Platonov (2022) la Deutsches Theater din Berlin. În 2023, montează Macbeth la Schauspiel Frankfurt, iar în 2024 Teroarea și mizeriile celui de-al Treilea Reich de Bertolt Brecht la Badisches Staatstheater Karlsruhe. Anul 2025 marchează două noi producții de referință: Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O’Neill la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu și Hedda Gabler la Teatrul Național „Ivan Vazov” din Sofia.

În 2022, Kuliabin a semnat și o colaborare de excepție cu Ingeborga Dapkunaite și John Malkovich pentru În singurătatea câmpurilor de bumbac de Bernard-Marie Koltès, la Teatrul Dailes din Riga — un spectacol care, între timp, a fost prezentat în turnee în 12 țări. Iar în iulie 2024, montarea sa după Ifigenia in Aulis de Euripide a deschis festivalul teatral de la Epidaur, fiind pentru prima dată în istoria festivalului când momentul inaugural îi este încredințat unui regizor care nu este grec.

Recunoaștere și în opera internațională

Timofei Kuliabin și-a făcut debutul în operă în 2009, cu Prințul Igor de Borodin, la Teatrul de Operă și Balet din Novosibirsk. În 2014, montarea Tannhäuser de Wagner a generat un scandal politic provocat de cercuri apropiate Bisericii Ortodoxe Ruse și a fost retrasă după doar patru reprezentații — moment care nu l-a descurajat pe tânărul regizor, ci i-a confirmat forța artistică disruptivă. A continuat cu o serie de producții importante: Don Pasquale de Donizetti (2016), Rusalka de Dvořák (2019) la Teatrul Balșoi, Rigoletto de Verdi (Opera Wuppertal, 2017), Les Noces / Oedipus Rex de Stravinski (Opera Wuppertal, 2019), The Distant Sound de Schreker (Opera Națională din Praga, 2022) și Dama de pică de Ceaikovski la Opera Națională din Lyon (2024) — desemnată „Spectacolul Anului 2024” de revista Opernwelt și clasată pe primul loc de Frankfurter Allgemeine Zeitung în topul „Celor mai bune producții de operă ale anului”.

O voce liberă în teatrul european

Din cauza poziției sale explicit anti-război, Timofei Kuliabin a fost forțat să demisioneze din funcția de director al Teatrului „Torța Roșie” în februarie 2022, producțiile sale planificate în Rusia pentru anii următori fiind anulate. În prezent, Timofei Kuliabin trăiește și creează în Europa.

„Oglinda spartă” pe scena Teatrului Regina Maria

Montarea acestui text la Oradea marchează începutul colaborării dintre Timofei Kuliabin și Teatrul Regina Maria. Regizorul propune o lectură scenică în care emoțiile neexprimate devin vizibile, iar tensiunile psihologice se manifestă printr-o estetică teatrală rafinată, ce pune accentul pe interpretarea actorilor și pe dinamica profund umană dintre personaje.

„Nu transformăm narațiunea lui Arthur Miller într-un roman polițist. Pur și simplu observăm cum s-au desfășurat evenimentele.” — Timofei Kuliabin

Pentru mai multe informații despre spectacol, echipă și distribuție, vă invităm să accesați articolul dedicat spectacolului „Oglinda spartă".

Other articles

Queen Marie Theater Oradea
| Queen Marie Theatre

Over 40 third-grade students from the "Lorántffy Zsuzsanna" Reformed Theological High School and the "Emanuel" Baptist Theological High School met on Friday, May 30, at the Arcadia Theater, to discover the power of play that transcends languages and cultures.

| Florina Dometi

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria anunță premiera spectacolului Oglinda spartă, un scenariu de Roman Doljanski inspirat din opera lui Arthur Miller, în regia unuia dintre cei mai importanți regizori europeni ai momentului, Timofei Kuliabin. Spectacolul va avea primele reprezentații în 16 și 17 noiembrie 2025, de la ora 19:00, la Sala Mare a Teatrului Regina Maria, iar interesul publicului este uriaș, toate biletele fiind deja vândute.

Arthur Miller (17 octombrie 1915 – 10 februarie 2005) a fost un dramaturg american, care a combinat conștiința socială cu o preocupare profundă pentru viața interioară a personajelor sale, sursele sale principale de inspirație fiind tragicii greci și omul de rând: cred că sentimentul tragic este evocat în noi atunci când suntem în prezența unui personaj care este gata să-și dea viața, dacă este nevoie, pentru a-și asigura un singur lucru: simțul demnității personale. Scrierile sale i-au adus de-a lungul vieții multe onoruri, printre care Premiul Pulitzer, șapte premii Tony, două premii Drama Critics Circle, un Obie, un Olivier, Premiul John F. Kennedy pentru întreaga carieră și premiul Dorothy și Lillian Gish.

„Broken Glass” (piesă care nu a fost niciodată tradusă în limba română) explorează povestea unui cuplu newyorkez prins între tensiunile conjugale și conștientizarea istorică. În montarea de la Oradea, textul este adaptat scenic de Roman Doljanski, dramaturg de origine rusă și unul dintre cei mai apreciați critici și teoreticieni ai teatrului european, stabilit din 2022 în Europa, unde își desfășoară exclusiv activitatea. Roman Doljanski a transpus piesa lui Arthur Miller într-o formă scenică actualizată, ce intră în dialog cu realitatea contemporană și cu dilemele etice ale prezentului: „titlul unei alte piese fabuloase a marelui dramaturg american Arthur Miller, Prețul (The Price), definește tema centrală a noii producții intitulate „Oglinda spartă”. Este vorba despre prețul pe care cei din jurul protagonistei trebuie să-l plătească pentru vindecarea acesteia. Poate fi considerat tratamentul un succes dacă o persoană se vindecă în detrimentul binelui alteia? Unde este limita dincolo de care vindecarea se transformă în manipulare? Nu există un răspuns definitiv la această întrebare – nici din partea lui Arthur Miller, nici din partea personajelor, nici din partea creatorilor spectacolului. Scopul este acela de a pune întrebări și de a invita publicul să-și formuleze propriul răspuns, explică Roman.

Regia spectacolului este semnată de apreciatul regizor de teatru și operă, Timofei Kuliabin, care a montat pe cele mai importante scene ale Europei. Absolvent al Academiei Ruse de Teatru din Moscova (GITIS), Kuliabin s-a alăturat, după finalizarea studiilor, Teatrului Academic „Făclia Roșie” din Novosibirsk, unde, în 2015, la doar 31 de ani, a fost numit director artistic, devenind cel mai tânăr director artistic al unui teatru din Rusia la acel moment. Până în 2022, când a fost forțat să demisioneze din cauza poziției sale explicit anti-război și a ales calea exilului, a montat spectacole atât la teatre din Rusia, cât și pe scene importante din spațiul german, care îi aduc recunoaștere, confirmând forța și originalitatea viziunii sale regizorale. Din 2022, Timofei Kuliabin își desfășoară activitatea exclusiv în străinătate, colaborând cu teatre din Germania, Elveția, Franța, Grecia, Estonia, Bulgaria. . În 2022, semnează o colaborare de excepție cu John Malkovich pentru spectacolul „În singurătatea câmpurilor de bumbac”, montat la Teatrul Dailes din Riga și prezentat ulterior într-un turneu în 12 țări. Colaborarea cu Teatrul Regina Maria din Oradea este cel de-al doilea proiect al său în România, după „Lungul drum al zilei către noapte” după Eugene O’Neill montat la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu.

Despre spectacolul pe care îl montează la Oradea, regizorul Timofei Kuliabin declară:

„Această piesă poate fi considerată o dramă psihoterapeutică clasică. În cinematografie și în cultura populară, mai ales în seriale, există numeroase exemple reușite ale acestui gen – însă în teatru, aproape deloc. Povestea unui medic și a pacientului său (sau, ca în acest caz, a unei paciente) depășește aproape întotdeauna granițele practicii medicale, abordând o gamă mult mai largă de probleme – nu doar personale, ci și sociale, istorice și chiar filosofice. Încă de la început, lăsăm publicului libertatea de a ști cum se va sfârși povestea. Nu transformăm narațiunea lui Arthur Miller într-un roman polițist. Pur și simplu observăm cum s-au desfășurat evenimentele. Invităm spectatorii să urmărească nuanțele și caracterul profund uman al personajelor.”

Echipa de creație reunește și alte nume importante ale teatrului contemporan: Timofei Pastuhov, compozitorul muzicii originale, și Oleg Golovko, scenograful care semnează universul vizual al spectacolului. Traducerea în limba română îi aparține Ralucai Radulescu, traducător, jurnalist și curator teatral.

Din distribuția spectacolului fac parte actorii Eugene Neag (Phillip Gellburg), Denisa Irina Vlad (Sylvia Gellburg), Razvan Vicoveanu (Dr. Harry Hyman), Anda Tamasanu (Jessica), Richard Balint (Robert Wilson) și Alexandru Rusu (Stanton Case).

Spectacolul este programat și în 11 și 12 decembrie, iar biletele pot fi achiziționate de la agenția teatrală (Piața Regele Ferdinand I, nr. 6) și online de pe site-ul Teatrului Regina Maria și pe platforma de ticketing Poftim Cultură.


OGLINDA SPARTĂ
un scenariu de Roman Doljanski după Arthur Miller, în regia lui Timofei Kuliabin

Distribution:

Phillip Gellburg: Eugen Neag
Sylvia Gellburg: Denisa Irina Vlad
Dr. Harry Hyman: Răzvan Vicoveanu
Jessica: Anda Tămășanu
Robert Wilson: Richard Balint
Stanton Case: Alexandru Rusu

Regia: Timofei Kuliabin
Scenariul: Roman Doljanski
Traducerea: Raluca Rădulescu
Scenografia: Oleg Golovko
Muzica originală: Timofei Pastuhov

Spectacol recomandat persoanelor peste 18 ani!
Data premierei: 16 și 17 noiembrie 2025, Sala Mare a Teatrului Regina Maria din Oradea