Tipărire
Categorie: Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 29.03.1973, Beiuş

Studii: Academia de Arte „Ion Andreescu” Cluj-Napoca – Secţia pictură, 1997, prof. Andor Kőmíves, Nicolae Man

Camelia Köteles Panait a venit la Teatrul din Oradea în anul 1999, şi a lucrat ca scenograf doar două stagiuni. La început a făcut asistenţă pe lângă scenografa Vioara Bara la spectacolul „Despre sexul femeii...” de Matei Vişniec, al cărui regie a fost semnată de Petru Vutcărău. Desenele, schiţele ei foarte îngrijite şi documentarea serioasă, i-au îndreptăţit şi pe alţi regizori să colaboreze cu ea. Dacă la spectacolele „Bună seara domnule Wilde” (de Oscar Wilde) sau „Slugă la doi stăpâni” (de Carlo Goldoni) decorurile au fost temeinic legate de subiect, în deplină armonie cu viziunea regizorală, la „Gaiţele” (de Al.Kiriţescu) se pare că a acceptat şi unele idei impuse de regizor, în total dezacord cu ideile sale despre cunoscuta comedie. O modernizare neavenită, forţată, a părut „o grefă artificială”, lipsind tocmai elementul comic. S-a afirmat chiar că regizorul a impus comediei o supratemă cehoviană.

De fapt, neînţelegerile scenografilor cu regizorii duc adesea la spectacole neperformante, aşa că, de multe ori, un scenograf este pe nedrept judecat exclusiv pentru scenografia finită, când  corect ar fi să-i fie analizate şi schiţele propuse. Se pare însă, că o comunicare mai bună a funcţionat între ea şi Alina Hiristea la spectacolul „Delir în doi, în trei, în câţi vreţi” (de Eugen Ionescu) – un spectacol în care s-au întâlnit, pe toate palierele, tineri. De aici, probabil, şi dezinhibarea scenografei, decorul şi costumele exprimând mai bine personalitatea artistei. Pictura ocupă, de fapt, în activitatea ei, primul loc. A expus de mai multe ori, cu succes. Astăzi este profesoară de pictură la Liceul de Artă din Oradea.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea