Folosim cookie-uri | We use cookies
×
Teatrul Regina Maria

Noutăți


În această perioadă tensionată, în care fluxul de informație negativă este unul îngrijorător, vă propunem să meditați la o poveste care nu ne aparține, dar pe care cu siguranță ați mai întâlnit-o și vă va reaminti de lucrurile cu adevărat importante:

A fost odată un bătrân indian care și-a chemat nepoții  în jurul său pentru a le spune o poveste. S-au așezat cu toții în jurul focului și apoi bunicul a început să le spună povestea.

„Eu sunt câmpul de bătaie dintre doi lupi: unul alb şi unul negru. Lupul alb este bun, blând şi inofensiv. El trăieşte în armonie cu tot ceea ce se găseşte în jurul lui şi nu se simte atacat atunci când nimeni n-a avut această intenţie. Lupul bun luptă doar dacă e corect să o facă şi când trebuie, pentru a se proteja pe el sau pentru a-şi apăra familia. Are grijă de toţi ceilalţi lupi din haita sa şi nu se comportă niciodată altfel decât este.

Dar în interiorul meu trăieşte şi un lup negru, iar acesta este foarte diferit. El este agitat, mânios, nemulţumit, invidios şi temător. Până şi cel mai neînsemnat lucru îl face să izbucnească într-o criză de furie. Se luptă cu toată lumea, tot timpul, fără niciun motiv. Nu poate gândi limpede, pentru că lăcomia de a avea mai mult, mânia şi ura îl copleşesc. Dar este o mânie inutilă, dragilor, deoarece această mânie nu va schimba nimic. El caută ceartă oriunde merge şi de aceea o găseşte cu mare uşurinţă. Nu are încredere în nimeni şi nu are prieteni adevăraţi.

Nepoții au stat tăcuți și înmărmuriți cu ochii la bunicul lor, când una dintre nepoțele l-a întrebat: „Bunicule, care dintre lupi va câștiga?”

Bunicul a zâmbit și nu a spus nimic pe moment, replicând după aceea: „Lupul pe care îl hrănesc cel mai des”.

Considerăm că este important să fim informați, însă, în același timp, este indicat să acordăm atenție sporită subiectelor cu care ne hrănim mintea, pentru a păstra un echilibru.

Iată de ce, această povestioară, interpretată sub influența evenimentelor recente vizavi de răspândirea COVID-19, dar și datorită caracterului său general, ne-a inspirat să realizăm un program cultural accesibil online, pe care să-l oferim ca hrană pozitivă lupului alb din fiecare dintre noi și care să contribuie la nivelul de optimism pe care e bine să-l menținem ridicat indiferent de condiții.

Astfel, în această perioadă, pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria vor fi postate filmări integrale ale spectacolelor care fac parte din repertoriul stagiunilor trecute, momente emoționante de poezie și informații despre istoria  teatrului din Oradea.  

De asemenea, vă reamintim că puteți vizita virtual clădirea teatrului accesând site-ul nostru oficial, secțiunea DESPRE.

Filmările spectacolelor vor fi transmise pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria.

Pentru a putea urmări în condiții optime videourile pe care le punem la dispoziția dumneavoastră și pentru a vă asigura că sunteți la curent cu programul de spectacole online, vă sugerăm să bifați următorii pași:

• Asigurați-vă că aveți o conexiune de internet calitativă.
• Relaxați-vă și trăiți magia scenei on-line!

Vă invităm să dați like și/ sau follow paginii noastre de Facebook pentru a fi automat invitați să vă înscrieți la sesiunile video inițiate de către TRM, prin notificări directe sau o postare în fluxul Noutăți.

 Magia scenei continuă on-line!

 Având în vedere Circulara nr. 5082/ 11.03.2020 emisă de Consiliul Județean Bihor, privind instituirea de urgență a măsurilor ce se impun în contextul răspândirii virusului COVID-19, conducerea Teatrului Regina Maria decide suspendarea activității cu publicul până la sfârșitul lunii martie. Așadar, toate reprezentațiile din perioada 12-31 martie vor fi anulate:

  • TEZAUR FOLCLORIC – Orchestra Crișana – 70 de ani (12.03.2020)
  • ISPRĂVILE LUI PĂCALĂ (12.03.2020)
  • SUNETUL MUZICII (13.03.2020)
  • SCUFIȚA ROȘIE (14.03.2020)
  • PROFU` DE FRANCEZĂ (16.03.2020)
  • SCRIPCARUL PE ACOPERIȘ (18.03.2020)
  • APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR (19.03.2020)
  • CREȘTINI (20.03.2020)
  • AVALANȘA (22.03.2020)
  • REVIZORUL (25 și 26.03.2020)
  • HANSEL ȘI GRETEL (26.03.2020)
  • VARIAȚIUNI ENIGMATICE (27.03.2020)
  • FRUMOASA ȘI BESTIA (28.03.2020)
  • CAPCANA LUI HAMLET (28.03.2020)
  • SCUFIȚA ROȘIE (29.03.2020)
  • ...ESCU (29.03.2020)
  • F.A.D. (NODURI ȘI PLĂCI) (31.03.2020)

De îndată ce nu vor mai exista riscuri, Teatrul Regina Maria își va relua activitatea, iar publicul va fi informat pe toate căile de comunicare cu privire la noua configurație a programului de spectacole. Spectatorii care au achiziționat bilete sunt rugați să le păstreze pentru reprezentațiile următoare, urmând ca odată cu reprogramarea spectacolelor suspendate să decidă dacă vor să participe la evenimente sau să solicite contravaloarea biletelor.

 

 

Din motive de precauție, din cauza răspândirii COVID-19, activitatea artistică a Teatrului Regina Maria se suspendă momentan. 

Conform unui buletin informativ publicat duminică, 8 martie, la ora 12.00 pe site-ul Ministerului Sănătății, „sunt interzise manifestările publice sau private, în spații deschise sau închise, cu un număr de participanți mai mare de 1000 de persoane”, iar „evenimentele la care este estimată participarea unui număr mai mic de persoane pot fi organizate doar după obținerea aprobării de la Direcțiile de Sănătate Publice locale”.

În urma solicitării unei aprobări din partea Direcției de Sănătate Publică Bihor, pentru desfășurarea spectacolelor programate în luna martie la Teatrul Regina Maria, ni s-a comunicat că organizarea evenimentelor prezintă un risc moderat spre ridicat și pentru optima desfășurare a acestora ar trebui să îndeplinim un număr de 9 recomandări. Menționăm că aceste recomandări și avizul ne-au fost transmise la ora 15.20, aflându-ne astfel în imposibilitatea de a ne organiza eficient într-un timp atât de scurt, spectacolul de astăzi, „Sunetul Muzicii”, fiind programat de la ora 19.00.

În contextul epidemiologic existent și datorită faptului că nu putem asigura în totalitate protectia spectatorilor împotriva infecției cu coronavirus conform metodologiei existente la nivel național și a recomandărilor făcute de autoritațile competente, vă anunțăm cu regret că suntem nevoiți să amânăm toate spectacolele din această săptămână, urmând să vă ținem la curent cu evoluția ulterioară a acestei situații.

Biletele achiziționate la spectacolele din acestă săptămână nu se restituie, ci rămân valabile pentru reprezentațiile care vor fi reprogramate.

Vom reveni cu informații cât de curând posibil.

Juriul de nominalizare al Galei Premiilor UNITER 2020 sosește pe 10 februarie la Oradea pentru a viziona spectacolele EXPLOZIV de Elise Wilk, regia: Rareș Budileanu, care are loc de la ora 17:00, la Teatrul Arcadia și CREȘTINI de Lucas Hnath, regia: Radu Iacoban, care are loc de la ora 19:00 la Sala Mare a Teatrului Regina Maria.             

Gala Premiilor UNITER este evenimentul anual de premiere a celor mai bune creaţii teatrale şi a artiştilor profesionişti. Evenimentul reprezintă cel mai important moment de evaluare şi valorizare într-un cadru festiv a creaţiei teatrale româneşti contemporane, un moment de analiză şi bilanţ. Juriul de nominalizări care va selecta cei mai buni artiști ai anului 2019 este alcătuit din criticii de teatru: Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari.

Publicul orădean este invitat să ne susțină în acest moment minunat!

Dragi spectatori,
 
În perioada sărbătorilor, Agenția de bilete va fi închisă între 23 decembrie - 2 ianuarie.
 
Începând cu data de 3 ianuarie, se va relua programul normal și anume:
Marți - Vineri: 12.00 – 18.00
Sâmbătă: 10.00 – 13.00
Luni și duminică: închis
 
Vă reamintim că biletele se pot achiziționa și online de pe Bilete.ro cu livrare electronică sau prin Poșta Română, Inmedio, Germanos sau Vodafone.
 
Vă așteptăm cu drag la teatru!
 

Din cauza lucrărilor de modernizare a zonei din jurul clădirii Teatrului de Stat, începând cu data de 7 noiembrie, Agenția de bilete a Teatrului Regina Maria își mută sediul la Sala Arcadia, etajul I - Pasajul Vulturul Negru (intrarea dinspre strada pietonală Vasile Alecsandri).

Activitatea agenției de bilete se va desfășura la noul sediu până la finalizarea lucrărilor care îngreunează accesul în clădire. Programul după care agenția funcționează este același: marți – vineri de la ora 12:00 la ora 18:00, sâmbăta de la 10:00 la 13:00, iar duminică și luni închis. Ne puteți contacta și la numărul de telefon 0371.381.550 sau la adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

De asemenea, biletele vor putea fi achiziționate și cu o oră înainte de fiecare spectacol de la intrarea în sala unde acesta urmează să se desfășoare, iar online prin intermediul www.bilete.ro. Programul lunilor noiembrie și decembrie va fi disponibil pe site-ul partenerilor noștri începând cu 7 noiembrie.

Vă așteptăm cu drag la spectacole!

Luna octombrie aste rampă de lansare către festivaluri de profil pentru cele două trupe ale Teatrului Regina Maria.

În perioada 4-17 octombrie, întreaga echipă a spectacolului GULLIVER se alătură personajului principal și pornesc în călătorie, de data aceasta în Rusia, unde vor poposi la Festivalul Internațional de Marionete „Pe Insulele Miracolelor” din Sakhalin. Aflat la cea de-a V-a ediție, festivalul bienal rusesc aduce pe scenă, timp de 10 zile, nu mai puțin de 28 de reprezentații de la teatre din 10 țări.

„De fiecare dată, geografia festivalului se extinde.”, explică Inga Kostanova, Director al Teatrului de Marionete Sakhalin. „Pentru prima dată, artiști din Argentina, Iran și România vor veni în Sakhalin. Spectatorii vor avea ocazia să se familiarizeze cu o varietate de păpuși, să vadă reprezentații pentru toate categoriile de vârstă, să învețe despre istoria și tradițiile teatrelor de păpuși din diferite țări.”

De asemnea un motiv de bucurie îl reprezintă faptul că Teatrul Regina Maria are onoarea de a participa și în această ediție, în perioada 22-24 octombrie, la Festivalul Național de Teatru din București, unul dintre cele mai importante evenimente teatrale din România.

Spectacolul AVALANȘA de Tuncer Cucenoglu, regia Petru Vutcărău, spune povestea cutremurătoare a unei mici comunități din munții Anatoliei, care se ghidează după reguli învechite alimentate de frici ancestrale.

Recunosc că îmi vine greu, foarte greu să scriu despre Ducu Darie la timpul trecut. Cum să scrii astfel despre un om, un artist la al cărui debut ai asistat tu, un coleg  care azi se apropie de 80 de ani ? Oricât de nedrept mi se pare, uite că scriu...

În teatrul orădean mai suntem doar câțiva dintre cei care i-am fost alături la debut: Mircea Bradu, la acea oră directorul teatrului, de fapt cel care l-a convins pe Ducu să aleagă Oradea, Eugen Țugulea, actorul octogenar care a interpretat rolul principal din spectacolul controversat, cu aluzii politice periculoase”Jolly Joker”, ..spectacol urmărit de cenzorii comuniști până la... Galați, la Festival, scos  rapid de pe afișe cu scandal și cu urmări neplăcute, cu pedepse pentru director și pentru subsemnata ca secretar literar... Și ar mai fi, aici la Oradea, actrița Mariana Neagu și actorii care mai sunt și azi în trupă:  Daniel Vulcu, Petre Panait, Tiberiu Covaci, Emil Sauciuc, George Voinese, Ion Ruscuț...

Tânăr și entuziast, Ducu Darie a descins la Oradea în toamna anului 1983 ca proaspăt absolvent al IATC, clasa de regie a lui Dinu Cernescu, reputat regizor și profesor însoțit de alți doi tineri: Maria Miu, scenografă și proaspăta lui soție și un alt debutant,  Cristian Șofron, cunoscut deja din filmul Toate pânzele sus... Orașul le-a plăcut tuturor, Ducu începând prin a se plimba zilnic pe străzile orașului, necontenind să admire clădirile, dar începând să–i cunoască și să-i îndrăgească pe orădeni.

Venea , mai ales ca fiul unuia dintre cei mai iubiți actori de teatru, film și televiziune Iurie Darie și al actriței Consuela Roșu, ambii de la Teatrul de Comedie din București. Recunosc, nu-i prea plăcea să-l prezentăm ca fiul lui Iurie Darie, dar noi îi spuneam, în glumă că va sosi momentul să se spună „Uitați, Domnul este tatăl regizurului Alexandru Darie”...

De numele lor, al celor doi ca regizor și scenograf se leagă, în cei trei ani cât au lucrat la Oradea, câteva spectacole memorabile. Toate. Din piesa lui Mihai Săulescu, ”Săptămâna luminată” a făcut un spectacol tulburător, încărcat de emoție, dovedind o rafinată cunoaștere a miturilor, adăugându-i o muzică stranie și un decor capabil să definească deopotrivă timpul străvechi, nedefinit și cel modern, cu tot ce ține de prezent. ”Porțile”  se numea spectacolul, bine primit la Festivalul de teatru scurt, ediția din 1984..

”Jolly Joker” a fost spectacolul de scandal al instituției, „scăpat” ca prin minune de ochii vigilenți ai comisiei ideologice a partidului din Oradea, dar trezind observații la Festivalul de la Galați, deoarece, da, spectacolul chiar dădea tare în regimul condus dictatorial de Ceaușescu. Desigur, totul era oarecum ascuns, mascat  în metafore, hiperbole și permanent în aluzii fine, dar pentru cine voia să audă, era limpede încotro bătea... Dincolo de povestea banală în fond, spectacolul aducea caricatural, satiric, lumea coruptă, ipocrită și perversă – consecință a unui regim dictatorial.

În 1987 un alt spectacol bulversa lumea teatrală: din scheciurile  aluzive, dar oarecum cu adresă politică minor ale lui Tudor Popescu, prieten foarte bun și devotat al teatrului și al meu personal, Ducu a creat un spectacol excepțional. Eugen Țugulea îmi mărturisea azi că pentru el Ducu rămâne regizorul cel mai talentat , capabil ca nimeni altul să adâncească o idee dintr-un text dramatic și să dezvolte în imagine, cu o fantezie debordantă, ideile unei piese pe lângă care alții ar trece ușor. Un cunoscut cronicar dramatic, Doina Modola, scris entuziastă că  ”întreaga montare , admirabil orchestrată, .. pe toate gamele umorului, de la comicul buf la șarja  groasă, de la schiță la caricatură, ... vizează intransigent dezafectarea resorturilor conștiinței, denunțând-o senin, alert”...

Fiind „doctor în muzică” , cum spuneam noi, Ducu a alcătuit o muzică de spectacol excepțională, combinând arii din opere cu mici compoziții numai de el știute. Au strălucit în spectacol actorii Simona Constantinescu, Ion Mâinea, Toma Nicolae, Alla Tăutu, Petre Panait, dar presa a consemnat prestația de excepție a lui Daniel Vulcu.

Am lăsat la urmă memorabilul spectacol AMADEUS , a cărui premieră a avut loc în iunie 1986. A fost un pariu al fostului student al  regizorului Dinu Cernescu, al cărui spectacol cu piesa lui Peter Shaffer se juca la Teatrul ODEON cu Radu Beligan în rolul lui Salieri... Ei bine, spectacolul de la Oradea a fost PESTE al celui din capitală. Au recunoscut specialiștii în ale teatrului. Maria Miu a creat un decor fantastic, în trompe- L*oeil, viu, colorat, atrăgător, costume de o frumusețe ce-ți tăiau respirația. Muzica, la care a contribuit și colaboratorul său, pianistul Gheorghe Haussman, a fost nu doar ilustrație a scenelor dramatice fin, atent gândite, ci de-a dreptul un element strict al spectacolului. Cristian Șofron a fost, nu a jucat un Mozart de neuitat: fragil, vulnerabil, feremecător. Ion Mâinea a fost un Salieri tulburător, rolul marcându-l pentru tot restul vieții. Blestemându-l pe Dumnezeu care nu pe el l-a ajutat, ci pe tinerelul care s-a dovedit genial față de meșterul-compozitor mediocru, Ion Mâinea a fost urmărit de rol, rupându-și piciorul în noaptea de după premieră... Incredibil, dar adevărat.

 Rolul tinerei soții a lui Mozart i-a revenit Cristinei Șchiopu, una din vedetele noastre din acei ani. Excelent rol, gândit în cele mai mici detalii.

De altfel toți au fost f. buni, spectacolul s-a jucat de 62 de ori. Orădenii veneau ș de mai multe ori la spectacol.Ca un fapt divers, soțul meu l-a văzut de 12 ori. Nu te mai săturai să-l vezi... La București, în turneu, a fost bătaie la bilete. Se juca, imaginați-vă, chiar la Odeon. Eram în ”gura lupului”... dar toți cei prezenți în sală au fost de părere că elevul Darie și-a învins maestrul.

Cronicile elogioase, amintirea acestui cu siguranță  cel mai bun spectacol al teatrului din Oradea, după cele câteva semnate de Alex. Colpacci , continuă și azi să  ne facă tuturor o mare bucurie..

După plecarea din țară a Cristinei Șchiopu  și a lui Cristian la București, cele două roluri importante, Mozart și Constanze, au fost preluate de actorii Doru Fârte și Oana Mereuță. Oana m-a sunat azi plângând în hohote ...

Nu pot trece peste faptul că, fiind elevă, Anca Bradu se afla mai mereu prin preajma repetițiilor lui Ducu, molipsindu-se de microbul regiei... Azi, când scriu aceste rânduri, ea lucrează la Teatrul din Debrețin, împreună cu Maria Miu, scenografa care a semnat toate spectacolele lui Ducu de la Oradea și nu numai....

N-am cunoscut niciodată un regizor care să fi lucrat atât de bine, de cald, de prietenește, cu tact, cu iubire, ca Ducu Darie. Actorii îl adorau, pur și simplu. Exigent, dar plin de dragoste sinceră pentru scenă, cresut el însuși în teatru, Ducu știa cum să le ceară actorilor să creeze o scenă. Inteligent, briliant, plin de imaginație, cult, desăvârșit artist...

Cum să vorbim despre el la timpul trecut ??? CUM ???

Somn lin, dragul nostru, poate te duci să faci mari spectacole și prin lumea care pentru noi, încă nu s-a deschis...

 

Elisabeta POP
19 sept. 2019

De la preluarea conducerii Teatrului Regina Maria începând cu luna mai a anului 2018, atât Managerul Interimar al instituției, Elvira Rîmbu, cât și cei doi directori artistici ai celor două trupe de teatru, Andrian Locovei – Trupa Iosif Vulcan și Sebastian Lupu – Trupa Arcadia, și-au concentrat eforturile manageriale și artistice astfel încât activitățile echipei să fie diverse și echilibrate în același timp, iar energia și resursele să fie investite în producții de calitate și din registre variate. De asemenea, atât producțiile noi, cât și spectacolele îndrăgite de publicul orădean au fost promovate la prestigioase festivaluri de profil din țară și din străinătate.

În ceea ce privește strategia de management s-a urmărit atât atragerea și promovarea regizorilor tineri, cât și fidelizarea unor nume consacrate, care să sprijine omogenizarea trupei și să asigure o continuitate a producțiilor artistice de top.

Astfel, stagiunea a debutat, la Sala Arcadia, cu premiera spectacolului „Domnișoara Iulia” de August Strindberg, în regia tânărului Alexandru Weinberger-Bara, aflat la debut și a continuat două spectacole coordonate de reputatul regizor Petru Vutcărău: Avalanșa, după un text al dramaturgului turc Tuncer Cucenoglu și „Capcana lui Hamlet”, o adaptare a textului „Uciderea lui Gonzago” de Nedialko Yordanov. Au urmat două premiere coordonate de alte două nume de referință: „...ESCU” de Tudor Mușatescu, în regia lui Claudiu Goga și celebrul muzical „Sunetul Muzicii”, în regia Mihaelei Bogdan. Astfel, repertoriul trupei Iosif Vulcan în stagiunea 2018-2019 s-a remarcat prin diversitate, cuprinzând de la texte din dramaturgia contemporană (Tuncer Cucenoglu), la texte reprezentative ale dramaturgiei românești (Tudor Mușatescu), și incluzând unul dintre cele mai îndrăgite genuri, musicalul, într-un spectacol emoționant dedicat întregii familii.

Strategia de management artistic a urmărit atât promovarea spectacolelor deja existente în repertoriul teatrului, cât și promovarea celor mai noi titluri, iar reacțiile au fost pozitive atât din partea publicului cât și din partea criticilor de specialitate. Astfel, trupa Iosif Vulcan a fost prezentă în nu mai puțin de 16 festivaluri, din care trei în străinătate. De remarcat este faptul că spectacolele a căror premieră a avut loc în stagiunea 2018/2019 s-au bucurat de succes în festivaluri după cum urmează:  Festivalul de Teatru „Elvira Godeanu”, dedicat excelenței interpretative feminine - 5 mai 2019, spectacolul Avalanșa:  Nominalizare la premiul pentru cel mai bun spectacol, Nominalizare la premiul publicului - Georgia Căprărin pentru rolul Fantoma unei fete; Festivalului Internațional de Teatru Nou, Arad, ediția 2019- 13 mai 2019, spectacolul Avalanșa;  Festivalul Internațional de Teatru Oradea, ediția 2019, spectacolul Avalanșa - Premiul special al juriului; Festivalul International de Teatru Imereti, Kutaisi, Georgia - 12 iunie 2019, spectacolul Capcana lui Hamlet,  Festivalul U TROITSY, Sergei Posad, Rusia-19 iunie 2019, spectacolul Capcana lui Hamlet - Premiul special al juriului. Festivalul Internațional de Teatru Miturile Cetății, Constanța, ediția 2019 - 20 iunie 2019, spectacolul …ESCU, și Festivalul Internațional de Teatru Turda, ediția 2019 - 4 iulie 2019, spectacolul Domnișoara Iulia.  

Periplul festivalier continuă și în debutul stagiunii actuale. Astfel, în perioada 10-15 septembrie, echipa spectacolului „Avalanșa” va juca o reprezentație în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Maltepe din Istanbul. De asemenea, suntem mândri că anul acesta am reintrat în atenția organizatorilor celui mai prestigios festival de teatru din țară, tot cu spectacolul „Avalanșa”, care se va juca în cadrul Festivalului Național de Teatru în data de 23 octombrie.

O stagiune de succes la Arcadia

În stagiunea 2018-2019 trupa Arcadia și-a orientat repertoriul înspre atragerea unui public format cu precădere din copii cu vârste mai mari de 6 ani, un segment de vârstă pentru care oferta de spectacole putea fi dezvoltată. În plus, s-a urmărit introducerea în repertoriu a autorilor români. Astfel, după premiera spectacolului „Regele Smoc de Barbă”, o dramatizare după Frații Grimm de Szabo Attilla, în regia lui Hanyecz Debelka Róbert, au urmat spectacolele „Apolodor, pinguinul călător”, de Gellu Naum, regia Sebastian Lupu, și Isprăvile lui Păcală, de Constantin Cubleșan, în regia lui Petre Ghimbășan. Toate spectacolele au fost  selectate într-o serie de festivaluri. Astfel, după participarea în cadrul celei de a doua ediții a Festivalului pentru Copii Lumea Poveștilor Reșița 2019, cu spectacolele Apolodor, pinguinul călător și Gulliver, trupa Arcadia va prezenta spectacolul Isprăvile lui Păcală în cadrul celei  de a III-a ediții a Festivalului Internațional Stradal Wonderpuck Cluj (13 septembrie)  și spectacolul Regele Smoc de Barbă în cadrul Festivalului Internațional de Animație „Sub bagheta lui Merlin”, ediția a IV-a (1 octombrie 2019).  De asemenea, tot în luna octombrie,  trupa Arcadia va prezenta spectacolul Gulliver, în regia lui Radu Dinulescu, în cadrul celei de a V-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de Păpuși „Pe insula miracolelor” din Sakhalin.

Rezultate în cifre

În ceea ce privește rezultatele financiare ale stagiunii 2018-2019 la trupele Iosif Vulcan și Arcadia ale Teatrului Regina Maria, se remarcă o creștere a veniturilor din vânzări față de stagiunea 2017/2018, după cum urmează:

Încasările din vânzări în stagiunea 2017/2018 au fost de 760. 168 lei, în timp ce încasările în stagiunea 2018/2019 au fost de 953.577 lei.

Astfel, în stagiunea 2018/2019, încasările au crescut cu 193.408 lei față de stagiunea precedentă.

În ceea ce privește cheltuielile pentru producții, în stagiunea 2017/2018 s-au cheltuit 877.499 de lei, în timp ce în stagiunea 2018/2019 s-au cheltuit 786.867 lei. Cheltuielile au fost mai mici, deși Teatrul Regina Maria a mai punctat un succes: organizarea a două ediții FITO în aceeași stagiune.

Decizia de a organiza două ediții, una în septembrie, și una în iunie, a fost luată din pricina lucrărilor de reconstrucție a scenei, care se deruleză din luna iulie, grație proiectului „Romanian-Hungarian cross-border incubator for performing arts” inițiat de Teatrul Csokonai din Debrețin, în parteneriat cu Primăria Municpiului Debrețin și Teatrul Szigligeti din Oradea.

Publicul a răspuns cu entuziasm și ediției estivale a FITO dovadă fiind veniturile în creștere. Astfel, dacă la ediția din septembrie 2018 s-au încasat 174.961 lei, la cea din iunie 2019 încasările au crescut la 199.228 lei.

Proiectele stagiunii 2019/2020

Și în stagiunea 2019/2020, strategia de management urmărește dezvoltarea unui repertoriu divers, care să cuprindă atât texte din repertoriul contemporan, cât și texe celebre din repertoriul clasic. Stagiunea va debuta cu premiera spectacolului „Zloată sau Viitorul președinte al României”, un pamflet socio-polititc de Radu Popescu, interpretat de actorul Eugen Țugulea, prezentat inițial la finele stagiunii trecute, doar sub forma de spectacol-lectură. Următoarea producție a Trupei Iosif Vulcan este spectacolul „Creștinii”, un text care face parte din dramaturgia contemporană și va avea premiera națională în 29 octombrie, într-un spațiu neconvențional, Sinagoga Neologă Zion din Oradea și este pus în scenă de către tânărul regizor Radu Iacoban după un text al autorului american Lucas Hnath.  Urmează o comedie de moravuri regizată de Petru Vutcărău, „Revizorul” de Nikolai Gogol, care va avea premiera în 16 februarie 2019. Aceasta va fi urmată de un spectacol pus în scenă de către regizorul Claudiu Goga și care va avea premiera în 17 mai 2019.

Producția cu care se va încheia stagiunea în curs este drama „Trei surori” de A. P. Cehov, care va fi pusă în scenă de câștigătorul premiului ex aequo pentru Cea mai bună regie în cadrul ediției a VII-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea pentru spectacolul „Medeea`s boys”, regizorul Andrei Măjeri.

De remarcat este faptul că la Oradea vin să monteze spectacole doi regizori tineri, premiați și recunoscuți pe plan național, în timp ce nume ca Petru Vutcărău și Claudiu Goga revin alături de trupa Iosif Vulcan, și se dorește păstrarea colaborării artistice și în anii următori, pentru că o astfel de continuitate presupune o mai bună cunoaștere a trupei,o omogenizare, și șansa de a crește constant valoarea producțiilor artistice.

O noutate a acestei stagiuni va fi lansarea unui proiect artistic prin care se dorește atragerea spre teatru a adolescenților și tinerilor, prin spectacole care au și o componentă educațională, alta decât cea care se  regăsește în școli. Astfel, trupele Arcadia și Iosif Vulcan vor aborda texte contemporane sau clasice care atrag atenția, prin tematica lor, asupra problemelor reale cu care se confruntă tinerii.

Primul astfel de text, Exploziv, al tinerei dramaturge Elise Wilk, va avea premiera la Teatrul Arcadia în 29 noiembrie 2019. Spectacolul cu care debuteză mandatul de director artistic al actorului Șerban Borda se adresează liceenilor și abordează probleme actuale, de la relația tensionată, sau superficială dintre părinți și copii, la bulliyng, sau relația elev-profesor. Spectacolul va fi urmat de o sesiune de discuții interactive cu adolescenții.

Repertoriul trupei Arcadia va include și un spectacol non-verbal adresat copiilor cu vârste mai mari de 3 ani, dar și un spectacol de animație, al cărui subiect va fi bazat pe rezultatul unor workshopuri pe care actorii le vor susține în școlile gimnaziale din Oradea.

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului Regina Maria pot fi achiziționate de la Agenția teatrului, online pe www.biletmaster.ro și cu o oră înainte de fiecare spectacol de la locația unde acesta urmează să aibă loc.

 

Vă aşteptăm la teatru!

 

Colectivul Teatrului Regina Maria își ia rămas bun cu multă tristețe în suflet de la actorul Tiberiu Covaci, care a plecat la cele veșnice.
 
TIBERIU COVACI s-a născut în 24 octombrie 1954. A absolvit Institutul de Teatru „Szentgyorgy Istvan” din Târgu-Mureş (1981). După absolvirea facultății, a venit direct la teatrul din Oradea, unde a rămas până la pensie. În cei mai bine de 30 de ani în care a fost fidel scenei orădene, a jucat în peste 70 de spectacole, construind cu conștiinciozitate și tact personaje care vor rămâne cu drag în memoria publicului. Dintre acestea amintim: Bobi (în „Pălăria florentină”), Caliban (în „Furtuna”), Charles (în „Cum vă place”), Béralde (în „Bolnavul închipuit”), Arturo (în „La Grande Magia”), Ionescu (în „O scrisoare pierdută”), Rugby (în „Nevestele vesele din Windsor”), Nagg (în „Sfârșit de partidă”), Lucky (în „Aşteptându-L pe Godot”), Ministrul (în „Regele cerb”). A fost îndrăgit atât de publicul matur, cât și de cei mici, abordând cu naturalețe și roluri în spectacole pentru copii, dintre care amintim: Roşu Împărat (în „Harap Alb”), Regele (în „Cenușăreasa”), Bill Tower (în „Fetița cu chibrituri”).
 
Înmormântarea va avea loc în 22 decembrie, de la ora 10:00, la cimitirul Rulikowski, Capela Hasaș.
 
Odihnă veșnică în pace și lumină! Sincere condoleanțe familiei îndoliate.

 Eva Heyman – premieră
„Ne gândim la tine, Eva Heyman!” 

Teatrul Regina Maria vă invită la premiera unui spectacol aparte, care ilustrează un fragment din istoria orașului Oradea, dar și a întregii lumi: „Eva Heyman”, dramatizare, concept și regie: Emil Sauciuc și Ioana-Maria Repciuc, care va avea loc duminică, 21 noiembrie, de la ora 18:00, la Sala Arcadia.

Teatrul Regina Maria are deosebita plăcere de a anunța că va participa la cea de-a 31-a ediție a Festivalului Național de Teatru cu două spectacole ale Trupei Iosif Vulcan: „Trei femei înalte”, de Edward Albee, regia Diana Păcurar și „Moștenirea norocului”, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas, regia Radu Nichifor.

Începutul de stagiune la Teatrul Regina Maria dă startul participărilor celor două trupe de teatru, Trupa „Arcadia” și Trupa „Iosif Vulcan”, la festivaluri de profil din țară.

Teatrul Regina Maria vă invită duminică, 19 septembrie, de la ora 19:00, la Sala Mare, la prima premieră a stagiunii 2021-2022: „Tartuffe”, de Molière, în regia lui Vlad Trifaș.

Teatrul Regina Maria anunță deschiderea noii stagiuni, în care veți putea revedea spectacole de succes din repertoriul anilor trecuți, dar și producții noi, atât de la Trupa Iosif Vulcan, cât și de la Trupa Arcadia.

×

TOP