Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Data şi locul naşterii: 27.05.1968, Nucet

Studii: Academia de Arte „Luceafărul” Bucureşti, 1995, clasa profesorului Constantin Dicu

Trecerea lui Marius Costea prin Teatrul de Stat Oradea a fost aproape meteorică,  orădean fiind, conducerea spera că se va stabili aici. E drept că, după doar un an, a rămas la Oradea, dar şi-a schimbat profesia, optând pentru Vama Borş. Prin comparaţie cu venitul unui actor începător, e drept că noua slujbă, din punct de vedere material, evident, i-a oferit mai multe satisfacţii. Problema e dacă n-a continuat să sufere că nu mai joacă, ducând dorul scenei. Judecând după faptul că n-a mai încercat de-atunci o „întoarcere la dragostea dintâi”, deducem că tânărul a părăsit definitiv lumea scenei... Frumos, bine făcut (de talent n-am prea avut cum să ne dăm seama, dacă-l avea sau nu!), el a fost remarcat în spectacolul „Tache, Ianke şi Cadâr” de V.I.Popa, în rolul tânărului Ionel. Alcătuiau, împreună cu Monalisa Basarab (Ana) un cuplu armonios – într-un spectacol taxat drept „cuminte, lipsit de fantezii inutile”. Cât priveşte un rolişor mic în spectacolul „Aproape o pădure” de Ana Ripka Rus, el nu făcea decât să execute cât mai bine, din păcate aberantele indicaţii regizorale.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Data naşterii: 24 octombrie 1954

Studii: Institutul de Teatru “Szentgyorgy Istvan” – Târgu-Mureş, 1981

Fișă artistică selectivă:

Actriţă

Data şi locul naşterii: 02.08.1980, Cluj-Napoca

Studii: Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Teatru, 2003

Anca Dămăcuş a venit la Oradea în septembrie 2003 şi a plecat în februarie 2004. Ambiţoasă, talentată, tânăra actriţă şi-a înscris, încă din anii studenţiei, câteva premii în fişa artistică: pentru cea mai bună actriţă într-un rol secundar Top-Fest Târgu-Mureş, 2003 (Martha în spectacolul „Neînţelegerea” de Albert Camus, în regia prof.Cristina Pardanschi); Premiul pentru cea mai bună Interpretare feminină la Festivalul Primul rol Iaşi, 2003 (pentru rolul Nataşei din spectacolul „Trei surori” de A.P.Cehov, în regia lui Gelu Badea).

Actor

Data şi locul naşterii: 12.05.1979, Focşani

Studii: Universitatea de Artă Teatrală Târgu Mureş, 2003

Inteligent, fire iscoditoare, talentat şi creativ. Scrie proză şi teatru, cochetează cu regia. A rămas la Oradea doi ani. A interpretat admirabil rolul Unchiului Robert în comedia „Praf în ochi” de Eugène Labiche, în regia lui Alexandru Dabija. Cronicarul a remarcat dezinvoltura şi spiritul ludic cu care a servit poantele. A făcut parte din grupul–cor – cu sarcini precise şi pondere importantă din spectacolul mult lăudat, pe drept, al lui Mihai Măniuţiu: „Electra” după Sofocle şi Euripide. În fine, a jucat în două piese scrise sau dramatizate de el: în „Licuricii” – creaţie proprie (Felippe) şi în dramatizarea după Isaac Bashevis Singer, „Netotu’”. În această monodramă, în rolul Netotului, Marius Damian a făcut dovada unui cert talent actoricesc, dezvăluind, cu discreţie, dar foarte convingător, faţetele cunoscutului personaj. De curând, a jucat într-un superb spectacol al Teatrului Odeon Bucureşti: „Pyarmus & Thisbe 4 you” (regia: Alexandru Dabija). A jucat trei roluri şi în toate a fost excepţional.

(Prezentare de Elisabeta Pop)

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 14.06.1959, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1983, clasa prof.Dinu Cernescu

Este fiul cunoscutului actor de teatru şi film Iurie Darie şi al actriţei Consuela Roşu.

Alexandru Darie – Ducu, cum i se spune în lumea teatrului – a venit la Teatrul de Stat din Oradea la începutul stagiunii 1983/1984, imediat după absolvirea secţiei de regie a I.A.T.C. Bucureşti. Debutul său a fost marcat de neplăcerile şi scandalul declanşate de încercarea de a-i fi cenzurat spectacolul de către forurile de partid. Este vorba de spectacolul „Jolly Joker”. Comedia lui Tudor Popescu – de fapt o satiră acerbă la adresa societăţii socialiste aşa numite „multilateral dezvoltată”, în fapt a societăţii minată de lipsuri, de sărăcie, de corupţie, de minciună, o societate în care oamenii trăiau cu frica de a-şi spune deschis părerea, cu spaima de a fi urmăriţi tot timpul, de oameni plătiţi de „vigilenta” Securitate, de a fi controlaţi, ş.a.m.d. Teatrul mai trecuse prin ceva asemănător cu spectacolul „Casa evantai” de Marin Sorescu. De data aceasta, foarte tânărul regizor a reuşit performanţa de a ridica la cub periculozitatea textului satiric.

Actor

După un periplu prin mai multe teatre bucureştene, după 1948 a jucat la Reşiţa, Turda şi Arad, de la ultimul transferându-se la Oradea, în 1957, unde a jucat rolul Zaharia Trahanache în „O scrisoare pierdută de I.L.Caragiale, spectacol care a inaugurat activitatea instituţiei orădene. Un hâtru în viaţă, s-a dovedit un actor care „ştia meserie”, fapt dovedit în cele opt roluri jucate în cele două stagiuni petrecute la Oradea, după care s-a pensionat.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Regizor artistic

Autodidact

Data şi locul naşterii: 18.08.1921, Sibiu

Transferat de la Sibiu în 1961, a realizat, în cele şapte stagiuni la Oradea, câteva spectacole de valoare, în special cu piesele istorice: „Horia” de Mihail Davidoglu, „Luceafărul” de B.Şt.Delavrancea, ori „Veac de iarnă” de Ion Omescu, „Opinia publică” de Aurel Baranga sau „Ultima oră” de Mihail Sebastian. Deşi fără studii de specialitate, a demonstrat în spectacolele sale soliditate şi profunzime. În 1968 s-a transferat la Teatrul din Satu Mare, unde a lucrat până la data decesului. Încă de la primul spectacol, un cronicar a făcut remarca: „regizorul este mereu în căutarea unui repertoriu de prestigiu” („Cei de Dangaard” de Nexö).

Actriţă

Data şi locul naşterii: 05.01.1939, Jilava

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1961

Venită la Oradea, prin repartiţie, beneficiind de un fizic plăcut, „a prins” câteva roluri bune într-o singură stagiune: Magda Minu din „Ultima oră” de Mihail Sebastian, Cherubin în „Nunta lui Figaro” de Beaumarchais, Maria Popa în „O lună de confort” de Ştefan Iureş şi Ben Dumitrescu.

Căsătorindu-se cu Ion Marinescu, s-a mutat la Bucureşti, unde a apărut puţin pe scenă, devenind... casnică!

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 14.03.1978, Slobozia

Studii: Universitatea Babeş-Bolyai, Facultatea de Teatru din cadrul Facultăţii de Litere Cluj-Napoca, clasa Mona Chirilă – Miriam Cuibus

Macedoneancă, după mamă, energică, temperament vulcanic, inteligentă, dornică să se afirme şi în alte domenii literar-artistice – scrie proză scurtă. Iubeşte cu pasiune muzica bună. În timpul studenţiei a interpretat câteva roluri de mare importanţă şi dificultate ca Lady Macbeth („Lady Macbeth” de William Shakespeare) sau Zoe („O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale). La Teatrul de Stat din Oradea a jucat în nici cele trei stagiuni, cât a fost angajată aici, câteva roluri de referinţă. S-a remarcat încă de la primele roluri: Agripina („Soacra cu trei nurori” după Ion Creangă) sau Helena („Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare).

Actor

Data şi locul naşterii: 17.09.1939, Constanţa

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1966, grupa C, cu prof. Eugenia Popovici

Şi-a făcut debutul, ca actor profesionist, la Teatrul din Galaţi, iar după patru stagiuni a venit la Oradea, unde a jucat tot pe parcursul a patru „ani teatrali”. Dotat cu haz, inteligenţă şi har artistic, a creat câteva roluri expresive şi diverse, comice sau dramatice, cum ar fi: Calabazas în „Casa cu două intrări” de Calderón de la Barca, Guliţă în „Chiriţa în provincie” de Vasile Alecsandri, Tom Whyer în „Unchiul nostru din Jamaica” de Dan Tărchilă etc. În spectacolul „Interesul general” de Aurel Baranga, cronicarul Dumitru Chirilă a consemnat efortul Doamnei Marietta Sadova de a da consistenţă unui text, socotit de el o „asamblare de poante”, dar îi laudă pe actori – Grig Dristaru în rolul Linte – pentru  „fluenţa jocului”. În „Moartea ultimului golan” de Virgil Stoenescu – în unul din rolurile principale, Fony, Grig Dristaru reuşeşte să-i insufle personajului (din seria... golanilor recuperabili), o undă de omenie, şi chiar poezie.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP