Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Data şi locul naşterii: 02.07.1944, Lugoj

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1974, clasa prof.Moni Ghelerter, Zoe Anghel Stanca şi George Carabin 

Repartizat la Oradea, a avut cincizeci şi cinci de prezenţe în cele cincisprezece stagiuni, dintre care nu puţine roluri dificile, de mare responsabilitate artistică. Cu un „ce” particular în apariţiile scenice şi în viaţă, a fost o prezenţă interesantă, ca o pată de culoare în toate ipostazele sale scenice. După revoluţia din 1989, s-a transferat la Teatrul Naţional din Timişoara, unde a jucat până la pensionare. Într-un spectacol „de mare acurateţe vizuală” („Calul în Senat” de Leonid Andreev), Laurian Jivan a jucat cu forţă şi o mare, imensă dăruire, iar în „Schimbarea la faţă” de G.M.Zamfirescu, într-un rol principal (Brană), reuşind să dea naştere nunui personaj subtil şi cu infinite feţe... A fost un Venticello – un partener foarte potrivit în tandem cu un mare actor:  Nicolae Toma –, având amândoi umor şi un mister aparte.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 08.01.1968, Bucureşti

Studii: Academia de Teatru şi Film Bucureşti, 1997

Încă de la începutul activităţii sale artistice, tânărul Cristian Juncu s-a dovedit un artist total, făcând figură aparte în lumea teatrului românesc: el scrie piese, traduce, adaptează şi, bineînţeles, regizează. Sunt de apreciat atât talentul, cât şi energia lui, capacitatea de a aborda din multiple unghiuri o lucrare dramatică. Din păcate, la Oradea nu a găsit, probabil, cadrul propice desfăşurării sale... multilaterale. În anul 2004 a început prin a traduce şi a adapta cunoscutul text al lui Isaac B.Singer, „Netotu’”, semnând şi regia, bineînţeles. Actorul Marius Damian a fost bine îndrumat, el rostind savuros respectivul monolog.

Actor

Data şi locul naşterii: 24.04.1927, Chişinău

Venit împreună cu soţia sa, actriţa Viorica Cernucan, a devenit în scurt timp, unul dintre actorii cei mai întrebuinţaţi, şi nu în orice fel de roluri. Dotat cu un fizic impunător şi o voce puternică, a creat câteva personaje care au rămas  în memoria spectatorilor: Mircea Aldea din „Gaiţele” de Tudor Muşatescu, Pietro Gralla din „Act veneţian” de Camil Petrescu sau Alexandru Manea din „Visul unei nopţi de iarnă” de Tudor Muşatescu. După trei stagiuni s-a transferat la Teatrul Naţional Timişoara, unde, o perioadă, a fost şi directorul instituţiei. În „Tartuffe” (de Molière) a optat – controversele nelipsind – pentru un personaj mai puţin ipocrit, impunându-se printr-o agresivitate care pe unii i-a scandalizat. Era, totuşi, o abordare originală... În „Act veneţian” (de Camil Petrescu) însă (ambele spectacole regizate de Marietta Sadova), a fost  Pietro Gralla, rol principal de mare întindere şi răspundere. „A avut – scrie un cronicar – monumentalitate şi o sete de absolut” convingătoare. Lui Alexandru Manea („Visul unei nopţi de iarnă” de Tudor Muşatescu), în schimb, i-a dăruit sensibilitate şi poezie.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 29.03.1973, Beiuş

Studii: Academia de Arte „Ion Andreescu” Cluj-Napoca – Secţia pictură, 1997, prof. Andor Kőmíves, Nicolae Man

Camelia Köteles Panait a venit la Teatrul din Oradea în anul 1999, şi a lucrat ca scenograf doar două stagiuni. La început a făcut asistenţă pe lângă scenografa Vioara Bara la spectacolul „Despre sexul femeii...” de Matei Vişniec, al cărui regie a fost semnată de Petru Vutcărău. Desenele, schiţele ei foarte îngrijite şi documentarea serioasă, i-au îndreptăţit şi pe alţi regizori să colaboreze cu ea. Dacă la spectacolele „Bună seara domnule Wilde” (de Oscar Wilde) sau „Slugă la doi stăpâni” (de Carlo Goldoni) decorurile au fost temeinic legate de subiect, în deplină armonie cu viziunea regizorală, la „Gaiţele” (de Al.Kiriţescu) se pare că a acceptat şi unele idei impuse de regizor, în total dezacord cu ideile sale despre cunoscuta comedie. O modernizare neavenită, forţată, a părut „o grefă artificială”, lipsind tocmai elementul comic. S-a afirmat chiar că regizorul a impus comediei o supratemă cehoviană.

Pictor scenograf

Data şi locul naşterii: 31.01.1959, Bucureşti

Studii: Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” Bucuresti, 1981, profesori: Vasile Roman, Traian Niţescu, Dan Jitianu

Marie Jeanne Lecca s-a angajat la Teatrul de Stat din Oradea după ce, încă studentă la scenografie, a semnat decorul unui spectacol de succes al foarte tânărului regizor Victor Ioan Frunză,  costumele la „Umbra” de Evgheni Şvarţ (Teatrul Tineretului Piatra Neamţ), „Peer Gynt” (Opera din Iaşi). La Bucureşti, la Teatrul Mic, a semnat scenografia unui important spectacol  al Cătălinei Buzoianu: „Ivona, principesa Burgundiei” de Witold Gombrowicz (cu Leopoldina Bălănuţă, Mitică Popescu, Rodica Negrea, Florin Călinescu etc.)

Actriţă

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1955

După un scurt periplu la Galaţi, unde fusese repartizată, a trecut pasager prin Oradea, în speranţa obţinerii unui loc într-un  teatru bucureştean, alături de soţul ei. În două stagiuni a jucat opt roluri, dintre care patru principale, valorificându-şi, în special, sensibilitatea artistică.

S-a reîntors în capitală, unde...

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 12.06.1953, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1981, clasa prof.Petrică Vasilescu 

În Institut a jucat câteva roluri extrem de pretenţioase şi solicitante, în acelaşi timp; amintim doar Ziţa din „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, Ioana din „Sfânta Ioana” de G.B.Shaw sau Sonia din „Unchiul Vanea” de A.P.Cehov, sau la clasa de regie a lui Tompa Gábor: Mira („Meşterul Manole” de Lucian Blaga), Alla („Tango” de Slawomir Mrožek), Winnie („Oh, les beaux jours” de Samuel Beckett). A făcut un rol principal în filmul „Mireasa din tren” (scenariul D.R.Popescu, regia artistică: Lucian Bratu), rol pentru care a fost lăudat de cronicarii de film.

Actor

Data şi locul naşterii: 24.01.1977, Bălţi, Republica Moldova

Studii: Institutul de Arte din Moldova, Facultatea de Actorie, Teatru şi Film, 1997, clasa prof.Victor Ciutac 

Igor Lungu a venit la Oradea în anul 1999, din Republica Moldova, împreună cu câţiva colegi, tineri absolvenţi ai Şcolii de teatru şi film din Republica Moldova. Tânărul actor a atras de la început atenţia printr-o vioiciune, o energie şi o imensă şi sinceră bucurie de  a juca. Indiferent de roluri (episodice, mici sau principale), Igor Lungu a ştiut să adauge personajelor sale, pe lângă datele conferite de autori sau de cele ce decurg firesc din viziunea regizorală, propriile sale date, propria sa capacitate creatoare. Motiv pentru care fiecare din personajele interpretate de el are o notă originală. Apolodor al său (atât pe scena Teatrului de Stat Oradea, cât şi după reluarea lui pe scena Teatrului Arcadia Oradea), a fost un personaj plin de viaţă, de umor şi de tandreţe, de aceea copiii l-au îndrăgit mult, devenind, pentru o vreme, personajul lor preferat.

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 07.04.1971, Ungheni

Studii: Colegiul Naţional de Artă din Soroca (Republica Moldovă), secţiile de actorie şi regie. În 1992 obţine o bursă la Academia de Teatru şi Film din Bucureşti. În 1995 a jucat la Teatrul Mic în spectacolul Cătălinei Buzoianu, „Pescăruşul” de A.P.Cehov, fiind totodată şi regizor secund. A semnat apoi spectacole importante: „Emigranţii” de Slawomir Mrožek şi „Azilul de noapte” de Maxim Gorki. Licenţiat al Academiei de Teatru şi Film Bucureşti, Specializarea: Regie de Teatru, Clasa Prof. Univ. Cristian Hadji-Culea.

1998-2001:  Cadru universitar (asistent universitar – cercetător), Universitatea Ecologică Bucureşti Facultatea de Arte, Catedra Arta Actorului

2005-2008: Doctorand, Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L.Caragiale", Facultatea de Teatru

Actriţă

Data naşterii: 16 septembrie 1962

Studii: Academia de Teatru Târgu Mureş, 1989

Fișă artistică selectivă:

Roluri interpretate la Teatrul din Oradea:

  • Clitemnestra în ELECTRA după Sofocle şi Euripide, regia artistică Mihai Măniuțiu
  • Stevens avocatul apărării în în NOAPTEA DE 16 IANUARIE de Ayn Rand, regia artistică Alexander Hausvater
  • Reporter în SHOAH. VERSIUNEA PRIMO LEVI după interviuri cu Primo Levi, regia artistică Mihai Măniuțiu

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP