Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Data şi locul naşterii: 19.12.1960, Turnu Severin

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1984, clasa prof.Olga Tudorache

Încă din studenţie a jucat câteva roluri importante: Matei Boiu („Suflete tari” de Camil Petrescu), Henric V şi Richard III de Shakespeare, Tuzenbach („Platonov” de A.P.Cehov). A colaborat cu Dragoş Galgoţiu, cu care, peste ani, va colabora admirabil la Teatrul Odeon, unde este angajat de la plecarea din Oradea.

Fizic plăcut, o statură înaltă, sportivă, ochi albaştri, blond, este ceea ce se cheamă un „exemplar reuşit”. Dar, mult mai important, este inteligent, acordă timp mult lecturii şi pregătirii corporale şi psihice, este foarte serios şi muncitor. Debutul său la Oradea s-a petrecut în spectacolul „Satul blestemat” de Mircea Bradu, cu un rol dificil (Sculă-rea), o compoziţie lucrată impecabil: un ţăran autentic, şi prost şi viclean şi rău, dar şi bun, la nevoie.

Pictor scenograf

Data nașterii: 4 februarie 1957

Studii: Academia de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", București, promoţia 1983, specializare: scenografie, clasa Dan Jitianu

Din 1990 este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România.

Din 1995 este membră a Uniunii Internaţionale a Artiştilor Plastici.

Activitate scenografică: Din 1985 lucrează ca scenograf la Teatrul din Oradea, a creat scenografia a peste 60 de spectacole în Oradea şi ca invitat la alte teatre din România: București, Brșsov, Cluj-Napoca, Galați, Brăila, Târgu-Jiu, Sfântu-Gheorghe, Petroșani, Baia Mare, Satu Mare.

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 14.02.1963, Hunedoara

Studii: Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1997, clasa prof.Cristian Hadjiculea

Încă din timpul facultăţii (a început prin a studia actoria), colaborează cu regizori importanţi (Liviu Ciulei, Cătălina Buzoianu), la spectacole valoroase, în teatre de prestigiu (Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul „Bulandra” Bucureşti).

A fost angajată la Teatrul Mundi, dar a montat piese şi în numeroase teatre din Bucureşti şi din ţară.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 08.01.1957, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1981

După ştiinţa noastră, a plecat din teatru şi s-a angajat la Minister sau la Parlament, oricum, în Administraţie.

Fragilă, subţirică, o blondă destinată parcă pentru roluri de prinţese, de Ilene Cosânzene, a stat puţin la Oradea, unde, bănuim, nu şi-a găsit locul visat. A interpretat, cu sensibilitate şi poezie, rolul principal feminin din spectacolul „Snoave cu măşti” – în regia autorului, preţuitul actor, maestrul Ion Lucian – apreciind sinceritatea şi seriozitatea foarte tinerei actriţe.

Actor

Data şi locul naşterii: 29.09.1941, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1966

Apariţia în spectacolul „Liceenii” de K.Treniov în prima stagiune a Teatrului din Oradea, într-un rol de elev, de câteva replici, i-au deschis drumul spre Institutul de Teatru. Repartizat, iniţial, la Bacău, a revenit în scurt timp, în oraşul copilăriei şi al adolescenţei – Oradea, unde a jucat până la decesul său survenit pe neaşteptat, multe roluri principale de june prim şi compoziţii interesante. Ciudat (şi nu prea), compoziţiile din rolurile dificile ne arătau adevărarta faţă de actor a lui Nicolae Barosan mai mult decât cele în care se juca pe sine: adică „frumoşi”! Soarta multor actori pe care unii regizori îi folosesc doar acolo unde rolul „le vine mănuşă”. Dar.... mănuşa se mai uzează!

Actriţă

Data şi locul naşterii: 23.04.1972, Tulcea

Studii: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Filologie, Departamentul Teatru, 1995

Monalisa Basarab a debutat, propriu-zis, la Oradea, în spectacolul-examen de absolvire „D’ale carnavalului” de I.L.Caragiale, în regia distinsei profesoare Sorana Coroamă (Facultatea de Filologie, Departamentul Teatru din Cluj-Napoca). Ea a interperetat cu brio personajul Didinei Mazu. A făcut un reuşit contre-emploi, ea fiind foarte fină, subţirică şi de o frumuseţe frapantă. Personajul ei n-avea nimic vulgar, Sorana Coroamă miza pe cu totul alte trăsături de caracter şi farmec ale personajului.

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 25.09.1934, Căpeni

Studii: Institul de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj, 1960

Scenograf şi pictor valoros Bíró I.Géza a fost, ani buni (1970-1991), un colaborator de nădejde al regizorilor cu care a lucrat la cele două secţii ale Teatrului de Stat Oradea. Atât la secţia maghiară, cât şi la secţia română, Bíró I.Géza a propus, constant, soluţii scenografice menite să ofere montarea rapidă – fie în vederea deplasărilor şi turneelor, fie să nu încarce excesiv costurile spectacolelor. Scenografii angajaţi, recunoaştem, au fost mereu, cei dintâi sacrificaţi, rugaţi, cu alte cuvinte, să înţeleagă şi să „treacă la economii”.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 12.11.1968, Bucureşti

Studii: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Litere, secţia Arta Actorului, 1994

Din 1995 a venit la Oradea. Un debut nefericit – rolul Femeii – de altfel rolul principal – în spectacolul „Aproape o pădure” (debutul în dramaturgie al tinerei Ana Ripka Rus). Un spectacol ratat, eşec, practic (regia Iustina Prisăcaru), care s-a jucat de foarte puţine ori. Mult mai bună s-a dovedit în rolişorul Femeii din spectacolul „Hei, oameni buni!” de William Saroyan, în regia lui Petru Vutcărău, dovedind capacitate de concentrare şi simţ tragic. Înaltă, bine făcută, brunetă cu ochii negri, Ioana Blaga a fost una din cele mai bune interprete ale rolului Angustias din spectacolul „Casa Bernardei Alba” de F.G.Lorca. Şi-a gândit rolul atent, punând „la bătaie”, nu doar un trup generos dăruit de natură, ci şi o sensibilitate aparte şi o voce bine timbrată.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor

Fără studii de specialitate.

Venit de la Arad, un tânăr arătos, cu un trup atletic, a jucat rolul Florindo în „Slugă la doi stăpâni” de Carlo Goldoni, apoi...    

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

  • Un agent CLUBUL ÎMPUŞCAŢILOR (NEKRASOV) de Jean-Paul Sartre, 1956, r.Corneliu Zdrehuş
  • Ajutorul de arhivar în OMUL CU MÎRŢOAGA de  G.Ciprian, 1957. r.Ion Dinescu
  • Florindo în SLUGĂ LA DOI STĂPÎNI de Carlo Goldoni, 1957, r.Vasile Pop
  • Interpret în SUS CORTINA, 1957, r.Dorel Urlăţeanu

     

Pictor scenograf

Studii: Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj, 1966, Secţia grafică

Talentatul scenograf Bölöni Vilhelm a venit la Teatrul de Stat Oradea dinspre Teatrul Arcadia, un teatru pentru copii, unde a lucrat mulţi ani pentru o scenă mică, decoruri miniaturale, păpuşi, marionete. S-a adaptat relativ uşor, lucrând pentru ambele secţii ale teatrului orădean. La secţia română a lucrat puţin, debutul şi l-a făcut (ca invitat), în 1984, când a semnat un decor simplu, dar funcţional şi nimbat de o anume poezie, la spectacolul „A optsprezecea cămilă” de Samuil Alioşin (în regia tânărului Victor Ioan Frunză). Invitat în spectacol a fost marele actor Octavian Cotescu – un strălucit interpret al bonomului Pronin. Costumele subliniau şi ele simplitatea şi demnitatea personajelor capabile de iubire, la orice vârstă.

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP