Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actriţă

Data şi locul naşterii: 30.03.1934, Târgu Jiu

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1963

A stat două stagiuni la Oradea, unde fusese repartizată. Apoi, căsătorindu-se cu un inginer de origine ebraică, au plecat în Izrael, încheindu-şi cariera. Păcat, fiindcă era o actriţă cu un fizic plăcut, inteligentă şi sensibilă, care ar fi putut face o carieră frumoasă. Mărturie stau cele opt roluri importante pe care le-a făcut cu har, în trecerea sa meteorică pe scena din Oradea.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 23.07.1908, Bucureşti

Studii: medii

Şi-a început cariera la Teatrul „Cărăbuş” al lui Constantin Tănase, a jucat apoi în comedii şi operete pe mai multe scene din capitală, încă din 1934 (Teatrul „Alb şi Negru”, „Colorado”, „Gioconda”, „Savoy”), iar din 1948 până în 1959 la Teatrul de Stat din Sibiu. Şi acolo, cât şi la Oradea (până la data decesului), a Interpretat o sumedenie de roluri importante, în care şi-a dovedit marele talent, nu doar în piese uşurele, ci şi în partituri de mare forţă dramatică: Văduva Bohn din „Cei din Dangaard” de Martin Andersen Nexö, Elisabeta de Valois în „Maria Stuart” de Friedrich Schiller (Sibiu), Claire Zachanassian în „Vizita bătrânei doamne” de Friedrich Dürrenmatt, pe care, urmărind-o, te întrebai: de unde poate emana atâta forţă dintr-un trup atât de firav? Numai din marele său talent.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 02.01.1964, Ploieşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1990, secţia actorie, clasa prof.Gelu Colceag

Tânăra Oana Mereuţă a venit la Teatrul de Stat din Oradea, cum mărturiseşte într-un interviu, mai ales pentru înţelegerea cu Alexandru Darie, de a juca în reluarea spectacolului „Amadeus” de Peter Shaffer, rolul Constanzei Weber (interpretată cu multă fineţe, admirabil de către Cristina Şchiopu, plecată definitiv din ţară, în Olanda). După interpretarea unor rolişoare mai mici în spectacolele „Lifting” de Pierre Chesnot şi „Mătuşa lui Charley” de Brandon Thomas, i s-a încredinţat într-adevăr rolul Constanzei în spectacolul atât de frumos, de atent lucrat şi „îmbibat” de muzică: „Amadeus”.

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 04.01.1957, Braşov

Studii: A absolvit Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, secţia scenografie, clasa prof. Mihai Tofan şi Vasile Roman. Examenul de diplomă l-a luat cu brio, cu scenografia spectacolelor „Burghezul gentilom” de Molière şi „Anotimpuri teatrale” de Eduard Covali, prezentate la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ.

Camelia Micu a fost angajată doi ani la Teatrul din Oradea, de fapt două stagiuni, timp în care a lucrat relativ puţin, sau, hai să spunem moderat. Timidă, rezervată, dar şi plină de bun-simţ, a colaborat cu rezultate artistice meritorii, remarcate, de altfel, şi de cronicari. Fantezie, culoare şi umor găsim în decorul şi costumele spectacolului „Mary Poppins” după Pamela Travers, colaborarea cu experimentatul regizor Farkas Ştefan fiind de bun augur. A semnat, de asemenea, un decor suplu şi funcţional (destinat şi deplasărilor şi turneelor) la spectacolul „Arta conversaaţiei” de Ileana Vulpescu, la care a colaborat şi distinsul pedagog, regizoarea Zoe Anghel Stanca.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 20.11.1934, Vadu Crişului

Studii: fără studii de specialitate

Anca Miere Chirilă şi-a  început activitatea scenică la Teatrul de Stat din Oradea, ca membru corp-ansamblu, cum se spunea în anii aceia. A jucat toată viaţa pe scena teatrului orădean. Talentată, fără îndoială, ascultând răbdătoare şi (aparent) docilă indicaţiile regizorilor, ea şi-a construit, încet dar sigur, un destin artistic generos, complex, armonios, în deplin acord cu viaţa personală, trăită frumos, alături de un om inteligent şi echilibrat, care a fost soţul ei, eminentul critic Dumitru Chirilă. Comuniunea cu el, ca şi viaţa ei de copil orfan (a crescut la orfelinat), i-au fost de mare folos, ea ştiind să pună preţ pe modestie, pe muncă, pe devotament, pe prietenie. Rar mi-a fost dat să văd un om, o actriţă, în special, care să pună mereu la îndoială reuşitele artistice, să ceară mereu sfaturi, să aprecieze just contribuţia colegilor la propriile-i succese, etc. A fost toată viaţa un om de un devotament şi o cinste exemplare faţă de scenă şi faţă de prieteni şi colegi. Credincioasă, Anca Miere Chirilă şi-a condus toată viaţa în respectul celor zece porunci.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 06.12.1912, Meri-Petki

Studii: Conservatorul Popular Bucureşti

A început să joace din 1933 la teatrele: „Ventuza”, „Vesel”, „Alhambra”, Municipal sau Naţional din Bucureşti, în regia lui V.I.Popa, Soare Z.Soare, M.Zirra etc. Apoi, după 1948, s-a ocupat cu mişcarea teatrală de amatori. Venită la Oradea, în 1956, şi-a reluat cu succes, activitatea de actriţă, jucând peste patruzeci de roluri în cei treisprezece ani petrecuţi aici, majoritatea principale, dovedind forţă şi inteligenţă scenică, atât în comedie, cât şi în dramă. A decedat la o vârstă la care mai avea multe de spus în teatru.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Regizor tehnic, figurant

Angajat ca regizor tehnic în perioada de început a secţiei române, a apărut şi ca figurant în câteva roluri de mai mică importanţă, nefiind lipsit de unele calităţi artistice şi de suficient... tupeu.

A plecat la Satu-Mare, unde a continuat să joace roluri mai mari sau mai mici.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 16.06.1957

Studii: Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu”, Bucureşti

Încă de la debut, Maria Miu s-a dovedit un scenograf de excepţie. Nu doar pentru frumuseţea şi precizia schiţelor sale, în care linia sigură a desenului se întâlneşte fericit cu armonia culorilor, ci şi pentru admirabila sa capacitate de a alege materialele şi a urmări, în cele mai mici detalii, executarea lor în ateliere (atât la decor, cât şi la costume). Ea, nu doar că urmăreşte execuţia corectă, ci ia pensula şi acul, şi lucrează efectiv alături de pictorii şi decoratorii executanţi. Este şi unul din motivele pentru care toţi colaboratorii, nu doar o stimează pentru talentul ei, ci o şi iubesc pentru dăruirea şi modestia cu care li se alătură până la finalul lucrării.

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 01.04.1932, Câmpina

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1955, clasa prof.George Dem. Loghin

Coleg cu Radu Penciulescu, Mihai Dimiu, Lucian Pintilie, Sanda Manu (promoţia de aur a regiei româneşti), Valerică, aşa cum îi spuneau colegii, a debutat la Teatrul din Galaţi, iar după patru ani a venit la Oradea, unde a semnat marile succese ale teatrului de aici cu „Cyrano de Bergerac” de Edmond Rostand, „Poveste din Irkutsk” de Alexei Arbuzov sau „Omul care aduce ploaie” de N.Richard Nash.

Actor

Data şi locul naşterii: 24.05.1912, Bucureşti

Studii: Conservatorul Popular Bucureşti

A început Dreptul, dar a terminat Conservatorul. Înainte de război, a apărut pe afişele Teatrelor: „Mic”, „Comedia”, „Comic”, „Savoy”, şi a continuat la  teatrele de stat din Bârlad, Piteşti, Galaţi, Bacău, de unde a ajuns la Oradea, în 1966, împreună cu soţia sa. Deşi la vârsta maturităţii artistice, s-a dovedit un actor modern, inteligent, stăpân pe profesie – date care i-au permis să realizeze, şi la Oradea, creaţii valoroase în rolurile: Romulus Augustus din „Romulus cel Mare” de Friedrich Dürrenmatt, Domnul din „Veac de iarnă” de Ion Omescu, Ministrul Brana din „Opinia publică” de Aurel Baranga, pe lângă alte, numeroase roluri principale pe care le jucase în teatrele amintite, şi, fără îndoială, şi în cele ce i-au urmat, după ce a părăsit Oradea, în 1968.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP