Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Data şi locul naşterii: 20.06.1967, Craiova

Studii: Universitatea de Artă Teatrală  Târgu Mureş, 1994

Venit prin concurs, pentru o stagiune, nu a rămas mai mult, cu toate că – exceptând rolul Oliver din „Cum vă place” de William Shakespeare” – a avut patru evoluţii care n-au putut elucida necesitatea rămânerii mai îndelungate în colectivul orădean. Soarta multora din cei care şi-au terminat studiile în anii 1990, în diversele forme de învăţământ artistic din ţară, mult prea multe!

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 17.08.1958, Târgu Mureş

Studii: Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” Cluj-Napoca, 1983

Cooptată dintre plasticienii din localitate, să realizeze scenografia la spectacolul „O petrecere de pomină” de Pierre Chesnot, a rămas în teatru mai bine de cinci stagiuni, realizând zece scenografii complete (decor şi costume), şi, doar costumele, la alte două premiere. Avea simţ scenic şi fantezie, pe care şi le-a valorificat în montările pe care le-a semnat. A dispărut brusc de pe afiş, apărând în lumea artistică doar ca pictor grafician, şi, mai nou, profesor de specialitate la Liceul de Artă din Oradea.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor

Data şi locul naşterii: 16.09.1928, Stânceni, decedat în 74 Studii: Institutul de Teatru „Szentgyörgyi István” Cluj, 1953

După câteva stagiuni petrecute la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, Bacău şi Constanţa, s-a angajat la Teatrul de Stat Oradea. Actor jovial şi supraponderal, aducea în scenă pofta de viaţă şi relaxarea. Avea ştiinţa şi uşurinţa apariţiei pe scenă – lipsa de complexe. A jucat mult şi roluri importante la Oradea. Îi plăcea să recite Eminescu, Blaga, Bacovia – din ultimul realizând chiar un recital personal în 1973, intitulat „Aud materia plângând”. Peste un an şi o lună, în timp ce repeta spectacolul „Viaţa e un vagon?” de Paul Everac, în ultima zi a anului, zburând spre Bucureşti la înmormântarea socrului său, s-a prăbuşit cu avionul, nu departe de satul natal, de lângă Sibiu. Viaţa nu mai era ca un vagon... şi doarme somnul de veci în pământul natal.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 16.01.1979, Bistriţa

Studii: Universitatea de Artă Teatrală  Târgu Mureş, 2002

Absolventă a Şcolii de Teatru târg-mureşene, Codruţa Ureche a venit la Teatrul din Oradea în anul 2002, unde a debutat cu roluri episodice: O mască în „D’ale carnavalului” de I.L.Caragiale sau Agneş din „Jocul de-a vacanţa” de Mihail Sebastian – Interpretate cu seriozitate şi profesionalism. Fizic plăcut, exuberanţă, spirit ludic, se face apoi remarcată în două roluri importante: în cel al Fiicei, în admirabilul spectacol a lui Mihai Măniuţiu – „Intrusa” de Maurice Maeterlinck, şi în cel al Titaniei în „Visul unei nopţi de vară” de Shakespeare. A plecat din teatru în anul 2003.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 01.06.1919, Ohaba-Bistra

Studii: Institutul de Teatru

Doina Urlăţeanu a fost, în tinereţe, o femeie foarte frumoasă, ţinuta ei de regină o recomanda pentru roluri de duenă. N-a jucat însă numai roluri principale, poate şi pentru că n-a fost îndeajuns de ambiţioasă, de consecventă, mulţumindu-se cu rolul de soţie ocrotitoare a unui mare artist. Serioasă, sobră chiar, ea a jucat, în schimb, la un nivel mereu peste mediu, roluri mai mari sau mai mici, fericită să se afle în scenă alături de partenerul ei... din viaţă. Au jucat mult împreună, uneori fiind şi pe scenă... soţ şi soţie. A jucat, cu o dăruire exemplară, în numeroase spectacole pentru copii („Sânziana şi Pepelea” de Vasile Alecsandri, „Floricica purpurie” de I.Brausevici - I.Karnauhova, „Fetiţa cu chibrituri” de Angel Cârstea după H.C.Andersen), numeroase roluri mici, episodice, în spectacolele de referinţă ca „Dictatorul” şi „Gaiţele” de Al.Kiriţescu, „Regele gol” de Evgheni Şvarţ, „Cyrano de Bergerac” de Edmond Rostand, „Ploşniţa” de Vladimir Maiakovski, „Astă-seară se improvizează” de Luigi Pirandello”, „Vizita bătrânei doamne” de Friedrich Dürrenmatt, etc., dar şi roluri de mai mare întindere în spectacole ca „Aristocraţii” de Nikolai Pogodin, „Primăvara sinuciderea interzisă” de Alejandro Cassona, „Slugă la doi stăpâni” de Carlo Goldoni.

Actor, artist emerit

Data şi locul naşterii: 23.02.1912, Bucureşti

Studii: Conservatorul de Muzică şi Artă Dramatică Bucureşti, 1941

Dorel Urlăţeanu face parte din pleiada „aleşilor” a actorilor care şi-au început profesia în anii ’30, într-o Românie prosperă şi oarecum fericită, au continuat-o şi după război, apoi au traversat, cu uimire şi, nu odată resemnaţi – sau, dimpotrivă, răzvrătiţi – perioada comunistă. Unora le-a fost imposibil să reziste, să se adapteze, alţii au fost azvârliţi în închisori, câţiva, foarte puţini, au făcut, nu uşor, pactul cu diavolul... Tot astfel, cum unii au devenit eroi, luptând, cu arme specifice artei, împotriva regimului comunist. Dacă ne amintim ce destin a avut un artist ca nemuritorul Constantin Tănase, vom înţelege mai bine cum a apărut şi cum a supravieţuit această generaţie. Dorel Urlăţeanu a fost un actor foarte important, singurul artist emerit din teatrul orădean. El s-a format alături de mari oameni de teatru, personalităţi de marcă: V.I.Popa, dramaturg şi regizor, I.Maximilian, Ion Livescu, George Vraca, Ion Sava, Maria Filotti, Sonia Cluceru, Aura Buzescu, ş.a.

Actor

Data şi locul naşterii: 11.05.1952, Cluj-Napoca, decedat în Suedia

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1975, clasa prof.Sanda Manu şi Octavian Cotescu

Un grup de patru actori – două fete şi doi băieţi – studenţi ai Sandei Manu, care regizase la Oradea, au ales teatrul oraşului de pe Crişul Repede, după absolvire. Ca semn de preţuire pentru gestul şi talentul lor, conducerea teatrului a ales în repertoriu, pentru ei, piesa „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian. Radu Vaida a jucat rolul principal: Marin Miroiu. A fost unul din numeroasele roluri principale pe care le-a jucat cu talent şi dăruire în cinci ani petrecuţi la Oradea, pentru unele din ele primind distincţii (colective sau individuale) pentru calitatea artistică. Cronicarii au consemnat mereu prestaţiile sale artistice: „fin desenator al cloroticului Cinzio” („Fontana Trevi” de Gian Lorenzo Bernini), frământat şi suprinzător de interiorizat” („Spre stele” de Leonid Andreev), „remarcabili (în cuplu cu Mircea Constantinescu în „Emigranţii” de Slawomir Mrožek),  exprimând într-un mod original, tragic, condiţia limită a emigranţilor”, într-un „spectacol solid şi coerent, de remarcabilă rigoare şi tensiune”.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 21.04.1930, Isacova, Republica Moldova

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1955

A trecut pe la Teatrul din Galaţi, de unde, împreună cu regizorul Valeriu Moisescu (cu care se va căsătorit curând) a venit la Oradea, în 1958. Actriţă plină de calităţi – forţă, sensibilitate – şi cu un fizic făcut pentru scenă, a jucat cu succes câteva roluri de referinţă în cele trei stagiuni orădene: Elena Andreevna din „Unchiul Vanea” de A.P.Cehov, Roxana din „Cyrano de Bergerac” de Edmond Rostand, Valea din „Poveste din Irkutsk” de Alexei Arbuzov şi altele. Şi-a continuat cariera la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti, unde a fost prezentă pe afiş timp îndelungat, în roluri importante. Talentată şi în domeniul artelor plastice, a semnat costumele în mai multe spectacole.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 15.07.1947, Galaţi

Studii: Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Limbă şi Literatură Română, specialitatea română-franceză

După o pregătire asiduă cu doi actori eminenţi ai trupei gălăţene, Mariana Vasile a început să joace – ca membru corp-ansamblu – la Teatrul din Galaţi (1968-1972), iar din anul 1972 s-a angajat la Teatrul de Stat din Oradea. În acest timp, Mariana Vasile a urmat şi Facultatea de Filologie – echivalându-şi diploma. Brunetă, subţirică, de statură mijlocie, cu un glas frumos, bine timbrat, cu un temperament puternic, Mariana Vasile a început să joace roluri mici, apariţii episodice, încă în care confirma talent şi seriozitate, chemare pentru profesia de actor.

Actriţă

Făcând parte din trupa de artişti amatori care jucau sub emblema Teatrului de Vest Oradea, a fost una dintre cei aleşi să facă parte din viitoarea echipă a noului colectiv. A apărut doar într-un singur rol, din spectacolul „Liceenii” de K.Treniov, apoi s-a pensionat.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

  • Prozorovskaia în „Liceenii”  de  K.Treniov, 1955, r.Radu Penciulescu

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP