Tipărire
Categorie: Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actriţă

Data şi locul naşterii: 24.06.1959, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1982, clasa prof.Amza Pellea

Foarte frumoasă, înaltă, subţire, blondă cu ochi albaştri, Tania Filip era tânăra aşteptată de mult de teatru, destinată rolurilor cuvenite vedetei. Iată ce portret îi face în revista „Familia” regretatul Dumitru Chirilă: „Fata asta, de o frumuseţe aparte, păstrând pe chip ceva din lumina palidă a nordului şi în priviri seninul madonelor rublioviene, pare destinată unei cariere strălucite”. Când au cunoscut-o mai bine, conducerea şi regizorii, au constatat că au în faţă o tânără care iubea lectura, cărţile, citise mult, era foarte punctulă, serioasă, disciplinată, fără aere de vedetă (deşi va ajunge vedeta trupei în scurtă vreme), afişând o simplitate şi o dragoste sinceră şi profundă pentru scenă. Încă din studenţie i s-au încredinţat câteva roluri de imensă însemnătate pentru un om tânăr: Ofelia (din „Hamlet” de William Shakespeare), Nora (din piesa lui Henrik Ibsen), Domnişoara Iulia (din piesa omonimă a lui August Strindberg), Elena (din „Troilus şi Cresida” de William Shakespeare), Iphighenia (din piesa lui Mircea Eliade).

A debutat cu rolul Fecioarei, „crochiu rapid şi subtil”, cum s-a scris, în spectacolul „Schimbarea la faţă” de G.M.Zamfirescu – premieră absolută. A jucat rolul tinerei Ana, destin străbătut de problemele vârstei (iubire, neînţelegeri cu părinţii, decepţii, etc.) în spectacolul „Îndrăgostiţii de la ora 9 seara” de Adrian Dohotaru.

Şi-a onorat pe deplin etapa de stagiară, jucând şi cântând în fermecătorul spectacol pentru copii „Mary Poppins” de Silvia Kerim după Pamela Travers. A fost cuceritoare, ajungând preferata copiilor, care s-au declarat fanii ei, mulţi dintre ei solicitând şcolilor să revadă spectacolul. Dar rolul în care am recunoscut talentul unei viitoare actriţe importante a fost Lulu, în spectacolul „Aniversarea” de Harold Pinter, unul din spectacolele cele mai bune semnate de Sergiu Savin. Spectacolul a fost îndelung analizat de critici şi mult lăudat. Despre jocul Taniei Filip (alături de actori importanţi ai trupei – Ion Mâinea, Eugen Ţugulea, Eugen Harizomenov, Anca Miere Chirilă, George Voinese (colegul de an al Taniei) – s-a scris că a fost marcat de „mobilitate scenică, de firesc şi, mai ales, de o certă maturitate, în pofida vârstei fragede a actriţei. Într-o convorbire pe care a avut-o cu secretara literară Elisabeta Pop, publicată în caietul-program al spectacolului, pledează pentru teatrul de valoare, „cel prost – spune ea – perverteşte, alterează gusturile”. „Teatrul înseamnă adevăr interior, exteriorizat... artistic”.

Azi e profesor universitar dr. la U.N.A.T.C. „I.L.Caragiale” Bucureşti.

(Prezentare de Elisabeta Pop)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea