Tipărire
Categorie: Stagiunea 1984-1985

Data premierei:  5 decembrie 1984

Apa, de  Dumitru Solomon

Un teroretician cheamă într-o pivniţă inundată doi filosofi pentru a dezbate o soluţie de a ieşi din spaţiul închis. Ieşirea pe uşă e posibilă, dar exclusă cu desăvârşire de la început. Acesta este pretextul situaţional imaginat de Dumitru Solomon pentru a crea o parabolă despre „procesul naşterii şi proliferării unui psihism aberativ în faţa unui pericol radical ce ameninţă o colectivitate. Pe urmele lui Dürrenmatt, Ionescu ori Max Frisch, Solomon urmăreşte fazele procesului – de la balivernismul generalizat care uită sensul şi scopul de dragul speculaţiei în sine, până la refuzul îndărătnic al evidenţei. Şi care proiectează, de la o clipă anume, cu violenţă, fiinţe umane într-un regn zoologic primar” (Valentin Silvestru, „România literară”, 3 ianuarie 1985). Prin opoziţii conceptuale (cultură/umanism), piesa surprinde în accente poematice zbaterea omului de a-şi păstra nealterat fondul de umanitate, în ciuda condiţiilor potrivnice de existenţă.

Distribuţia:

X:  Daniel Vulcu
Y:  Nicolae Barosan
Z:  Dan Bădărău
Copilul:  Robi Bordaş

Regia artistică:  Victor Ioan Frunză
Scenografia:  Adriana Grand

Regia tehnică şi Sufleor:  Florenţa Szabo
Lumini:  Iosif Balogh
Sonorizarea:  Valentin Bodonea

Spectacol distins cu:
-Marele Premiu
-Premiul de regie la Săptămâna Teatrului Scurt, ediţia a VI-a (Oradea, 1984)

Porţile (Săptămâna luminată), de Mihai Săulescu

„Porţile” este o prelucrare a piesei simboliste „Săptămâna luminată” de Mihai Săulescu, al cărei pretext este credinţa populară că numai celui care moare în acest interval spiritual i se pot ierta toate păcatele. În acest caz, muribundul este un tâlhar, înconjurat de Mama, Paznicul şi Preotul. După cum remarca Marian Popescu în numărul din 21 decembrie 1984 al revistei „Flacăra”, „ca şi în teatrul lui Maeterlink (”Intrusa”, de pildă), moartea este o prezenţă corosivă.” Agonia se prelungeşte insuportabil, într-o atmosferă terifiantă, înţesată de spaime şi aluzii obscure. Ceremonialul tragic se sfârşeşte printr-o crimă aşa-zis folositoare, fără ca prin aceasta făptaşii să fie absolviţi de propriul întuneric. A-l absolvi pe muribund de păcate nu înseamnă că toată lumea este inocentă…

Distribuţia:
Mama:  Mariana Vasile
Fiul:  Emil Sauciuc
Paznicul:  Nicolae Toma
Preotul:  Cristian Şofron

Adaptarea scenică şi regia artistică:  Alexandru Darie
Asistent regie:  Cristian Şofron
Scenografia:  Maria Miu

Regia tehnică:  Maria Goina
Sufleor:  Iuliana Chelu
Lumini:  Vasile Blejan, Iosif Balogh
Sonorizarea:  Valentin Bodonea

PREMII:
-Mariana Vasile a fost distinsă cu Premiul Ziarului Fáklya pentru interpretare la ediţia a VI-a a Săptămânii Teatrului Scurt (Oradea, 1984)