Tipărire
Categorie: Stagiunea 1956-1957

Comedie în patru acte, de  G.Ciprian

Construită după tiparele unui basm, piesa „Omul cu mârțoaga” beneficiază de o structură mitică, ascunsă în cadrele vieții cotidiene. Modestul arhivar Chirică vede în mersul lucrurilor o ordine ascunsă și așteaptă evenimentul ce va transforma lumea din jurul său. Intuiția sa profundă se îndreaptă spre calul de curse Faraon al V-lea, considerat de toată lumea „regele gloabelor”. Din acest motiv, Chirică ajunge ținta batjocurii generale, este concediat și părăsit de soția sa, Ana, care fuge cu Nichita, unul din prietenii din copilărie ai arhivarului. Ca un Don Quijote modern, Chirică crede cu tărie în idealul său, dovedindu-se chiar un pasionat al absolutului ce vrea totul sau nimic: „Nene, ori-ori”.  Mersul evenimentelor aduce o răsturnare totală de situație, în care omul și mârțoaga sunt legați de același destin: Faraon al V-lea devine marele câștigător al unei curse importante și atitudinea întregului oraș față de Chirică se modifică radical: batjocoritul devine un iluminat, aproape un sfânt. Uluirea se transformă în neînțelegere: „Cine ești tu? Ce fel de om ești dumneata dacă vezi ceea ce noi nu putem vedea?”.

Ion Vartic consideră că „prin transformările și iluminările sufletești pe care le revelă scenic, comedia Omul cu mârțoaga intră în zona teatrului expresionist, conținând, însă, și accente premonitorii ale viitorului teatru al absurdului.” (Dicționar analitic de opere literare românești, coord. Ion Pop, Cluj-Napoca, Casa Cărții de Știință, 2007).

Distribuţia:

Chirică:  Dorel Urlăţeanu
Varlam:  Mişu Vladimir
Nichita:   Zaharia Volbea
Ana:  Lulu Popescu, Doina Urlăţeanu
Inspectoratul general:  Constantin Simionescu
Omul cu idei:  Radu Reisel
Stăpînul calului:  Aurel Decu, Ioan Pater
Provincialul:  Grig Schiţcu
Proprietarul casei:  Valentin Avrigeanu
Directorul şcolii:  Septimiu Pop, Jean Săndulescu
Ajutorul de arhivar:  Şerban Bogdan, Gheorghe Vîlceanu
Liceanul:  Al.Mitea
Fira:  Sanda Ghiculescu-Pană, Doina Ioja Vasiu
Un slujbaş:  Eugen Ţugulea 
O femeie bătrână:  Ştefania Popescu
Un delegat:  Marcel Segărceanu
Un aprod:  Gheorghe V. Gheorghe
Copilul cel mic:  Ion Simea
Copilul cel mare:  Liviu Varadi

Regia artistică:  Ion Dinescu (Teatrul Naţional Cluj-Napoca)
Asistent regie:  Dorel Urlăţeanu
Scenografia:  Eliza Popescu

Regia tehnică:  Dalma Simionescu
Sufleor:  Agy Segărceanu

Data premierei:  12 mai 1957