Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actriţă

Data şi locul naşterii: 15.07.1947, Galaţi

Studii: Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Limbă şi Literatură Română, specialitatea română-franceză

După o pregătire asiduă cu doi actori eminenţi ai trupei gălăţene, Mariana Vasile a început să joace – ca membru corp-ansamblu – la Teatrul din Galaţi (1968-1972), iar din anul 1972 s-a angajat la Teatrul de Stat din Oradea. În acest timp, Mariana Vasile a urmat şi Facultatea de Filologie – echivalându-şi diploma. Brunetă, subţirică, de statură mijlocie, cu un glas frumos, bine timbrat, cu un temperament puternic, Mariana Vasile a început să joace roluri mici, apariţii episodice, încă în care confirma talent şi seriozitate, chemare pentru profesia de actor.

A jucat, pe rând, cu aplomb şi plăcere, roluri de fetiţe sau de băieţi, de fete sau femei tinere. A avut mult farmec în rolurile de băieţaşi sau fetiţe: Georgică („Muşcata din fereastră” de V.I.Popa) sau Tommy („Fetiţa cu chibrituri” de Angel Cârstea, după H.C.Andersen), Jane („Mary Poppins” de Silvia Kerim, după Pamela Travers) , Mirela („O fată imposibilă” de Virgil Stoenescu), Lincoln („Fantoma cu bretele” de Mircea Bereş).

Încet-încet, ea a câştigat încrederea regizorilor, fiind distribuită în roluri tot mai importante: Cassandra („Răboiul Troiei nu va avea loc” de Jean Giraudoux), Perdita – tânăra prinţesă  din „Poveste de iarnă” de William Shakespeare), Camelia („Piatră la rinichi” de Paul Everac), Doamna de Brignoles şi Toinin („Madame Sans-Gêne” de V.Sardou şi É.Moreau). Mariana Vasile face parte dintre acele foarte puţine actriţe care a jucat în aceeaşi stagiune unul sau două roluri mari, principale chiar, urmate de roluri episodice sau chiar de figuraţie. Ea le juca mereu cu aceeaşi dăruire, entuziasm şi interes profesional: Olguţa („Cine ucide dragostea” de Petru Vintilă), Ţuţi de la pupitru („Intertviu” de Ecaterina Oproiu”), Louise („Joc dublu” de Robert Thomas), Fecioara („Schimbarea la faţă” de G.M.Zamfirescu), dar şi O săteancă („Snoave cu măşti” de Ion Lucian şi Virgil Puicea), Soţia proprietarului („Micii farisei” de Dmitris Psatas), O cocotă şi O Călugăriţă („Porunca a şaptea” de Dario Fo), O sabină („Frumoasele sabine” de Leonid Andreev), Fata („Ploşniţa” de Vladimir Maiakovski).

A colaborat al fel de bine cu toţi regizorii, având respect pentru munca lor, aşa încât cronicarii au remarcat la ea, în timp, o certă evoluţie profesională. Dacă ne gândim că a creat un rol foarte bun în spectacole semnate de Alexandru Colpacci (Dorina în memorabilul spectacolul „Astă-seară se improvizează” de Luigi Pirandello), în spectacolele lui Sergiu Savin a realizat câteva creaţii consemnate de cronicar şi despre care îşi aminteşte şi actriţa cu mare plăcere: Ana („Satul blestemat” de Mircea Bradu), Zâna codrului („Sânziana şi Pepelea” de V.Alecsandri), Elena („Aventuriera” de Emil Braghinski), Madona Agnola („Vicleniile dragostei” de G.M.Cecchi) sau rolul Franchinei , interpretat cu haz nespus, din spectacolul-coupé Aldo Nicolaj: „Întunericul zilei, lumina nopţii”.

Sub atenta îndrumare a regizorului Alexandru Darie, a făcut câteva creaţii redutabile, primind binemeritate aprecieri din partea criticilor: Dora („Jolly Joker” de Tudor Popescu), Tereza Salieri („Amadeus” de Peter Shaffer) sau trei roluri pitoreşti (Ea, Tanţa şi Amalia) în spectacolul „Zece hohote de râs” de Tudor Popescu, Mama („Săptămâna luminată” de Mihai Săulescu). În Jolly Joker personajele –  caricaturale, groteşti ( şi Dora era una dintre ele) – aduc un univers terifant; în „Amadeus” („incontestabil, unul dintre momentele de vârf ale anului teatral 1986” – scria Dinu Kivu), Mariana Vasile a interpretat-o cu aplomb, pe uşor dezabuzata şi morocănoasa soţie a compozitorului Salieri.

A colaborat admirabil şi cu mai experimentatul coleg, actorul Eugen Ţugulea, care i-a încredinţat (semnând regia) câteva roluri principale: timida mireasa Inkeri („Miraculoasa carieră” de Tauno Yliruusi), Marinceva, o femeie dintr-o bucată, din spectacolul „Faţă-n faţă” de Dragomir Asenov sau rolul Mamei („Dacă d ragoste nu e...” după Marin Preda). A jucat roluri de mame, de bunicuţe, de femei uşoare, de târfuliţe, de călugăriţe, de doici, de moaşe sau aristocrate, de prinţese sau vrăjitoare, de slujinice sau de regine (Regina în „Cenuşăreasa” după Charles Perrault şi Fraţii Grimm sau „Oamenii cavernelor” de William Saroyan), cocote, femei zvăpăiate sau dubioase, soţii infidele (Liseta, Severina, Patricia, Elvira, Sonia) în spectacole mai mult sau mai puţin împlinite sau valoroase).

Despre rolul Buncii din spectacolul – o reuşită din toate punctele de vedere – „Fantastica şi trista poveste a candidei Érendira şi a nesăbuitei sale bunici” după G.H.Márquez) s-a scris mult, cronicarii consemnând jocul concentrat şi plin de mister al Marianei Vasile (regia: Ion Sapdaru). Criticul Doru Mareş o evidenţiază pe Mariana Vasile, care, „la dansul din final, are «un moment de excelenţă”»”. Dumitru Chirilă susţine că performanţele individuale se subsumează spiritului de echipă care s-a văzut că a ieşit victorioas. Mariana Vasile a avut momente excepţionale în Domnişoara Cucu („Steaua fără nume” de Mihail Sebastian), personaj căruia i-a conturat, un chip omenos şi l-a înzestrat nu doar cu curiozitate, ci şi cu puţină tristeţe – venită din frustrări şi singurătate. Despre câteva din rolurile care, în accepţia actriţei (dar şi a celor care au comentat spectacolele), au constituit nu doar partituri de certă încercare, ci şi victorii artistice. Pe lîngă rolurile amintite, iată, le consemnăm: Emilia din „Cimitirul păsărilor” de Antonio Gala, Bernarda din „Casa Bernardei Alba” de F.G.Lorca, Mama din „Neînţelegerea” de Albert Camus, Aneta Duduleanu din „Gaiţele” de Al.Kiriţescu, Varia din „Livada de vişini” de A.P.Cehov.

Actriţa are un hobby care o onorează, încununând într-un chip fericit munca ei scenică, pictează icoane pe lemn, şi o face cu acelaşi talent artistic, cu aceeaşi dăruire cu care-şi construieşte şi personajele.

Fire deschisă, comunicativă, primitoare, ea are mulţi prieteni din teatru şi din afara teatrului, care o vizitează, o iubesc şi îi sunt devotaţi. (Prezentare de Elisabeta Pop)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

  • Figuraţie în REGELE GOL de Evgheni Şvarţ, 1972, r.Alexandru Colpacci
  • Gică în PREŞUL de Ion Băieşu, 1973, r.Magda Bordeianu
  • Mirela în O FATĂ IMPOSIBILĂ de Virgil Stoenescu, 1973, r.Szombati Gille Otto
  • Georgică MUŞCATA DIN FEREASTRĂ de V.I.Popa, 1973, r.Szombati Gille Otto
  • Lucietta în GÂLCEVILE DIN CHIOGGIA de Carlo Goldoni, 1974, r.Farkas Ştefan
  • Ea în SINGURĂTATEA TRĂGĂTORULUI LA ŢINTĂ de Vasile Rebreanu şi Mircea Zaciu, 1974, r.Sergiu Savin
  • Cassandra în RĂZBOIUL TROIEI NU VA AVEA LOC de Jean Giraudoux, 1974, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în HOP ŞI NOI ÎNTR-O REVISTĂ, 1974, r.Dorel Urlăţeanu
  • Olguţa CINE UCIDE DRAGOSTEA? de Petru Vintilă, 1974, r.Sergiu Savin
  • Fata în PLOŞNIŢA de V.Maiakovski, 1974, r.Alexandru Colpacci
  • Iulia Zâmbreşteanu în VIAŢA E CA UN VAGON de Paul Everac, 1975, r.Szombati Gille Otto
  • Perdita în POVESTE DE IARNĂ de William Shakespeare, 1975, r.Alexandru Colpacci
  • Tommy în FETIŢA CU CHIBRITURI de Angel Cârstea după Hans Christian Andersen, 1975, r.Eugen Ţugulea
  • Ortansa în MAREA GARĂ NOUĂ de Victor Frunză, 1976, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în POEŢII ŞI UNIREA (SPECTACOL ANIVERSAR) după un scenariu de Elisabeta Pop, 1976, r.Sergiu Savin
  • Marina în CÂND IARBA ARE CHIP DE OM (ŞI VOR VENI NOPŢI DE DRAGOSTE) de Rodica Padină, 1976, r.Szombati Gille Otto
  • Tânăra în APPASSIONATA de Aurel Gh.Ardeleanu, 1976, r.Sergiu Savin
  • Cocota II şi Călugăriţa I în PORUNCA A ŞAPTEA: FURĂ CEVA MAI PUŢIN de Dario Fo, 1977, r.Sergiu Savin
  • Zâna Codrului în SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri, 1977, r.Sergiu Savin
  • Interpret în RECITAL OMAGIAL HORVÁTH IMRE, 1976, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în PRIMĂVARĂ FIERBINTE după un scenariu de Bokor Andrei, 1977, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în 1 8 7 7 după un scenariu de Viorel Horj, 1977, r.Szombati Gille Otto
  • Camelia Strâcşineanu în PIATRĂ LA RINICHI de Paul Everac, 1977, r.Szombati Gille Otto
  • Interpret în AŞA E VIAŢA, 1977, r.Ion Mâinea
  • Dorina în ASTĂ-SEARĂ SE IMPROVIZEAZĂ de Luigi Pirandello, 1978, r.Alexandru Colpacci
  • Soţia proprietarului de hotel în MICII FARISEI de Dimitris Psatas, 1978, r.Szombati Gille Otto
  • Toinin şi Doamna de Brignoles în MADAME SANS-GÊNE  de Victorien Sardou şi E.Moreau, 1979, r.Szombati Gille Otto
  • Lincoln în FANTOMA CU BRETELE de Mircea Bereş, 1979, r.Mircea Cornişteanu
  • Prinţesa Fricoşica în INIMĂ DE CRISTAL de Lev Ustinov, 1979, r.Szombati Gille Otto
  • Alegător în O SCRISOARE PIERDUTĂ de I.L.Caragiale, 1979, r.Alexandru Colpacci
  • Ileana în CUM  S-A FĂCUT DE-A RĂMAS CATINCA FATĂ BĂTRÂNĂ de Nelu Ionescu, 1980, r.Eugen Ţugulea
  • Ţuţi de la pupitru în INTERVIU de Ecaterina Oproiu, 1980, r.Szombati Gille Otto
  • O săteancă în SNOAVE CU MĂŞTI de Ion Lucian şi Virgil Puicea, 1981, r.Ion Lucian
  • Louise în JOC DUBLU de Robert Thomas, 1981, r.Szombati Gille Otto
  • Sabină în spectacolul coupé FRUMOASELE SABINE  şi CALUL ÎN SENAT de Leonid Andreev, 1982, r.Sergiu Savin
  • Filofteia în SCHIMBAREA LA FAŢĂ de G.M.Zamfirescu, 1982, r.Eugen Mercus
  • Jane în MARY POPPINS de  Silvia Kerim după Pamela Travers, 1982, r.Farkas Ştefan
  • Doica în TITANIC VALS de Tudor Muşatescu, 1983, r.Ion Cojar
  • Patricia Forsyth în UN WEEK-END DE ADIO de Marc Sauvajon, 1983, r.Szombati Gille Otto
  • Luminiţa în COBORÂND DINTR-O POVESTE de Valentin Avrigeanu, 1983, r.Zoe Anghel Stanca
  • Inkeri în MIRACULOASA CARIERĂ (CARIERA UNUI PUŞCĂRIAŞ) de Tauno Yliruusi, 1983, r.Eugen Ţugulea
  • Dora în JOLLY JOKER de Tudor Popescu, 1984, r.Alexandru Darie
  • Marinceva în FAŢĂ-N FAŢĂ de Dragomir Asenov, 1984, r.Eugen Ţugulea
  • Interpret în DIVERTISMENT ’84, 1984, r.Gábor József şi Gábor Kati
  • Mama în PORŢILE (SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ) de Mihai Săulescu (Spectacol coupé APA de Dumitru Solomon şi PORŢILE/SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ de Mihai Săulescu), 1984, r.Alexandru Darie
  • Ana în SATUL BLESTEMAT de Mircea Bradu, 1984, r.Sergiu Savin
  • Diana în EXAMEN DE BACALAUREAT (FATA MORGANA) de Dumitru Solomon, 1985,  r.Victor Ioan Frunză
  • Interpret în MAI UN CÂNTEC, MAI O GLUMĂ, 1985, r.Gábor József şi Gábor Kati
  • Elvira Ionescu în VIS DE DRAGOSTE (VIS DE SECĂTURĂ) de Mircea Ştefănescu, 1986, r.Zoe Anghel Stanca
  • Tereza Salieri în AMADEUS de Peter Shaffer, 1986, r.Alexandru Darie
  • Madame Durand-Bénéchol în FLOARE DE CACTUS de Barillet şi Grédy, 1986, r.Farkas Ştefan
  • Interpret ZIDIRE ÎN DRAGOSTE   (Spectacol  de poezie Marin Sorescu), 1986, r.Sergiu Savin
  • Vera în IONEŞTII de Platon Pardău, 1986, r.Dan Alecsandrescu
  • Severina în PLOUĂ LA SOVATA (STRESS)  de Mircea Radu Iacoban, 1986, r.Dan Alecsandrescu
  • Csilla în CELE TREI NOPŢI ALE UNEI IUBIRI de Hubay Miklós, 1987, r.Dan Alecsandrescu
  • Interpret în ANOTIMPUL DISCRET, 1987, r.Sergiu Savin
  • Interpret în MAGNUM MOPHTOLOGICUM, 1987
  • Elvira în GĂRGĂRIŢA de Ion Băieşu, 1987, r.Radu Băieşu
  • Ea  în ZECE HOHOTE DE RÂS de Tudor Popescu, 1987, r.Alexandru Darie
  • Tanţa în ZECE HOHOTE DE RÂS de Tudor Popescu, 1987, r.Alexandru Darie
  • Amalia în  ZECE HOHOTE DE RÂS de Tudor Popescu, 1987, r.Alexandru Darie
  • Madona Agnola în VICLENIILE DRAGOSTEI (HUHUREZUL) de Giovanni Maria Cecchi, 1988, r.Sergiu Savin
  • Lisetta în  CĂSĂTORIE PRIN CONCURS de Carlo Goldoni, 1988, r.Nicoleta Toia
  • Interpret în DOR DE EMINESCU, 1988, r.Eugen Harizomenov
  • Sonia Cristian în CAMERA DE ALĂTURI de Paul Everac, 1988, r.Ion Mâinea
  • Elena Kirilovna Lebedeva în AVENTURIERA de Emil Braghinski, 1988, r.Sergiu Savin
  • Safta în CHIRIŢA ÎN PROVINCIE de Vasile Alecsandri, 1989, r.Mihai Raicu
  • Catrina în PĂDUREA AURIE de Valentin Avrigeanu, 1989, r.Valentin Avrigeanu
  • Interpret în FĂRĂ CENZURĂ, 1990, r.Sergiu Savin
  • Sagra în  TREI JOBENE de Miguel Mihura, 1990, r.Sergiu Savin
  • Varia în LIVADA DE VIŞINI de A.P.Cehov, 1990, r.Laurian Oniga
  • Madame Robert în NICI O ZI FĂRĂ DRAGOSTE (LIFTING) de Pierre Chesnot, 1990, r.Szombati Gille Otto
  • Franchina în  ÎNTUNERICUL ZILEI, LUMINA NOPŢII de Aldo Nicolaj, 1991, r.Sergiu Savin
  • Servitoarea în IVANCA de Lucian Blaga, 1991, r.Tudor Chirilă
  • Nadejda Petrovna în CĂUTĂM URGENT GINERE COMUNIST (MANDATUL) de Nikolai Erdman, 1991, r.Cornel Mihalache
  • Doamna Cratchitt şi Doamna cu copilul în POVESTE DE  CRĂCIUN de Silvia Kerim după Charles Dickens, 1992, r.Rodica Radu
  • Lăcrămioara în NEMURITORUL IONEL de Denc Şerban Codrin Denc, 1993, r.Mihai Lungeanu
  • Emilia în CIMITIRUL PĂSĂRILOR de Antonio Gala, 1994, r.Anca Bradu
  • Baba Cloanţa şi Mama în PESTE ŞAPTE MĂRI ŞI ŞAPTE… BASME de Gheorghe Stana, 1994, r.Gheorghe Stana
  • Doamna Twigg în SCANDALOASA LEGĂTURĂ DINTRE DOMNUL KETTLE ŞI DOAMNA MOON de J.B.Priestley, 1995, r.Szombati Gille Otto
  • Bernarda în CASA BERNARDEI ALBA de Federico Garcia Lorca, 1996, r.Irina Popescu-Boieru
  • Elba în AFARĂ ÎN FAŢA UŞII de Wolfgang Borchert, 1996, r.Sergiu Savin
  • Mama în DACĂ DRAGOSTE NU E… de Elena Preda şi Eugen Ţugulea după romanul  lui Marin Preda, 1998, r.Eugen Ţugulea
  • Safta şi Vica în RĂCEALA de Marin Sorescu, 1998, r.Ion Ciubotaru
  • Femeia III, Bătrâna III, Femeia crainic în ADUNAREA FEMEILOR de Aristofan, 1998, r.Eugen Harizomenov
  • La Jeunesse în BĂRBIERUL DIN SEVILLA de Beaumarchais, 1998, r.Alice Barb
  • Domnişoara Cucu în STEAUA FĂRĂ NUME de Mihail Sebastian, 1999, r.Florin Antoniu
  • Madame Chanel în ASASINUL SE AFLĂ PRINTRE NOI? (OPT FEMEI) de Robert Thomas, 1999, r.Eugen Harizomenov
  • Bunica în FANTASTICA ŞI TRISTA POVESTE A CANDIDEI ERÉNDIRA ŞI A NESĂBUITEI SALE BUNICI, dramatizare după nuvela lui G.G.Márquez de Ion Sapdaru, 2000, r.Ion Sapdaru
  • Aneta Duduleanu în GAIŢELE de Alexandru Kiriţescu, 2000, r.Ion Ciubotaru
  • O doică în MEDEEA de Euripide, 2001, r.Ion Sapdaru
  • Mama în NEÎNŢELEGEREA de Albert Camus, 2001, r.Alina Hiristea
  • Ataşata de presă Agathe Mareuil în VACANŢĂ ÎN GUADELUPA de Pierre Sauvil şi Eric Assous, 2002, r.Ion Ciubotaru
  • Hermia în VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de Shakespeare, 2003, r.Ion Sapdaru
  • Soţia călătorului în JOCUL DE-A VACANŢA DE Mihail Sebastian, 2003, r.Radu Nichifor
  • Aftinia în SOACRA CU TREI NURORI după Ion Creangă, 2003, r.Gavril Borodan
  • Regina în OAMENII CAVERNELOR de William Saroyan, 2005, r.Emil Sauciuc
  • Regina în CENUŞĂREASA, după Charles Perrault şi Fraţii Grimm, 2007, r.Eugen Ţugulea
  • A 2-a femeie în TERORISM de Vladimir şi Oleg Presniakov, 2007, r.Claudiu Goga
  • Safta în CHIRITZA EUROPARLAMENTARĂ după Vasile Alecsandri de Gabriel Andronache şi Ion Sapdaru, 2007, r.Ion Sapdaru
  • Moaşa, Proprietăreasa, Încă un sergent în MANTAUA de N.V.Gogol, 2008, r.Bogdan Huşanu
  • Vrăjitoare în MACBETH de William Shakespeare, 2008, r.Andro Enukidze

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP