Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actriţă

Data şi locul naşterii: 13.03.1924, Birtin-Brad

Olimpia Mâinea a venit la Teatrul de Stat din Oradea împreună cu soţul ei la ora aceea, actorul Ion Mâinea, de la Teatrul Dramatic din Baia-Mare. Dacă Ion Mâinea a fost, încă de la începutul activităţii sale, sortit pentru roluri mari, devenind, în timp, o autentică vedetă, un maestru, Olimpia Mâinea a fost o actriţă destinată, în special, rolurilor secundare. Înaltă, blondă, planturoasă, extrovertită, cu o dicţie impecabilă şi o memorie foarte bună, actriţei i-a lipsit capacitatea de interiorizare, poate şi pentru că, fiind o femeie inteligentă, a refuzat să se confunde cu personajele interpretate, păstrând, impunând continuu, între ea şi ele, o distanţă, confundată adesea cu răceala şi indiferenţa. Fiind „un animal frumos” – cum singură a recunoscut – a jucat în tinereţe câteva roluri de „frumoase”. La Brăila, unde a jucat câţiva ani, a fost colegă şi prietenă cu Vasilica Tastaman şi Silviu Stănculescu. A interpretat câteva roluri importante, de mare întindere, dar, din păcate, n-a fost convingătoare, nereuşind să treacă de un nivel mediu. Să amintim: Chiriţa şi Veta („O noapte furtunoasă de I.L.Caragiale), Luise („Totul în grădină” de Edward Albee), Gina („Dictatorul” de Al.Kiriţescu) Didina („Încurcă-lume” de A.de Herz).

În general, fiind cotată drept actriţa utilă, îndeplinind cu seriozitate sarcinile artistice primite din partea regizorului, dar părând a nu trece niciodată de ele, lipsindu-şi personajele de strălucire, ea a fost mereu distribuită în roluri de genul: O doamnă, O femeie, Doamna X, Mătuşa Y. E incredibil câte asemenea personaje a jucat în cariera ei: Doamna Popescu („Gărgăunii dragostei” – spectacol coupé), O femeie la fân („Interviu” de Ecaterina Oproiu), Femeia („Alibi” de Ion Băieşu), Doamna de la Curte („Regele gol” de Evgheni Şvarţ), Mătuşa Libera („Gâlcevile din Chioggia” de Carlo Goldoni), Doamna Aldo Brandini („Madame Sans-Gêne” de V.Sardou şi É.Moreau), Doamna Dörffel („Heidelbergul de altădată” de Wilhelm Meyer-Förster). Percepută astfel, Olimpia Mâinea a încetat, spre bătrâneţe, să lupte pentru roluri mai importante, obosită, poate, sau resemnată. Altfel, ea a fost un om viu, dinamic, poate excesiv de dornic de comunicare cu semenii, iubind, se spunea, „situaţiile teatrale”, intriga şi banala bârfă, dar, cine ştie, dacă uşor acrită de poziţia ei pe scenă, n-a încercat să „joace” alte roluri mai generoase, în lumea reală? Unul din ele a fost, totuşi, îndelung aplaudat de colegi, de prieteni şi cunoscuţi: acela de ocrotitoare a pisicilor, pentru care a fost o mamă desăvârşită, cum spunea ea însăşi, cu umorul „moaţei” (cum îi plăcea să-şi spună cu mândrie). În plus, având un dezvoltat simţ civic, se implica în numeroase acte de caritate. A avut mulţi prieteni, care n-au dezamăgit-o, rămânându-i alături când n-a mai jucat.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

  • Cecilia Epure în SIMPLE COINCIDENŢE de Paul Everac, 1966, r.Valeriu Grama
  • Lady Macduff în MACBETH de William Shakespeare, 1967, r.Ion Deloreanu
  • Interpret în CALEIDOSCOP SATIRIC, 1968, r.Gheorghe Musceleanu
  • Interpret în CALEIDOSCOP CARAGIALE, 1968
  • Doamna Dörffel în HEIDELBERGUL DE ALTĂDATĂ de Wilhelm Meyer-Förster, 1969, r.Szombati Gille Otto
  • Chiriţa în CHIRIŢA ÎN PROVINCIE de Vasile Alecsandri, 1969, r.Dorel Urlăţeanu
  • Lady Brecknell în CE ÎNSEAMNĂ SĂ FII ONEST de Oscar Wilde, 1970, r.Farkas Ştefan
  • D-na Popescu în Zoe după Yves Mirand (GĂRGĂUNII DRAGOSTEI, spectacol coupé), 1970, r.Jean Săndulescu
  • Luxiţa/Lucsita în GĂRGĂUNII DRAGOSTEI  (spectacol coupé) de Iosif Vulcan, 1970, r.Dorel Urlăţeanu
  • Veta în O NOAPTE FURTUNOASĂ, 1971, r.Mihai Raicu
  • Luise în TOTUL ÎN GRĂDINĂ de Edward Albee, 1971, r.Marietta Sadova
  • Leul în POVESTE NETERMINATĂ de Alecu Popovici, 1971, r.Dorel Urlăţeanu
  • Doamnă invitată la cocktail în OMUL CARE … de Horia Lovinescu, 1971, r.Alexandru Colpacci
  • Dochia în APUS DE SOARE de B.Şt.Delavrancea, 1971, r.Nicoleta Toia
  • Doamnă de la curte în REGELE GOL de Evgheni Şvarţ, 1972, r.Alexandru Colpacci
  • Interpret în  DE N-AR FI FOST MĂCAR O FLOARE, 1973, r.Marcel Segărceanu
  • Interpret în BĂLCESCU, ÎNCEPUT DE CALENDARE, 1973, r.Dorel Urlăţeanu
  • Mătuşa Libera în GÂLCEVILE DIN CHIOGGIA de Carlo Goldoni, 1974, r.Farkas Ştefan
  • Rozalia Pavlovna în PLOŞNIŢA de V.Maiakovski, 1974, r.Alexandru Colpacci
  • Gina Castriş în DICTATORUL de Al.Kiriţescu, 1975, r.Sergiu Savin
  • Domnişoara Cucu în STEAUA FĂRĂ NUME de Mihail Sebastian, 1975, r.Szombati Gille Otto
  • Sultana în MAREA GARĂ NOUĂ de Victor Frunză, 1976, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în POEŢII ŞI UNIREA (SPECTACOL ANIVERSAR) după un scenariu de Elisabeta Pop, 1976, r.Sergiu Savin
  • Femeia în APPASSIONATA de Aurel Gh.Ardeleanu, 1976, r.Sergiu Savin
  • Figuranţie în SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri, 1977, r.Sergiu Savin
  • Interpret în RECITAL OMAGIAL HORVÁTH IMRE, 1976, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în PRIMĂVARĂ FIERBINTE după un scenariu de Bokor Andrei, 1977, r.Szombati Gille Otto
  • Mardare în PIATRĂ LA RINICHI de Paul Everac, 1977, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în AŞA E VIAŢA, 1977, r.Ion Mâinea
  • Femeia în ALIBI de Ion Băieşu, 1978, r.Alecu G.Croitoru
  • Didina în  ÎNCURCĂ-LUME de A. de de Herz, 1978, r.Farkas Ştefan şi Ion Mâinea
  • Doamna Aldobrandini în MADAME SANS-GÊNE  de Victorien Sardou şi E.Moreau, 1979, r.Szombati Gille Otto
  • Ospătăriţa în CUM  S-A FĂCUT DE-A RĂMAS CATINCA FATĂ BĂTRÂNĂ de Nelu Ionescu, 1980, r.Eugen Ţugulea
  • Sibilla în DULCEA IPOCRIZIE A BĂRBATULUI MATUR de Tudor Popescu, 1980, r.Mihai Lungeanu
  • femeie la fân în INTERVIU de Ecaterina Oproiu, 1980, r.Szombati Gille Otto

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP