Folosim cookie-uri | We use cookies
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Data şi locul naşterii: 29.03.1938, Oradea

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1961

Student al marii actriţe Dina Cocea, coleg, între alţii, cu Gheorghe Dinică, Marin Moraru şi bihoreanul Ion Martin (din Sântandrei), a venit, de la repartizare, la teatrul din oraşul de origine, pe care nu l-a părăsit până la pensionare, decât pentru trei luni, într-o încercare de evadare la Braşov.

Trăind sub zodia „asta nu i se poate întâmpla decât lui”, a depăşit, mereu, adversităţile, devenind încet şi sigur, unul din oamenii de bază ai colectivului. Cele peste două sute de roluri, majoritatea principale, diverse ca gen şi întindere, au format un actor matur, serios, profund. Bun recitator, a trecut, pasager, ca mai toţi „din provincie”, şi pe la Buftea, şi s-a dovedit un bun conducător al trupei „Iosif Vulcan”, atunci când, timp de trei ani, i-a fost director.

Actor

Data şi locul naşterii: 04.11.1924, Maraslieva

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti

Venit de la Arad, în 1958, deşi a stat puţin timp la Oradea, a jucat câteva roluri importante (Vanea din „Unchiul Vanea” de A.P.Cehov, Profesorul din „Passacaglia” de Titus Popovici, Mitică Ionescu din „Mielul turbat” de Aurel Baranga), dovedindu-şi vocaţia de actor important, în orice trupă. Motive... personale l-au determinat să schimbe colectivul, plecând la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, unde a devenit, şi acolo, un om de bază al colectivului. Dar problemele personale tot nu l-au părăsit.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Actriţă cu un fizic plăcut, fără studii de specialitate, s-a dovedit utilă în roluri de mai mică întindere, decorative, iar în Ana din „Tache, Ianke şi Cadâr” de V.I.Popa sau Simona Munteanu din „Nota zero la purtare” de V.Stoenescu şi O.Sava, a dovedit calităţi care, valorificate, i-ar fi putut asigura o folosire mai substanţială. Se pare că acest fapt nu s-a petrecut la Cluj-Napoca, unde s-a mutat cu soţul ei, după o activitate de trei ani la Teatrul din Oradea.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 23.04.1933, Galaţi

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1954

După un popas de cinci ani la Teatrul din Sibiu, a venit la Oradea, solicitată de regizorul Valeriu Moisescu. Actriţă plină de forţă şi dinamism, simpatică şi comunicativă, a jucat multe roluri importante în cele trei stagiuni petrecute la Oradea (Ada – „Passacaglia” de Titus Popovici, Puck – „Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare, Liubov Iarovaia din piesa cu acelaşi nume de K.Treniov sau Lizzy Curry din „Omul care aduce ploaie” de N. Richard Nash, căsătorindu-se cu pictorul Victor Cupşa, a părăsit ţara, şi cariera ei s-a încheiat (cel puţin în ţară!).

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 24.01.1935, Iaşi

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, secţia regie teatru, 1957

Născut pe alte meleaguri, după absolvire a revenit în oraşul în care îşi făcuse studiile la Liceul „Em.Gojdu”, în Oradea, cu o poftă de lucru imensă, care nu l-a părăsit decât odată cu nefericitul accident vascular, care l-au pus pe linie moartă. Parcă, premonitoriu, şi-a adunat în fişa de creaţie, regia a numeroase spectacole (chiar şi cinci într-o stagiune), nu numai la Oradea, unde a debutat, ci şi la Arad sau Teatrul Naţional din Târgu-Mureş, unde a fost şi director (la ambele teatre), ci în mai toate teatrele din ţară care-l solicitau, mai cu seamă să monteze piese din dramaturgia naţională, pe care unii regizori le refuzau. Pentru unele – „Cartea lui Ioviţă” de Paul Everac de la Oradea sau „Horia” de Mihail Davidoglu de la Arad – a primit distincţii la festivalurile naţionale şi pentru mai toate, aprecierea criticilor de specialitate. Iubind şi apreciind actorii, i-a pus, mai mereu, în centrul preocupărilor regizorale, prin ei materializându-şi ideile despre teatru şi viaţă. (Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data naşterii: 13 iulie 1971

Absolventă a facultăţii de Teatru Şi Film “Şota Rustaveli” din Tibilisi(Georgia), Promoţia 1992

Fişă artistică (selectivă):

  • 1996 – Teatrul „Maria Filotti” – Brăila, „Chira Chiralina” de Panait Istrati,regia  Cătălina Buzoianu, rolul –  ZINCUŢA
  • 1996 – Teatrul din Sfântu Gheorghe „Evanghelia după Toma” de Radu  Macrinici, regia: Bogdan Voicu,  rolul – FIICA
  • 1997 – Teatrul din Sfântu Gheorghe „Requiem” de Leonid Andreev, regia Horaţiu Mihaiu, rolul ÎNĂLŢIMEA SA
  • 1999 – Teatrul  din Sfântu Gheorghe, „Lazaret” de Brunea Fox, regia Gelu Badea,  roulul ALEXA
  • 2000 – Teatrul din Sfântu Gheorghe, „Casa de  pe graniţă” de Slawomir Mrozek, regia Szabo K. Istvan, ,  rolul: SOŢIA
  • 2001 – Teatrul  din Sfântu Gheorghe, „Alge-Bernarda’s  House Remix” după F. Garcia Lorca, regia Radu Afrim,  rolul: MARTIRIO

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 20.02.1920, Cluj-Napoca

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti

Reputat pedagog, distins om de cultură, regizoarea Zoe Anghel Stanca a fost un dascăl eminent de teatru, numeroşi actori importanţi ai scenei româneşti fiindu-i studenţi şi, în acelaşi timp, buni prieteni. Şi la Oradea funcţionau câţiva din foştii săi studenţi. Aşa stând lucrurile, e firesc să-i întâlnim numele, mai ales după pensionare, pe afişele a numeroase teatre: Braşov, Târgu Mureş, Arad, Turda, Cluj-Napoca, Bacău, Iaşi, Botoşani, Galaţi, etc.

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 27.05.1965, Bucureşti

Studii: Universitatea de Artă Teatrală „I.L.Caragiale” Bucureşti , 1998, clasa Cătălinei Buzoianu

Tânărul Florin Antoniu a venit la Teatrul de Stat din Oradea în anul 1998 – cu gândul de a pune în valoare atât cunoştinţele lui, dobândite în şcoală, cât şi talentul trupei orădene. Ceva n-a „mers” însă: poate o nepotrivire între proiectele lui şi aşteptările trupei. Opţiunea pentru textul „Exerciţii de dicţie pentru câinii fără stăpân” a tânărului Dan Mihu (premiat cu Premiul II al Consursului de dramaturgie organizat de festivalul Săptămâna teatrului scurt, Oradea, ediţia a IX-a, 1993 – pentru piesa scurtă „Infernul actelor formale”), era, în principiu, respectabilă. Spectacolul – semnat şi ca scenograf, montat în sala Studio, nu s-a bucurat de prea mare succes, dovadă că a cunoscut doar trei reprezentaţii. N-a fost văzut de critici, deci n-a beneficiat de vreo analiză, fiind repede dat uitării.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 28.09.1969, Cotuşca, judeţul Botoşani

Studii: medii

Ramona Atănăsoaie a jucat o singură stagiune la Oradea, în regia Ancăi Bradu, a interpretat rolul Sânzianei din spectacolul „Sânziana şi Pepelea” de V. Alecsandri. Ea a plecat la Teatrul de păpuşi şi marionete „Puck” din Cluj-Napoca.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor Data şi locul naşterii: 21.08.1914, Bucureşti

Studii: Conservatorul de Muzică şi Arta Dramatică „Astra” Bucureşti

Înainte de cel de-a doilea război mondial, a jucat în mai multe din teatrele particulare care existau în capitală („Teatrul nostru”, „Victoria”, „Atlantic”, Teatrul Comedia) alături de mulţi dintre marii actori ai timpului: Ronald Bulfinski, George Calboreanu, Nicolae Bălţăţeanu, Sonia Cluceru şi alţii. Întors de pe „frontul de răsărit”, a mai jucat, un timp, în capitală, apoi trei ani la Reşiţa, doi ani la Turda, şi din anul 1955 la Oradea, unde a jucat rolul Tipătescu în spectacolul inaugural al secţiei române (acum Trupa „Iosif Vulcan”), şi în anii următori până la pensionare, în 1968. Creatorul unor compoziţii scenice interesante, ca apariţii fizice şi substanţă, s-a dovedit şi un sensibil mânuitor al condeiului, scriind, jucând şi, uneori, regizând piese pentru copii: „POVESTE DIN PĂDUREA AURIE”, „Floare de nu-mă-uita”, „Coborând dintr-o poveste” – jucate la Oradea şi în alte teatre din ţară.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

×

TOP