Tipărire
Categorie: Noutăți - Trupa Arcadia
Astăzi, 21 martie, sărbătorim ZIUA MONDIALĂ A TEATRULUI DE PĂPUȘI. Le urăm colegilor noștri de la Trupa Arcadia mulți ani creativi și la cât mai multe aplauze, iar pe dumneavoastră vă invităm să citiți mesajul transmis de Nancy Lohman Staub* cu ocazia acestei aniversări.
 
In 1929, o mână de oameni pasionați de păpușărie, din numai 7 țări au înființat Uniunea Internațională a păpușarilor în vederea promovării și dezvoltării acestei forme de artă. Am intrat în UNIMA prin anii 70 pentru a-mi satisface fascinația de o viață pentru păpuși. Acum, datorită internetului, putem să ne conectam rapid cu mii de oameni care gândesc la fel, dincolo de frontierele naționale, politice, religioase de pe întreg mapamondul. Programe înregistrate,spectacole,conferințe, ateliere sunt disponibile 24 de ore din 24 și unele sunt difuzate în timp real. Lucrări academice, publicații și fotografii pop-up sunt la doar un click distanță. Această popularitate crescândă, neimaginată nici în visele noastre cele mai arzătoare oferă nemăsurate oportunități pentru a forma coaliții internaționale de a lucra împreună pentru atingerea scopului nostru comun, acela de înțelegere mutuală cu ajutorul păpușilor.
 
Păpușăria s-a dezvoltat virtual în orice colț al lumii. Azi, sute de ore de documentare valabile pe internet fac ca multe forme tradiționale să fie accesibile. UNESCO a recunoscut 12 dintre acestea ca făcând parte din Patrimoniul cultural immaterial al umanității (ICH). Informații, diapozitive și filmări video pot fi accesate de pe site-ul lui. Cel puțin 11 tradiții adiționale care includ și păpușărie pot fi văzute pe baza de date a Centrului Cultural Asia/Pacific. Sperăm că vizitatorii vor fi atrași de explorarea complexității spectacolelor și de profunzimea rădăcinilor lor comune. Putem folosi marioneta tradițională pentru a descoperi punctele comune față de deosebirile culturale.
 
Una dintre caracteristicile artei tradiționale este schimbarea intervenită inevitabil și, astfel, documentarea joacă un rol esențial. După aproape 40 de ani de devoțiune a sute de păpușari entuziaști, UNIMA va posta pe site-ul ei, o ediție revizuită a Enciclopediei mondiale a artei marionetei, în trei limbi(engleză, franceză, spaniolă), după cea apărută în 2009. Istoria artei păpușărești va fi pusă la îndemâna tuturor. Ea constituie un instrument util pentru numeroasele muzee din întreaga lume care au achiziționat colecții de marionete, cât și pentru cei care se consacră exclusiv acestei forme artistice. Colecțiile și cataloagele lor se pot găsi online. Unele experimentează tehnica 3D și reproducerea are scopuri educative. Facilitată de comunicarea pe internet păstrarea istoriei contribuie la dezvoltarea viitoare.
 
Sute de păpușari din întreaga lume postează fragmente din spectacolele lor live pentru a atrage public și programatori. UNIMA, prin intermediul site-ului ei sprijină spectacole live, festivaluri, conferințe și publicații. Așa cum micul grup de fondatori și-a dorit, membrii actuali din UNIMA, din peste 90 de țări cooperează fără să țină cont de diferențe. O dată cu creșterea exponențială a mediatizării crește și responsabilitatea noastră față de public și unul față de altul. Să sărbătorim împreună Ziua Mondială a Teatrului de Păpuși ca prieteni care împărtășesc aceiași pasiune pentru această formă de artă, anunțând pe internet festivitățile care ne unesc cu adevărat!
........................................................................................................................................................
*Nancy Lohman Straub, originară din New Orleans, statul Louisiana (SUA), a fost unul dintre redactorii șefi ai Enciclopediei Mondiale a artei marionetei și continuă să fie consilier științific. Este membru al Comitetului Executiv UNIMA, ca vice președinte și membru al Comisiei Publicații, cercetare, Patrimoniu și face parte și din Comisia Justiție Socială. A condus Festivalul mondial al marionetei din 1980 și cel de al XII-lea congress UNIMA de la Centrul Kennedy pentru arta scenica de la Washington. A fost consultantă pentru crearea Fundației Jim Henson la New York în vederea susținerii artei marionetei în America.
 
A fost președinta Puppeteers of America și vice președinte UNIMA SUA. Este fondatoarea și președinta Comitetului consultative al Center for Puppetry Art Museum din Atlanta, Georgia. A publicat numeroase articole și eseuri în cataloage pentru muzee. Cu mult timp în urmă a condus timp de 10 ani un mic teatru de marionete la New Orleans.