Tipărire
Categorie: Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 15.12.1950

Studii:  Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, secţia de actorie (clasa prof. Radu Penciulescu) şi regie (clasa prof. Octavian Cotescu), 1975

Actor şi regizor, director al Teatrului de Nord Satu-Mare şi al Teatrului Naţional din Târgu Mureş, Cristian Ioan a condus un an Teatrul din Oradea, cumulând două posturi de conducere: un experiment, o premieră pentru teatrul românesc, care ar fi dat, poate, roade, dacă autorităţile  i-ar fi pus la dispoziţie o casă de locuit. Regizorul a montat în teatrele conduse de el, dar şi în altele, ca invitat, atât comedii, cât şi drame. Spectacolul său cu dificila piesă „O sărbătoare princiară” de Theodor Mazilu, a fost apreciat unanim de presa de specialitate. Având un acut simţ al umorului, el a început să monteze – bine! – comedii, fiind în scurtă vreme taxat drept „regizor de comedie”. Cum singur recunoaşte, montarea unei comedii e mult mai dificilă decât a unei drame.

La Teatrul de Stat din Oradea a montat, într-o adaptare proprie, comedia lui Mattiuzzi „Trei gemeni veneţieni”, în care actorul Daniel Vulcu – unul din actorii preferaţi ai regizorului – a cules multe aplauze, desfăşurându-se cu haz în cele trei personaje... gemene. A pus apoi, „Trilogia vilegiaturii”, spectacol produs în colaborare cu Teatrul de Nord din Satu-Mare. Proiect original şi ambiţios. Într-un cadru colorat şi funcţional, creat de eminentul Dan Jitianu, Cristian Ioan a făcut un spectacol viu, antrenant, pe gustul publicului. Au fost destule momente – scrie Dumitru Chirilă – în care „maşinăria proiectată de regizorul Cristian Ioan funcţionează la turaţie maximă”. Adept al „teatrului imagine” – de altfel şi iniţiator al Festivalului „Teatru-imagine” de la Satu-Mare, Cristian Ioan a semnat la Oradea un spectacol cu imagini deosebite: „Proces pentru umbra unui măgar” (1997). În decorul semnat tot de el, regizorul a montat, într-o variantă spectaculară nouă, piesa complexă a lui Dürrenmatt, pusă în scenă în 1995, la Braşov. Costumele excepţionale, „fabuloase”, semnate de Doina Antemir, au contribuit şi ele la crearea imaginii deosebit de atractive a spectacolului. Cronicarul Dumitru Chirilă a apreciat încercarea reuşită a regizorului de a „dezinhiba” trupa, subliniind reuşita, în rolul deloc uşor al măgarului, a minunatului actor Nicolae Toma.

(Prezentare de Elisabeta Pop)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea