Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 20.02.1920, Cluj-Napoca

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti

Reputat pedagog, distins om de cultură, regizoarea Zoe Anghel Stanca a fost un dascăl eminent de teatru, numeroşi actori importanţi ai scenei româneşti fiindu-i studenţi şi, în acelaşi timp, buni prieteni. Şi la Oradea funcţionau câţiva din foştii săi studenţi. Aşa stând lucrurile, e firesc să-i întâlnim numele, mai ales după pensionare, pe afişele a numeroase teatre: Braşov, Târgu Mureş, Arad, Turda, Cluj-Napoca, Bacău, Iaşi, Botoşani, Galaţi, etc.

La Oradea, regizoarea a fost angajată puţin (1982-1983) sau a colaborat doar periodic. În general, accepta propunerile teatrului, pentru că, profesionist serios, îşi rescria uneori în versiuni proprii textele (când era vorba despre piese contemporane), ca în cazul piesei „Coborând dintr-o poveste” (a colaborat strâns cu actorul Valentin Avrigeanu, autorul piesei); acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu „Arta conversaţiei” a Ilenei Vulpescu, piesă pe care regizoarea a montat-o în două teatre. Cu Adrian Dohotaru a avut o fructuoasă colaborare la piesa „Îndrăgostiţii de la ora 9 seara”.

Regizoarea a montat cu succes comedia „Pălăria florentină” de Eugèn Labiche, iar pentru spectacolul „Intrigă şi iubire” de Friedrich Schiller şi-a alcătuit, după model occidental, o versiune proprie.

Despre capacitatea specială a regizoarei Zoe Anghel Stanca de a lucra cu actorii s-a scris mult. Cu certitudine, lunga activitate de învăţământ a Doamnei Zoe, simţul ei pedagogic a contribuit la modul de lucru excepţional cu actorii, cărora le ţinea mici lecţii de teatru, apelând la bagajul lor cultural, la talentul, dar şi la starea lor sufletească. O făcea cu tact şi înţelegere. A rămas proverbială generozitatea cu care Doamna Zoe ştia să întindă nu o dată mâna tinerilor pe care îi ajuta nu doar cu sfaturi, ci şi cu bani, de multe ori...

Om de o civilitate perfectă, provenită dintr-o familie de intelectuali, Doamna Zoe ştia teatru atât din miile de cărţi citite, cât şi din propria experienţă scenică. Cunoştea foarte bine şi tainele scenei, dar şi culisele ei, avea o legătură perfectă cu tehnicienii, aşa încât prezenta, pentru breaslă, o garanţie de seriozitate şi profesionalism.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Fişă artistică – Teatrul de Stat Oradea

  • Regia în NOAPTE ALBĂ de Mircea Bradu (premieră absolută), 1975
  • Regia artistică în PĂLĂRIA FLORENTINĂ de Eugène Labiche, 1982
  • Versiunea scenică şi regia în INTRIGĂ ŞI IUBIRE de Fr.Schiller, 1982
  • Regia artistică şi ilustraţia muzicală în ÎNDRĂGOSTIŢII DE LA ORA NOUĂ SEARA de Adrian Dohotaru,1983
  • Regia artistică în COBORÂND DINTR-O POVESTE de Valentin Avrigeanu (premieră absolută), 1983
  • Regia artistică în ARTA CONVERSAŢIEI de Ileana Vulpescu, 1983 (s-a jucat trei stagiuni)

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP