Folosim cookie-uri | We use cookies
×

Noutăți

Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” pe scena orădeană

Teatrul Regina Maria va găzdui joi, 22 octombrie și duminică, 25 octombrie, două evenimente muzicale de excepție, la Sala Arcadia. Orădenii au ocazia de a participa la Concertul Extraordinar susținut de prestigiosul Cvartet Arcadia și la Recitalul Extraordinar susținut de Cvintetul de alămuri al Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj Napoca.

Ambele evenimentele au loc în cadrul programului „Consolidarea excelenței în cercetarea științifică și creația artistică din Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”.

 

 

Biletele s-au pus în vânzare la Agenţia de Bilete a teatrului care este deschisă marți și joi între orele 14-18 și sâmbătă între orele 10-12 (orar provizoriu). Puteţi achiziţiona bilete şi cu o oră înainte de fiecare spectacol sau online pe www.eventim.ro. Pentru informaţii suplimentare şi rezervări de bilete, vă invităm să sunaţi la numărul de telefon: 0359/452.324.

Pentru mai multe informații despre program sau spectacole, vă invităm să ne urmăriți pe paginile de Facebook Teatrul Regina Maria, Teatrul Arcadia și Ansamblul Artistic Profesionist Crișana.

Vă aşteptăm la teatru!

__________________________________________________

Ramona Gabriela Nemeș
secretar PR
0747 314 263

 

Conform ORDINULUI nr. 1.495 din 1 septembrie 2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activităților în condiții de siguranță sanitară în domeniul culturii, accesul publicului la reprezentațiile programate în sălile de spectacol ale Teatrului Regina Maria se va face cu respectarea strictă a următoarelor reguli:

Teatrul Regina Maria a organizat în perioada 15 iulie - 15 august 2020 CONCURSUL DE CREAŢIE DRAMATICĂ DESTINAT PIESEI SCURTE, care are ca scop încurajarea dramaturgiei românești originale, cu precădere a teatrului scurt. Dacă până acum concursul a făcut parte din Festivalul de Teatru Scurt, ediția de anul acesta a fost un eveniment de sine stătător, iar textele  propuse  au  fost  citite și apreciate  de către un juriu alcătuit exclusiv din membri ai personalului artistic al Trupei Iosif Vulcan.

 

Stimați spectatori,

Teatrul Regina Maria își reia activitatea de susținere a spectacolelor live. Conform Ordinului Ministrului Culturii, Bogdan Gheorghiu și al Ministrului Sănătății, Nelu Tătaru privind măsurile care trebuie luate pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță sanitară a activităților în aer liber, ne-am propus reluarea unor spectacole în aer liber pe scena mobilă amplasată în Curtea interioară a Cetății Oradea, cu respectarea normelor de siguranță. Suntem conștienți de faptul că foarte mulți dintre spectatorii noștri și-au achiziționat bilete la spectacolele suspendate în luna martie, iar conform Reglementărilor prevăzute în OUG 70/2020 se oferă posibilitatea refolosirii biletului deja achiziționat pentru spectacole care erau programate în perioada 8 martie - 30 septembrie, sau transformarea în vouchere ce se pot folosi la alte activități culturale ulterioare. În cazul în care voucherul nu este folosit pentru achiziționarea de produse sau servicii până cel târziu la data de 30 septembrie 2021, organizatorul va rambursa toate sumele pe care le-a primit din partea consumatorului până la 31 decembrie 2021.

Programul de spectacole în aer liber va cuprinde următoarele titluri: Creștini, Profu de franceză, Îndrăgostiții din Ancona, Capcana lui Hamlet, Leonce și Lena, Profu` de franceză, Variațiuni enigmatice. Cei care au achiziționat bilete la aceste spectacole vor fi contactați de către organizatorii de spectacole sau de platforma de vânzare a biletelor on-line www.bilete.ro și vor fi programați la aceste reprezentații, pe bază de rezervare și în limita locurilor disponibile.
Persoanele care au achiziționat bilete la spectacolele Sunetul muzicii, Scripcarul pe acoperiș, Avalanșa, Revizorul, Escu și F.A.D, vor putea utiliza aceste bilete atunci când legislația ne va permite organizarea acestor spectacole în Sala Mare a Teatrului sau pot opta pentru unul dintre titlurile care fac parte din programul anunțat, cu condiția să confirme telefonic titlul pe care îl aleg și reprezentația la care vor participa.
 
Biletele pot fi achiziționate atât online pe www.bilete.ro (începând cu data de 11 iunie), cât și la fața locului începând cu două ore înainte de începerea evenimentului.
Informații despre valabilitatea biletelor deja achiziționate în luna martie puteți obține (în intervalul orar 9:00-16:30, de luni până vineri, iar sâmbătă și duminică între 10:00-13:00) de la colegele noastre de la organizare:
 
Bianca Segărceanu: 0752.165.001 (Trupa Arcadia)
Virginia Oanțo: 0753.404.257 (Trupa Iosif Vulcan)
 
Numărul de locuri disponibile este limitat la 70 de persoane.
Spectatorii sunt rugați să poarte mască pe durata spectacolului.
 
Atenție! Valabilitatea biletelor neutilizate se pierde. Astfel, dacă veți confirma prezența la un spectacol dar nu participați la desfășurarea acestuia, nu veți putea folosi biletul achiziționat la o altă reprezentație.
 
PROGRAMUL LUNII IUNIE

 Luni, 1 iunie, ora 17:00 ON-LINE
MICUL PRINȚ, adaptare după Antoine de Saint-Exupéry, Regia: Marius Costache

 Miercuri, 3 iunie, ora 19:00 ON-LINE +15
CANCUN, de Jordi Galcerán, Regia: Theodor Cristian Popescu

🔶 Sâmbătă, 6 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea
MAGIC SHOW

🔶 Marți, 9 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE RUSEȘTI, regia: Igor Lungu

 Miercuri, 10 iunie, ora 19:00 ON-LINE +15
SUFOCARE (JURNALUL UNUI SINUCIGAȘ CRONIC), dramatizare de Ovidiu Caița după „Sufocare” de Chuck Palahniuk, Regia: Ovidiu Caița

🔶 Joi, 11 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE RUSEȘTI, regia: Igor Lungu

🔶 Sâmbătă, 13 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE RUSEȘTI, regia: Igor Lungu

🔵 Duminică, 14 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea) +14
CREȘTINI de Lucas Hnath, regia: Radu Iacoban

 Luni, 15 iunie, ora 19:00 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – ON-LINE
CONCERT EXTRAORDINAR – DIN SUFLET DE ROMÂN

 Luni, 15 iunie, ora 19:00 - Trupa Arcadia – ON-LINE
CU MÎNE ZILELE-ȚI ADAOGI... - recital Mihai Eminescu susținut de actorul Eugen Țugulea

🔶 Marți, 16 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE MAGHIARE, regia: Igor Lungu

 Miercuri, 17 iunie, ora 19:00 ON-LINE
COMETA, de Justine del Corte, Regia: Radu-Alexandru Nica

🔶 Joi, 18 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE MAGHIARE, regia: Igor Lungu

🔴 Joi, 18 iunie, ora 20:30 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – Scena mobilă (Cetatea Oradea) – PREMIERĂ
DOR ȘI DRAG DE CÂNTEC, cu Cornel Borza și Cornelia Covaciu, prezentator: Ioan Seleși

🔶 Sâmbătă, 20 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +3
POVEȘTI POPULARE MAGHIARE, regia: Igor Lungu

🔵 Duminică, 21 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
LEONCE ȘI LENA – CONCERT, scenariu de Mihai Măniuțiu și Ada Milea după Georg Büchner, regia Mihai Măniuțiu

🔵 Luni, 22 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
LEONCE ȘI LENA – CONCERT, scenariu de Mihai Măniuțiu și Ada Milea după Georg Büchner, regia Mihai Măniuțiu

🔶 Marți, 23 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

 Miercuri, 24 iunie, ora 19:00 ON-LINE
ȘI CU VIOLONCELUL CE FACEM?, de Matei Vişniec, Regia: Petru Vutcărău

🔵 Miercuri, 24 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
ÎNDRĂGOSTIȚII DIN ANCONA, de Vajda Katalin, regia Andrei Mihalache

🔶 Joi, 25 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

🔵 Joi, 25 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea)
ÎNDRĂGOSTIȚII DIN ANCONA, de Vajda Katalin, regia Andrei Mihalache

🔴 Vineri, 26 iunie, ora 20:30 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – Scena mobilă (Cetatea Oradea) – PREMIERĂ
DOR ȘI DRAG DE CÂNTEC, cu Luminița Tomuța Baba și Felicia Costin, prezentator: Ioan Seleși

🔶 Duminică, 28 iunie, ora 11:00 – Amfiteatru Cetatea Oradea +5
APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR, de Gellu Naum, un spectacol de Ion Mâinea, sub coordonarea artistică a lui Sebastian Lupu

🔴 Duminică, 28 iunie, ora 20:30 - Ansamblul Artistic Profesionist „Crișana” – Scena mobilă Cetatea Oradea – PREMIERĂ
DOR ȘI DRAG DE CÂNTEC, cu Ionel Ban și Simona Costin, prezentator: Ioan Seleși

🔵 Marți, 30 iunie, ora 20:30 – Scena mobilă (Cetatea Oradea) +12
PROFU` DE FRANCEZĂ, adaptare de Matei Mircioane după Tudor Mușatescu, regia Dan Mirea

Teatrul Regina Maria își rezervă dreptul de a face modificări în program!
Accesul publicului după începerea spectacolului se va putea face doar la pauză.
Biletele pot fi achiziționate atât online www.bilete.ro (începând cu data de 11 iunie), cât și la fața locului începând cu două ore înainte de începerea evenimentului.

Teatrul Regina Maria este o instituție publică de cultură subvenționată de Consiliul Județean Bihor.

Accesul la filmările spectacolelor care fac parte din arhivă este gratuit. Acestea vor fi transmise on-line pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria.

spectacole on-line
🔴 premieră
🔵 spectacole Trupa Iosif Vulcan
🔶 spectacole Trupa Arcadia

 

Shahid NADEEM, Pakistan

Autor dramatic

 

Shahid Nadeem este cel mai mare dramatug pakistanez și directorul renumitului  teatru Ajoka.

Shahid Nadeem s-a născut în 1947 în Sopore, Cașmir. După războiul din 1948, dintre India și Pakistan, care își disputau statul Cașmir, la vârsta de doar un an, a devenit refugiat, familia lui fiind nevoită să migreze în nou- creatul Pakistan.

A trăit la Lahore, în Pakistan, unde a făcut un master în psihologie la Universitatea Punjab.  Ca student, a scris prima sa piesă. A devenit cu adevărat autor atunci când, pe vremea exilului său politic la Londra, a început să scrie piese pentru grupul de teatru dizident Ajoka,  creat de Madeeha Gauhar, o pionieră a activismului teatral, cu care, mai târziu, s-a căsătorit.

Shahid Nadeem a scris peste 50 de texte dramatice originale, în limbile punjabi și urdu și este autorul a numeroase adaptări după piese de Bertolt Brecht.

A fost producător pentru televiziunea pakistaneză, în al cărui comitet director a activat. A fost închis de trei ori, sub diverse guverne militare, ca opozant la dictaturii militare și adoptat, ca prizonier de conștiință, de către Amnesty International.  

În renumita închisoare Mianwali a început să scrie piese de weekend, produse de către și pentru prizonieri.

Ulterior, a ocupat postul de coordonator al campaniilor internaționale și de ofițer de comunicare pentru zona Asia- Pacific pentru Amnesty International.

A fost bursier al Getty Research Institute, International Pen, USA și National Endowment for Democracy. Este membru al rețelei Theatre Without Borders.

Piesele lui Shahid Nadeem au fost adesea jucate și publicate în Pakistan și în India, dar și în străinătate. Textul lui, “Bulha”,  a fost prezenat la  Hammersmith Theatre (Londra, Marea Britanie), Tramway (Glasgow, Scoția, Marea Britanie) și Helsignor (Danemarca), “Amrika Chalo” la Davis Centre for Performing Arts, Georgetown University, Washington (SUA), “Bala King” la Black Box Theatre (Oslo, Norvegia), “Burqavaganza” în  SUA, la Bravo for Women Theatre (San Francisco), “Acquittal”  la Highways (Santa Monica) și Theatre Row (New York), iar “Dara” la Lyttleton Theatre London (Marea Britanie) și University of North Carolina, Chapel Hill (SUA).

Textele lui au fost traduse în engleză și publicate de Oxford University Press, Nick Hern Publishers, precum și în diverse antologii. În 2009, a primit de la președintele Pakistanului Medal for the Pride of Performance.

De asemenea, a regizat spectacole de teatru și televiziune și a organizat festivaluri Theatre for Peace în India și Pakistan, a scris articole pentru principalele cotidiente pakistaneze și indiene și pentru serviciul în urdu al BBC, a produs documentare pe subiecte cultrale, inclusiv despre muzeul din Lahore, despre obiceiurile regiunii Punjab, despre poetul Iqbal și despre pictorul Sadeqain.

Piesele lui Shahid Nadeem sunt apreciate pentru subiectele lor puternic relevante social, uneori subiecte-tabu, precum extremismul religios, violența împotriva femeilor, discriminarea minorităților, libertatea de expresie, climatul, pacea, sufismul.  Multe din textele lui vorbesc despre problemele împărțirii Asiei de Sud și despre moștenirea culturală comună a regiunii. Nadeem îmbină ingenios temele contemporane, politice și sociale, cu forme tradiționale, cu zestrea populară, producând un teatru care place și, în aceeași măsură, stimulează intelectual. Muzica face parte integrantă din spectacolele lui.

Shahid Nadeem predă arta scrisului la Ajoka Institute for Performing Arts și la Institute for Art and Culture, Lahore.

 

Teatrul ca sanctuar

Este pentru mine o mare onoare, aceea de a scrie mesjaul pentru Ziua Mondială a Teatrului, 2020. Este un sentiment de mare umilitate, dar și un gând pasionant, acela că teatrul pakistanez și însuși Pakistan-ul au primit recunoașterea ITI-ului, organismul teatral cel mai influent și cel mai reprezentativ al epocii noastre.  

Această onoare este, în egală măsură, un omagiu adus Madeehei Gauha[1], figură iconică a teatrului și fondatoare a teatrului Ajoka[2], tovarășa mea de viață, care s-a stins în urmă cu doi ani.

Echipa Ajoka a parcurs un drum lung și dificil, literalmente din stradă până în teatru.  Sunt sigur că e povestea foarte multor trupe de teatru. Nu e niciodată ușor, nu e niciodată ferit de dureri. Întotdeauna o luptă. 

Provin dintr-o țară predominant musulmană, care a trecut prin mai multe dictaturi militare, a cunoscut teribilul asalt al extremiștilor religioși și trei războaie cu India vecină, de care ne leagă mii de ani de istorie, de moștenire culturală. Astăzi, trăim cu frica unui război total, cu vecinul și fratele nostru geamăn­– a se citi: un război nuclear– deoarce ambele țări dețin de acum arme nucleare.

Spunem uneori, în glumă: "momentele proaste sunt bune pentru teatru ".   Nu lipsesc provocările cărora să le faci față, nici contradicțiile pe ca să le prezinți, nici status quo- urile pe care să le răstorni.  Trupa mea de teatru, Ajoka, și eu însumi, mergem pe sârmă întinsă de 36 de ani, pe o sârmă foarte întinsă:  ținem un echilibru între divertisment și educație, între cercetare, între deprinderea trecutului și pregătirea viitorului, între libera expresie de creație și aventuroasele confruntări cu autoritatea, între teatrul de critică socială și teatrul viabil din punct de vedere financiar, între a atinge masele și a fi în avangardă. Putem spune că un creator de teatru trebuie să fie un prestidigitator, un magician.

În Pakistan, se face o distincție clară între sacru și profan. Profanul nu lasă loc chestiunilor religioase, iar sacrul nu permite dezbaterea deschisă sau ideile novatoare.

Într-adevăr, establishmentul conservator consideră că, pentru "jocurile lor sacre", arta și cultura se află înafara granițelor.  Astfel, terenul de joc al artiștilor a fost asemenea unei curse cu obstacole. A fost nevoie mai întâi ca ei să demonstreze că sunt buni musulmani, cetățeni cu respect față de lege, să încerce să instaleze ideea că dansul, muzica, teatrul sunt "autorizate" în interiorul Islamului.  În fine, am descoperit o sub-cultură care avea, potențial, capacitatea de a aduce sacrul și profanul împreună, pe aceeași scenă.

În timpul regimului militar din Pakistan, în anii 1980, un grup de tineri artiști, care au sfidat dictatura prin teatru de disidență, social, curajos politic, au înființat Ajoka.  Ei au descoperit că sentimentele și frica lor, au fost uimitor de bine surprinse de un bard sufit[3], care a trăit în urmă cu aproximativ 300 de ani.  Era vorba despre marele poet Bulleh Shah[4].

Ajoka a descoperit că, prin intermediul poeziei lui, el putea face declarații politice explozive, care sfidau autoritatea politică, coruptă, și establishmentul religios sectar. Autoritățile ne-ar fi putut interzice sau surghiuni pe noi, dar nu și pe un poet sufit venerat și popular, ca Bulleh Shah. Am descoperit că viața lui a fost la fel de dramatică și de radicală ca poezia lui, care i-a adus fatwa-uri și surghiunirea pe viață. Am scris atunci "Bulha", o piesă de teatru despre viața și lupta lui Bulleh Shah. Bulha, cum îl numesc, afectuos, oamenii din Asia de Sud, provine dintr-o tradiție de poeți sufi din Penjab, care, prin poezia și prin practica lor, sfidau, neînfricați, autoritatea împăraților și a clericilor demagogi.

Scriau în limba populară, conform cu aspirațiile maselor. În muzică și în dans, au găsit mijloacele de a realiza o asociere directă între om și divinitate, ocolind disprețuitor intermediarii religioși care îi exploatau. Au sfidat diviziunile între sexe și clase și au privit planeta cu uluire, ca pe o manifestare a Atotputernicului. Arts Council-ul din Lahore a respins scenariul, pe motiv că nu era vorba despre o piesă de teatru, ci de o simplă biografie.  Între timp, datorită faptului că piesa se juca într-un alt loc, la Goethe-Institut, publicul a văzut, a înțeles și a apreciat simbolismul vieții și poeziei poetului poporului.

S-au identificat total cu viața lui, și cu epoca lui și au deslușit paralele cu propria lor viață și cu timpul vieții lor.

În ziua aceea, în 2001, s-a născut un nou tip de teatru. Muzica devoțională

Qawwali[5], dansul sufi Dhamal[6] și chiar și recitarea poeziei inspiraționale, cântecul meditativ Zikir[7], au devenit elemente ale spectacolului. Un grup de shikși[8],, care se aflau în oraș pentru a asista la o conferință Punjabi, au fost să vadă spectacolul, iar la final au năvălit pe scenă, plângând și îmbrățișându-i pe actori. Pentru prima oară de la împărțirea Indiei, în 1947[9], care a antrenat și divizarea Punjabului prin liniile comune, se aflau pe scenă, împreună cu locuitori musulmani din Punjab. Pe Bulleh Shah îl îndrăgeau și ei, la fel de mult ca musulmanii din Punjab, căci sufiștii transcend separațiile religioase sau comunitare.

Această premieră memorabilă a fost urmată de odiseea indiană a lui Bulleh Shah. După un turneu inedit în partea indiană a Punjabului, "Bulha" s-a jucat peste tot în India. Chiar și în momentele de tensiune cele mai grave dintre cele două țări și chiar și în locuri unde oamenii nu știau niciun cuvânt în limba punjabi, publicul aprecia fiecare moment al piesei. Pe măsură ce porțile dialogului politic și ale diplomației se închideau, ușile sălilor de teatru și inima publicului indian rămâneau larg deschise. În timpul turneului trupei Ajoka în Pendjabul indian, în 2004, după o reprezentație foarte călduros primită de un public rural de câteva mii de persoane, un bătrân a venit, împreună cu un băiețel, să-l vadă pe actorul care jucase rolul marelui sufit. "Nepotul meu e foarte bolnav, ați putea, vă rog, să îl binecuvântați ". Actorul, surprins, a spus: "Babaji[10], eu nu sunt Bulleh Shah, sunt doar un actor care joacă acest rol. Bătrânul a început să plângă și a spus: "Vă rog, binecuvântați-l pe nepoțelul meu, sunt sigur că se va însănătoși dacă o veți face". I-am propus actorului să îndeplinească dorința bătrânului. Actorul l-a binecuvântat pe băiat, iar bătrânul a fost mulțumit. Înainte de a pleca, a spus : "Fiule, tu nu ești un actor, ești Bulleh Shah, reîncarnat, avatarul lui[11]." Brusc, ni s-a revelat un nou concept de joc teatral, acela în care actorul devine reîncarnarea personajului pe care îl întruchipează.

De-a lungul celor 18 ani de turnee cu "Bulha", am constatat o reacție similară din partea unei părți a publicului, aparent neinițiată, pentru care spectacolul nu este doar o experiență distractivă sau o stimulare intelectuală, ci o întâlnire spirituală emoționantă. Și într-adevăr, actorul care-l juca pe maestrul sufit Bulleh Shah a fost într-atât de profund influențat de experiență, încât a devenit el însuși poet sufit și a publicat, de atunci și până acum, două volume de poeme.

Actorii care au participat la producție s-au împărtășit și ei, de la bun început; spiritul lui Bulleh Shah este printre ei, scena pare să fi fost ridicată la un nivel superior.

Un erudit indian, și-a denumit o scriere despre spectacol astfel : "Când teatrul devine sanctuar".

Eu sunt laic, iar interesul meu pentru sufism este, în primul rând, cultural.

Mă interesează, mai ales, aspectele performative și artistice ale poeților sufiți din Pendjab, dar publicul meu, care nu este în mod obligatoriu extremist sau bigot, se poate întâmpla să aibe credințe religioase sincere. Explorarea unor povești ca aceea a lui Bulleh Shah – și sunt atâtea, în toate culturile – poate deveni o punte între noi, creatori de teatru și public anonim, dar entuziast. Împreună, putem descoperi dimensiunile spirituale ale teatrului și putem construi punți de legătură între trecut și prezent, înspre un viitor care reprezintă destinația tuturor comunităților; credincioși și necredincioși, actori și bătrănei și nepoții lor.

Motivul pentru care vă împărtășesc povestea lui Bulleh Shah și explorarea noastră a unui tip de teatru sufit este că, atunci când ne producem pe scenă, ne lăsăm purtați de o filosofie a teatrului, de rolul de precursori ai schimbării sociale și că, făcând aceasta, lăsăm o mare parte a maselor în urmă. Atunci când ne angajăm contra provocărilor prezentului, ne privăm de posibilitatea unei experiențe spirituale profund emoționante pe care ar putea-o oferi teatrul. În lumea de azi, în care sectarismul, ura și violența escaladează din nou, națiile par a se opune unele altora, credincioșii se războiesc cu alți credincioși, comunitățile revarsă ură asupra altor comunități…și în acest timp, copiii mor de malnutriție, mamele mor la naștere din lipsa îngrijirilor medicale prompte, iar ideologiile dușmăniei înfloresc.  Planeta noastră e cufundată din ce în ce mai adânc într-o catastrofă climatică și răsună galopul celor patru călăreți ai  Apocalipsei [12]..

Trebuie să ne reconstruim forța spirituală, trebuie să combatem apatia, letargia, pesimismul, cupiditatea, disprețul față de lumea în care trăim, față de planeta pe care trăim. Teatrul are un rol, un rol nobil, în a dinamiza și a mobiliza umanitatea să se înalțe din coborârea spre abis. Teatrul poate ridica scena, spațiul reprezentației, făcându-l să devină sacru.

În Asia de Sud, artiștii ating printr-o plecăciune suprafața scenei, înainte de a pune piciorul pe ea ; o tradiție străveche în care se împletesc spiritualul și culturalul. E timpul să regăsim această relație simbiotică între artist și public, între trecut și viitor. Creația teatrală poate fi un act sacru, actorii pot deveni cu adevărat avataruri ale rolurilor pe care le joacă. Teatrul ridică arta jocului la un nivel spiritual superior. Teatrul are potențialul de a deveni un sancutar, iar sanctuarul un spațiu al reprezentației.

______

[1] Madeeha Gauhar (1956-2018) : directoare de teatru, actriță, feministă și fondatoare a teatrului Ajoka. Cu un master în teatru de la Royal Holloway College, Londrea, a primit Medalia de distincție a guvernului pakistanez și Premiul Prințului Claus al Tărilor de Jos.

[2] Teatrul Ajoka : Creat în 1984, cuvântul Ajoka însemnă "contemporan" în punjabi. Repertoriul să cuprinde piese pe teme precum toleranța religioază, pacea, violența sexistă, drepturile omului.  

[3] Sufism: tradiție mistică islamică prin care se încearcă găsirea adevărului iubirii divine prin experiența personală directă a lui Dumnezeu, devenită populară datorită faptului că predică înfrățirea  universală și a opoziției pe care o manifestă față de aplicarea doctrinară rigidă a învățăturilor religioase. Poezia sufită, redată în principal cu ajutorul muzicii, exprimă, cu ajutorul metaforelor iubirii profane, uniunea în planul mistic.

[4] Bulleh Shah (1680-1757):  Poet sufit influent din Pendjab, care a scris despre subiecte filosofice complexe într-un limbaj accesibil. A criticat cu severitate ortodoxia religioasă a elitelor conducătoare. A fost expulzat din orașul Kasur, acuzat de erezie și i s-a refuzat înmormântarea într-un cimitir al orașului. A fost iubit de cânăreții de muzică devoțională și de rapsozii populari și admirat dincolo de orice clivaje religioase.

[5] Qawwali: La origine, poezia sufită devoțională, prezentată de grupuri de cântăreți (Qawwali), a fost interpretată în sanctuarele sufite, conducând auditorii la o stare de extaz.

[6] Dhammal : Dans extatic în sanctuarele sufite, în general pe ritmuri de tobe.

[7] Zikir : Cântec ritmic devoțional, recitare de rugăciuni, realizarea iluminării spirituale.  .

[8] Sikhși: Adepți ai credinței șikh, fondată de Guru Nanak în Punjab, în secolul al XV-lea.

[9] Statul musulman al Pakistanului a fost smuls Indiei în 1947, pe fundalul unui carnagiu comunitar fără precedent și a unei migrății masive a populației.  

[10] Babaji : Expresie de respect în fața unui vârstnic.

[11] Avatar : În cultura hindusă, reîncarnarea sau manifestarea pe pământ a unui învățător divin.

[12] Cei patru călăreți ai Apocalipsei sunt descriși în ultima carte a Noului Testament, Revelația lui Iisus Hristos, după Ioan de Patmis. În majoritatea povestirilor, cei patru călăreți sunt considerați a simboliza victoria, războiul, foametea și moartea.

 

 

 


În această perioadă tensionată, în care fluxul de informație negativă este unul îngrijorător, vă propunem să meditați la o poveste care nu ne aparține, dar pe care cu siguranță ați mai întâlnit-o și vă va reaminti de lucrurile cu adevărat importante:

A fost odată un bătrân indian care și-a chemat nepoții  în jurul său pentru a le spune o poveste. S-au așezat cu toții în jurul focului și apoi bunicul a început să le spună povestea.

„Eu sunt câmpul de bătaie dintre doi lupi: unul alb şi unul negru. Lupul alb este bun, blând şi inofensiv. El trăieşte în armonie cu tot ceea ce se găseşte în jurul lui şi nu se simte atacat atunci când nimeni n-a avut această intenţie. Lupul bun luptă doar dacă e corect să o facă şi când trebuie, pentru a se proteja pe el sau pentru a-şi apăra familia. Are grijă de toţi ceilalţi lupi din haita sa şi nu se comportă niciodată altfel decât este.

Dar în interiorul meu trăieşte şi un lup negru, iar acesta este foarte diferit. El este agitat, mânios, nemulţumit, invidios şi temător. Până şi cel mai neînsemnat lucru îl face să izbucnească într-o criză de furie. Se luptă cu toată lumea, tot timpul, fără niciun motiv. Nu poate gândi limpede, pentru că lăcomia de a avea mai mult, mânia şi ura îl copleşesc. Dar este o mânie inutilă, dragilor, deoarece această mânie nu va schimba nimic. El caută ceartă oriunde merge şi de aceea o găseşte cu mare uşurinţă. Nu are încredere în nimeni şi nu are prieteni adevăraţi.

Nepoții au stat tăcuți și înmărmuriți cu ochii la bunicul lor, când una dintre nepoțele l-a întrebat: „Bunicule, care dintre lupi va câștiga?”

Bunicul a zâmbit și nu a spus nimic pe moment, replicând după aceea: „Lupul pe care îl hrănesc cel mai des”.

Considerăm că este important să fim informați, însă, în același timp, este indicat să acordăm atenție sporită subiectelor cu care ne hrănim mintea, pentru a păstra un echilibru.

Iată de ce, această povestioară, interpretată sub influența evenimentelor recente vizavi de răspândirea COVID-19, dar și datorită caracterului său general, ne-a inspirat să realizăm un program cultural accesibil online, pe care să-l oferim ca hrană pozitivă lupului alb din fiecare dintre noi și care să contribuie la nivelul de optimism pe care e bine să-l menținem ridicat indiferent de condiții.

Astfel, în această perioadă, pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria vor fi postate filmări integrale ale spectacolelor care fac parte din repertoriul stagiunilor trecute, momente emoționante de poezie și informații despre istoria  teatrului din Oradea.  

De asemenea, vă reamintim că puteți vizita virtual clădirea teatrului accesând site-ul nostru oficial, secțiunea DESPRE.

Filmările spectacolelor vor fi transmise pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria.

Pentru a putea urmări în condiții optime videourile pe care le punem la dispoziția dumneavoastră și pentru a vă asigura că sunteți la curent cu programul de spectacole online, vă sugerăm să bifați următorii pași:

• Asigurați-vă că aveți o conexiune de internet calitativă.
• Relaxați-vă și trăiți magia scenei on-line!

Vă invităm să dați like și/ sau follow paginii noastre de Facebook pentru a fi automat invitați să vă înscrieți la sesiunile video inițiate de către TRM, prin notificări directe sau o postare în fluxul Noutăți.

 Magia scenei continuă on-line!

 Având în vedere Circulara nr. 5082/ 11.03.2020 emisă de Consiliul Județean Bihor, privind instituirea de urgență a măsurilor ce se impun în contextul răspândirii virusului COVID-19, conducerea Teatrului Regina Maria decide suspendarea activității cu publicul până la sfârșitul lunii martie. Așadar, toate reprezentațiile din perioada 12-31 martie vor fi anulate:

  • TEZAUR FOLCLORIC – Orchestra Crișana – 70 de ani (12.03.2020)
  • ISPRĂVILE LUI PĂCALĂ (12.03.2020)
  • SUNETUL MUZICII (13.03.2020)
  • SCUFIȚA ROȘIE (14.03.2020)
  • PROFU` DE FRANCEZĂ (16.03.2020)
  • SCRIPCARUL PE ACOPERIȘ (18.03.2020)
  • APOLODOR, PINGUINUL CĂLĂTOR (19.03.2020)
  • CREȘTINI (20.03.2020)
  • AVALANȘA (22.03.2020)
  • REVIZORUL (25 și 26.03.2020)
  • HANSEL ȘI GRETEL (26.03.2020)
  • VARIAȚIUNI ENIGMATICE (27.03.2020)
  • FRUMOASA ȘI BESTIA (28.03.2020)
  • CAPCANA LUI HAMLET (28.03.2020)
  • SCUFIȚA ROȘIE (29.03.2020)
  • ...ESCU (29.03.2020)
  • F.A.D. (NODURI ȘI PLĂCI) (31.03.2020)

De îndată ce nu vor mai exista riscuri, Teatrul Regina Maria își va relua activitatea, iar publicul va fi informat pe toate căile de comunicare cu privire la noua configurație a programului de spectacole. Spectatorii care au achiziționat bilete sunt rugați să le păstreze pentru reprezentațiile următoare, urmând ca odată cu reprogramarea spectacolelor suspendate să decidă dacă vor să participe la evenimente sau să solicite contravaloarea biletelor.

 

 

Din motive de precauție, din cauza răspândirii COVID-19, activitatea artistică a Teatrului Regina Maria se suspendă momentan. 

Conform unui buletin informativ publicat duminică, 8 martie, la ora 12.00 pe site-ul Ministerului Sănătății, „sunt interzise manifestările publice sau private, în spații deschise sau închise, cu un număr de participanți mai mare de 1000 de persoane”, iar „evenimentele la care este estimată participarea unui număr mai mic de persoane pot fi organizate doar după obținerea aprobării de la Direcțiile de Sănătate Publice locale”.

În urma solicitării unei aprobări din partea Direcției de Sănătate Publică Bihor, pentru desfășurarea spectacolelor programate în luna martie la Teatrul Regina Maria, ni s-a comunicat că organizarea evenimentelor prezintă un risc moderat spre ridicat și pentru optima desfășurare a acestora ar trebui să îndeplinim un număr de 9 recomandări. Menționăm că aceste recomandări și avizul ne-au fost transmise la ora 15.20, aflându-ne astfel în imposibilitatea de a ne organiza eficient într-un timp atât de scurt, spectacolul de astăzi, „Sunetul Muzicii”, fiind programat de la ora 19.00.

În contextul epidemiologic existent și datorită faptului că nu putem asigura în totalitate protectia spectatorilor împotriva infecției cu coronavirus conform metodologiei existente la nivel național și a recomandărilor făcute de autoritațile competente, vă anunțăm cu regret că suntem nevoiți să amânăm toate spectacolele din această săptămână, urmând să vă ținem la curent cu evoluția ulterioară a acestei situații.

Biletele achiziționate la spectacolele din acestă săptămână nu se restituie, ci rămân valabile pentru reprezentațiile care vor fi reprogramate.

Vom reveni cu informații cât de curând posibil.

Juriul de nominalizare al Galei Premiilor UNITER 2020 sosește pe 10 februarie la Oradea pentru a viziona spectacolele EXPLOZIV de Elise Wilk, regia: Rareș Budileanu, care are loc de la ora 17:00, la Teatrul Arcadia și CREȘTINI de Lucas Hnath, regia: Radu Iacoban, care are loc de la ora 19:00 la Sala Mare a Teatrului Regina Maria.             

Gala Premiilor UNITER este evenimentul anual de premiere a celor mai bune creaţii teatrale şi a artiştilor profesionişti. Evenimentul reprezintă cel mai important moment de evaluare şi valorizare într-un cadru festiv a creaţiei teatrale româneşti contemporane, un moment de analiză şi bilanţ. Juriul de nominalizări care va selecta cei mai buni artiști ai anului 2019 este alcătuit din criticii de teatru: Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari.

Publicul orădean este invitat să ne susțină în acest moment minunat!

Dragi spectatori,
 
În perioada sărbătorilor, Agenția de bilete va fi închisă între 23 decembrie - 2 ianuarie.
 
Începând cu data de 3 ianuarie, se va relua programul normal și anume:
Marți - Vineri: 12.00 – 18.00
Sâmbătă: 10.00 – 13.00
Luni și duminică: închis
 
Vă reamintim că biletele se pot achiziționa și online de pe Bilete.ro cu livrare electronică sau prin Poșta Română, Inmedio, Germanos sau Vodafone.
 
Vă așteptăm cu drag la teatru!
 

Din cauza lucrărilor de modernizare a zonei din jurul clădirii Teatrului de Stat, începând cu data de 7 noiembrie, Agenția de bilete a Teatrului Regina Maria își mută sediul la Sala Arcadia, etajul I - Pasajul Vulturul Negru (intrarea dinspre strada pietonală Vasile Alecsandri).

Activitatea agenției de bilete se va desfășura la noul sediu până la finalizarea lucrărilor care îngreunează accesul în clădire. Programul după care agenția funcționează este același: marți – vineri de la ora 12:00 la ora 18:00, sâmbăta de la 10:00 la 13:00, iar duminică și luni închis. Ne puteți contacta și la numărul de telefon 0371.381.550 sau la adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

De asemenea, biletele vor putea fi achiziționate și cu o oră înainte de fiecare spectacol de la intrarea în sala unde acesta urmează să se desfășoare, iar online prin intermediul www.bilete.ro. Programul lunilor noiembrie și decembrie va fi disponibil pe site-ul partenerilor noștri începând cu 7 noiembrie.

Vă așteptăm cu drag la spectacole!

Luna octombrie aste rampă de lansare către festivaluri de profil pentru cele două trupe ale Teatrului Regina Maria.

În perioada 4-17 octombrie, întreaga echipă a spectacolului GULLIVER se alătură personajului principal și pornesc în călătorie, de data aceasta în Rusia, unde vor poposi la Festivalul Internațional de Marionete „Pe Insulele Miracolelor” din Sakhalin. Aflat la cea de-a V-a ediție, festivalul bienal rusesc aduce pe scenă, timp de 10 zile, nu mai puțin de 28 de reprezentații de la teatre din 10 țări.

„De fiecare dată, geografia festivalului se extinde.”, explică Inga Kostanova, Director al Teatrului de Marionete Sakhalin. „Pentru prima dată, artiști din Argentina, Iran și România vor veni în Sakhalin. Spectatorii vor avea ocazia să se familiarizeze cu o varietate de păpuși, să vadă reprezentații pentru toate categoriile de vârstă, să învețe despre istoria și tradițiile teatrelor de păpuși din diferite țări.”

De asemnea un motiv de bucurie îl reprezintă faptul că Teatrul Regina Maria are onoarea de a participa și în această ediție, în perioada 22-24 octombrie, la Festivalul Național de Teatru din București, unul dintre cele mai importante evenimente teatrale din România.

Spectacolul AVALANȘA de Tuncer Cucenoglu, regia Petru Vutcărău, spune povestea cutremurătoare a unei mici comunități din munții Anatoliei, care se ghidează după reguli învechite alimentate de frici ancestrale.

Recunosc că îmi vine greu, foarte greu să scriu despre Ducu Darie la timpul trecut. Cum să scrii astfel despre un om, un artist la al cărui debut ai asistat tu, un coleg  care azi se apropie de 80 de ani ? Oricât de nedrept mi se pare, uite că scriu...

În teatrul orădean mai suntem doar câțiva dintre cei care i-am fost alături la debut: Mircea Bradu, la acea oră directorul teatrului, de fapt cel care l-a convins pe Ducu să aleagă Oradea, Eugen Țugulea, actorul octogenar care a interpretat rolul principal din spectacolul controversat, cu aluzii politice periculoase”Jolly Joker”, ..spectacol urmărit de cenzorii comuniști până la... Galați, la Festival, scos  rapid de pe afișe cu scandal și cu urmări neplăcute, cu pedepse pentru director și pentru subsemnata ca secretar literar... Și ar mai fi, aici la Oradea, actrița Mariana Neagu și actorii care mai sunt și azi în trupă:  Daniel Vulcu, Petre Panait, Tiberiu Covaci, Emil Sauciuc, George Voinese, Ion Ruscuț...

Tânăr și entuziast, Ducu Darie a descins la Oradea în toamna anului 1983 ca proaspăt absolvent al IATC, clasa de regie a lui Dinu Cernescu, reputat regizor și profesor însoțit de alți doi tineri: Maria Miu, scenografă și proaspăta lui soție și un alt debutant,  Cristian Șofron, cunoscut deja din filmul Toate pânzele sus... Orașul le-a plăcut tuturor, Ducu începând prin a se plimba zilnic pe străzile orașului, necontenind să admire clădirile, dar începând să–i cunoască și să-i îndrăgească pe orădeni.

Venea , mai ales ca fiul unuia dintre cei mai iubiți actori de teatru, film și televiziune Iurie Darie și al actriței Consuela Roșu, ambii de la Teatrul de Comedie din București. Recunosc, nu-i prea plăcea să-l prezentăm ca fiul lui Iurie Darie, dar noi îi spuneam, în glumă că va sosi momentul să se spună „Uitați, Domnul este tatăl regizurului Alexandru Darie”...

De numele lor, al celor doi ca regizor și scenograf se leagă, în cei trei ani cât au lucrat la Oradea, câteva spectacole memorabile. Toate. Din piesa lui Mihai Săulescu, ”Săptămâna luminată” a făcut un spectacol tulburător, încărcat de emoție, dovedind o rafinată cunoaștere a miturilor, adăugându-i o muzică stranie și un decor capabil să definească deopotrivă timpul străvechi, nedefinit și cel modern, cu tot ce ține de prezent. ”Porțile”  se numea spectacolul, bine primit la Festivalul de teatru scurt, ediția din 1984..

”Jolly Joker” a fost spectacolul de scandal al instituției, „scăpat” ca prin minune de ochii vigilenți ai comisiei ideologice a partidului din Oradea, dar trezind observații la Festivalul de la Galați, deoarece, da, spectacolul chiar dădea tare în regimul condus dictatorial de Ceaușescu. Desigur, totul era oarecum ascuns, mascat  în metafore, hiperbole și permanent în aluzii fine, dar pentru cine voia să audă, era limpede încotro bătea... Dincolo de povestea banală în fond, spectacolul aducea caricatural, satiric, lumea coruptă, ipocrită și perversă – consecință a unui regim dictatorial.

În 1987 un alt spectacol bulversa lumea teatrală: din scheciurile  aluzive, dar oarecum cu adresă politică minor ale lui Tudor Popescu, prieten foarte bun și devotat al teatrului și al meu personal, Ducu a creat un spectacol excepțional. Eugen Țugulea îmi mărturisea azi că pentru el Ducu rămâne regizorul cel mai talentat , capabil ca nimeni altul să adâncească o idee dintr-un text dramatic și să dezvolte în imagine, cu o fantezie debordantă, ideile unei piese pe lângă care alții ar trece ușor. Un cunoscut cronicar dramatic, Doina Modola, scris entuziastă că  ”întreaga montare , admirabil orchestrată, .. pe toate gamele umorului, de la comicul buf la șarja  groasă, de la schiță la caricatură, ... vizează intransigent dezafectarea resorturilor conștiinței, denunțând-o senin, alert”...

Fiind „doctor în muzică” , cum spuneam noi, Ducu a alcătuit o muzică de spectacol excepțională, combinând arii din opere cu mici compoziții numai de el știute. Au strălucit în spectacol actorii Simona Constantinescu, Ion Mâinea, Toma Nicolae, Alla Tăutu, Petre Panait, dar presa a consemnat prestația de excepție a lui Daniel Vulcu.

Am lăsat la urmă memorabilul spectacol AMADEUS , a cărui premieră a avut loc în iunie 1986. A fost un pariu al fostului student al  regizorului Dinu Cernescu, al cărui spectacol cu piesa lui Peter Shaffer se juca la Teatrul ODEON cu Radu Beligan în rolul lui Salieri... Ei bine, spectacolul de la Oradea a fost PESTE al celui din capitală. Au recunoscut specialiștii în ale teatrului. Maria Miu a creat un decor fantastic, în trompe- L*oeil, viu, colorat, atrăgător, costume de o frumusețe ce-ți tăiau respirația. Muzica, la care a contribuit și colaboratorul său, pianistul Gheorghe Haussman, a fost nu doar ilustrație a scenelor dramatice fin, atent gândite, ci de-a dreptul un element strict al spectacolului. Cristian Șofron a fost, nu a jucat un Mozart de neuitat: fragil, vulnerabil, feremecător. Ion Mâinea a fost un Salieri tulburător, rolul marcându-l pentru tot restul vieții. Blestemându-l pe Dumnezeu care nu pe el l-a ajutat, ci pe tinerelul care s-a dovedit genial față de meșterul-compozitor mediocru, Ion Mâinea a fost urmărit de rol, rupându-și piciorul în noaptea de după premieră... Incredibil, dar adevărat.

 Rolul tinerei soții a lui Mozart i-a revenit Cristinei Șchiopu, una din vedetele noastre din acei ani. Excelent rol, gândit în cele mai mici detalii.

De altfel toți au fost f. buni, spectacolul s-a jucat de 62 de ori. Orădenii veneau ș de mai multe ori la spectacol.Ca un fapt divers, soțul meu l-a văzut de 12 ori. Nu te mai săturai să-l vezi... La București, în turneu, a fost bătaie la bilete. Se juca, imaginați-vă, chiar la Odeon. Eram în ”gura lupului”... dar toți cei prezenți în sală au fost de părere că elevul Darie și-a învins maestrul.

Cronicile elogioase, amintirea acestui cu siguranță  cel mai bun spectacol al teatrului din Oradea, după cele câteva semnate de Alex. Colpacci , continuă și azi să  ne facă tuturor o mare bucurie..

După plecarea din țară a Cristinei Șchiopu  și a lui Cristian la București, cele două roluri importante, Mozart și Constanze, au fost preluate de actorii Doru Fârte și Oana Mereuță. Oana m-a sunat azi plângând în hohote ...

Nu pot trece peste faptul că, fiind elevă, Anca Bradu se afla mai mereu prin preajma repetițiilor lui Ducu, molipsindu-se de microbul regiei... Azi, când scriu aceste rânduri, ea lucrează la Teatrul din Debrețin, împreună cu Maria Miu, scenografa care a semnat toate spectacolele lui Ducu de la Oradea și nu numai....

N-am cunoscut niciodată un regizor care să fi lucrat atât de bine, de cald, de prietenește, cu tact, cu iubire, ca Ducu Darie. Actorii îl adorau, pur și simplu. Exigent, dar plin de dragoste sinceră pentru scenă, cresut el însuși în teatru, Ducu știa cum să le ceară actorilor să creeze o scenă. Inteligent, briliant, plin de imaginație, cult, desăvârșit artist...

Cum să vorbim despre el la timpul trecut ??? CUM ???

Somn lin, dragul nostru, poate te duci să faci mari spectacole și prin lumea care pentru noi, încă nu s-a deschis...

 

Elisabeta POP
19 sept. 2019

De la preluarea conducerii Teatrului Regina Maria începând cu luna mai a anului 2018, atât Managerul Interimar al instituției, Elvira Rîmbu, cât și cei doi directori artistici ai celor două trupe de teatru, Andrian Locovei – Trupa Iosif Vulcan și Sebastian Lupu – Trupa Arcadia, și-au concentrat eforturile manageriale și artistice astfel încât activitățile echipei să fie diverse și echilibrate în același timp, iar energia și resursele să fie investite în producții de calitate și din registre variate. De asemenea, atât producțiile noi, cât și spectacolele îndrăgite de publicul orădean au fost promovate la prestigioase festivaluri de profil din țară și din străinătate.

În ceea ce privește strategia de management s-a urmărit atât atragerea și promovarea regizorilor tineri, cât și fidelizarea unor nume consacrate, care să sprijine omogenizarea trupei și să asigure o continuitate a producțiilor artistice de top.

Astfel, stagiunea a debutat, la Sala Arcadia, cu premiera spectacolului „Domnișoara Iulia” de August Strindberg, în regia tânărului Alexandru Weinberger-Bara, aflat la debut și a continuat două spectacole coordonate de reputatul regizor Petru Vutcărău: Avalanșa, după un text al dramaturgului turc Tuncer Cucenoglu și „Capcana lui Hamlet”, o adaptare a textului „Uciderea lui Gonzago” de Nedialko Yordanov. Au urmat două premiere coordonate de alte două nume de referință: „...ESCU” de Tudor Mușatescu, în regia lui Claudiu Goga și celebrul muzical „Sunetul Muzicii”, în regia Mihaelei Bogdan. Astfel, repertoriul trupei Iosif Vulcan în stagiunea 2018-2019 s-a remarcat prin diversitate, cuprinzând de la texte din dramaturgia contemporană (Tuncer Cucenoglu), la texte reprezentative ale dramaturgiei românești (Tudor Mușatescu), și incluzând unul dintre cele mai îndrăgite genuri, musicalul, într-un spectacol emoționant dedicat întregii familii.

Strategia de management artistic a urmărit atât promovarea spectacolelor deja existente în repertoriul teatrului, cât și promovarea celor mai noi titluri, iar reacțiile au fost pozitive atât din partea publicului cât și din partea criticilor de specialitate. Astfel, trupa Iosif Vulcan a fost prezentă în nu mai puțin de 16 festivaluri, din care trei în străinătate. De remarcat este faptul că spectacolele a căror premieră a avut loc în stagiunea 2018/2019 s-au bucurat de succes în festivaluri după cum urmează:  Festivalul de Teatru „Elvira Godeanu”, dedicat excelenței interpretative feminine - 5 mai 2019, spectacolul Avalanșa:  Nominalizare la premiul pentru cel mai bun spectacol, Nominalizare la premiul publicului - Georgia Căprărin pentru rolul Fantoma unei fete; Festivalului Internațional de Teatru Nou, Arad, ediția 2019- 13 mai 2019, spectacolul Avalanșa;  Festivalul Internațional de Teatru Oradea, ediția 2019, spectacolul Avalanșa - Premiul special al juriului; Festivalul International de Teatru Imereti, Kutaisi, Georgia - 12 iunie 2019, spectacolul Capcana lui Hamlet,  Festivalul U TROITSY, Sergei Posad, Rusia-19 iunie 2019, spectacolul Capcana lui Hamlet - Premiul special al juriului. Festivalul Internațional de Teatru Miturile Cetății, Constanța, ediția 2019 - 20 iunie 2019, spectacolul …ESCU, și Festivalul Internațional de Teatru Turda, ediția 2019 - 4 iulie 2019, spectacolul Domnișoara Iulia.  

Periplul festivalier continuă și în debutul stagiunii actuale. Astfel, în perioada 10-15 septembrie, echipa spectacolului „Avalanșa” va juca o reprezentație în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Maltepe din Istanbul. De asemenea, suntem mândri că anul acesta am reintrat în atenția organizatorilor celui mai prestigios festival de teatru din țară, tot cu spectacolul „Avalanșa”, care se va juca în cadrul Festivalului Național de Teatru în data de 23 octombrie.

O stagiune de succes la Arcadia

În stagiunea 2018-2019 trupa Arcadia și-a orientat repertoriul înspre atragerea unui public format cu precădere din copii cu vârste mai mari de 6 ani, un segment de vârstă pentru care oferta de spectacole putea fi dezvoltată. În plus, s-a urmărit introducerea în repertoriu a autorilor români. Astfel, după premiera spectacolului „Regele Smoc de Barbă”, o dramatizare după Frații Grimm de Szabo Attilla, în regia lui Hanyecz Debelka Róbert, au urmat spectacolele „Apolodor, pinguinul călător”, de Gellu Naum, regia Sebastian Lupu, și Isprăvile lui Păcală, de Constantin Cubleșan, în regia lui Petre Ghimbășan. Toate spectacolele au fost  selectate într-o serie de festivaluri. Astfel, după participarea în cadrul celei de a doua ediții a Festivalului pentru Copii Lumea Poveștilor Reșița 2019, cu spectacolele Apolodor, pinguinul călător și Gulliver, trupa Arcadia va prezenta spectacolul Isprăvile lui Păcală în cadrul celei  de a III-a ediții a Festivalului Internațional Stradal Wonderpuck Cluj (13 septembrie)  și spectacolul Regele Smoc de Barbă în cadrul Festivalului Internațional de Animație „Sub bagheta lui Merlin”, ediția a IV-a (1 octombrie 2019).  De asemenea, tot în luna octombrie,  trupa Arcadia va prezenta spectacolul Gulliver, în regia lui Radu Dinulescu, în cadrul celei de a V-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru de Păpuși „Pe insula miracolelor” din Sakhalin.

Rezultate în cifre

În ceea ce privește rezultatele financiare ale stagiunii 2018-2019 la trupele Iosif Vulcan și Arcadia ale Teatrului Regina Maria, se remarcă o creștere a veniturilor din vânzări față de stagiunea 2017/2018, după cum urmează:

Încasările din vânzări în stagiunea 2017/2018 au fost de 760. 168 lei, în timp ce încasările în stagiunea 2018/2019 au fost de 953.577 lei.

Astfel, în stagiunea 2018/2019, încasările au crescut cu 193.408 lei față de stagiunea precedentă.

În ceea ce privește cheltuielile pentru producții, în stagiunea 2017/2018 s-au cheltuit 877.499 de lei, în timp ce în stagiunea 2018/2019 s-au cheltuit 786.867 lei. Cheltuielile au fost mai mici, deși Teatrul Regina Maria a mai punctat un succes: organizarea a două ediții FITO în aceeași stagiune.

Decizia de a organiza două ediții, una în septembrie, și una în iunie, a fost luată din pricina lucrărilor de reconstrucție a scenei, care se deruleză din luna iulie, grație proiectului „Romanian-Hungarian cross-border incubator for performing arts” inițiat de Teatrul Csokonai din Debrețin, în parteneriat cu Primăria Municpiului Debrețin și Teatrul Szigligeti din Oradea.

Publicul a răspuns cu entuziasm și ediției estivale a FITO dovadă fiind veniturile în creștere. Astfel, dacă la ediția din septembrie 2018 s-au încasat 174.961 lei, la cea din iunie 2019 încasările au crescut la 199.228 lei.

Proiectele stagiunii 2019/2020

Și în stagiunea 2019/2020, strategia de management urmărește dezvoltarea unui repertoriu divers, care să cuprindă atât texte din repertoriul contemporan, cât și texe celebre din repertoriul clasic. Stagiunea va debuta cu premiera spectacolului „Zloată sau Viitorul președinte al României”, un pamflet socio-polititc de Radu Popescu, interpretat de actorul Eugen Țugulea, prezentat inițial la finele stagiunii trecute, doar sub forma de spectacol-lectură. Următoarea producție a Trupei Iosif Vulcan este spectacolul „Creștinii”, un text care face parte din dramaturgia contemporană și va avea premiera națională în 29 octombrie, într-un spațiu neconvențional, Sinagoga Neologă Zion din Oradea și este pus în scenă de către tânărul regizor Radu Iacoban după un text al autorului american Lucas Hnath.  Urmează o comedie de moravuri regizată de Petru Vutcărău, „Revizorul” de Nikolai Gogol, care va avea premiera în 16 februarie 2019. Aceasta va fi urmată de un spectacol pus în scenă de către regizorul Claudiu Goga și care va avea premiera în 17 mai 2019.

Producția cu care se va încheia stagiunea în curs este drama „Trei surori” de A. P. Cehov, care va fi pusă în scenă de câștigătorul premiului ex aequo pentru Cea mai bună regie în cadrul ediției a VII-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea pentru spectacolul „Medeea`s boys”, regizorul Andrei Măjeri.

De remarcat este faptul că la Oradea vin să monteze spectacole doi regizori tineri, premiați și recunoscuți pe plan național, în timp ce nume ca Petru Vutcărău și Claudiu Goga revin alături de trupa Iosif Vulcan, și se dorește păstrarea colaborării artistice și în anii următori, pentru că o astfel de continuitate presupune o mai bună cunoaștere a trupei,o omogenizare, și șansa de a crește constant valoarea producțiilor artistice.

O noutate a acestei stagiuni va fi lansarea unui proiect artistic prin care se dorește atragerea spre teatru a adolescenților și tinerilor, prin spectacole care au și o componentă educațională, alta decât cea care se  regăsește în școli. Astfel, trupele Arcadia și Iosif Vulcan vor aborda texte contemporane sau clasice care atrag atenția, prin tematica lor, asupra problemelor reale cu care se confruntă tinerii.

Primul astfel de text, Exploziv, al tinerei dramaturge Elise Wilk, va avea premiera la Teatrul Arcadia în 29 noiembrie 2019. Spectacolul cu care debuteză mandatul de director artistic al actorului Șerban Borda se adresează liceenilor și abordează probleme actuale, de la relația tensionată, sau superficială dintre părinți și copii, la bulliyng, sau relația elev-profesor. Spectacolul va fi urmat de o sesiune de discuții interactive cu adolescenții.

Repertoriul trupei Arcadia va include și un spectacol non-verbal adresat copiilor cu vârste mai mari de 3 ani, dar și un spectacol de animație, al cărui subiect va fi bazat pe rezultatul unor workshopuri pe care actorii le vor susține în școlile gimnaziale din Oradea.

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului Regina Maria pot fi achiziționate de la Agenția teatrului, online pe www.biletmaster.ro și cu o oră înainte de fiecare spectacol de la locația unde acesta urmează să aibă loc.

 

Vă aşteptăm la teatru!

 

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria dă startul sezonului teatral de toamnă în Cetatea Oradea și în mediul virtual cu șapte spectacole care ne vor face să uităm de monotonia cotidiană și de rutină. Pregătiți-vă să întâmpinați primele zile arămii și încă blânde ale anotimpului autumnal îndrăgostiți, veseli, conspirativi, altruiști, receptivi, decadenți, intrigați, adolescentini, o diversitate de stări și situații, care deschid orizonturi imaginare nemărginite și creează libertatea de a visa.

Începând cu luna august, biletele pentru evenimentele organizate de Teatrul Regina Maria vor fi disponibile on-line pe platforma Eventim.ro. Programul lunii august este încărcat pe site-ul partenerilor noștri, fiind deja posibilă achiziționarea biletelor, iar pe site-ul Eventim.ro ne găsiți cât se poate de simplu: secțiunea LOCAȚII - Teatrul Regina Maria Oradea sau click pe sigla TRM direct de pe pagina de start.

Vă reamintim că biletele se pot achiziționa și la fața locului începând cu o oră înainte de evenimente, în limita locurilor disponibile.

* Vineri, 7 august, ora 18:00 | Cetatea OradeaINTRARE LIBERĂ
Lansare de carte - BUNAVESTIRE DELICIOASĂ. OCOLUL PANDEMIEI ÎN 33 DE CÂNTURI și coloană sonoră live oferită de CORBU
Editori: Luiza Mitu, Sergiu Boldor

* Vineri, 7 august, ora 20:00 | Scena mobilă (Cetatea Oradea)
GUNOIERUL – cu Richard Balint, Sebastian Lupu și Mirela Niță-Lupu, regia Sebastian Lupu – Teatrul Artemotion

Marți, 11 august, ora 19:00 | ON-LINE
ȘARPELE ÎN IARBĂ de Alan Ayckbourn, regia Sebastian Lupu

Miercuri, 19 august, ora 20:00 | Scena mobilă (Cetatea Oradea) +15
DOMNIȘOARA IULIA de August Strindberg, regia Alexandru Weinberger-Bara

Joi, 20 august, ora 20:00 | Scena mobilă (Cetatea Oradea) +12
PROFU` DE FRANCEZĂ adaptare de Matei Mircioane după Tudor Mușatescu, regia Dan Mirea

* Vineri, 21 august, ora 20:00 | Scena mobilă (Cetatea Oradea)
IUBEŞTI? PLĂTEŞTI! – cu Corina Cernea, Denisa Vlad și Sorin Ionescu, regia Denisa Vlad – Fundația FITO

Duminică, 23 august, ora 20:00 | Scena mobilă (Cetatea Oradea) +15
CAPCANA LUI HAMLET adaptare după Nedialko Yordanov, regia Petru Vutcărău

Luni, 24 august, ora 20:00 | Scena Mobilă (Cetatea Oradea)
ÎNDRĂGOSTIȚII DIN ANCONA de Vajda Katalin, regia Andrei Mihalache

Miercuri, 26 august, ora 20:00 | Scena Mobilă (Cetatea Oradea)
LEONCE ȘI LENA – CONCERT, adaptare după Georg Büchner, muzica Ada Milea

Joi, 27 august, ora 20:00 | Scena Mobilă (Cetatea Oradea)
ÎN PLINĂ GLORIE! de Peter Quilter, regia Cristian Ioan

* Vineri, 28 august, ora 20:00 | Scena Mobilă (Cetatea Oradea)
TANŢA ŞI COSTEL – cu Mirela Niţă-Lupu şi Petre Ghimbăşan, regia Sebastian Lupu – Teatrul Artemotion

* Evenimentul face parte din programul TEATRUL PENTRU TOȚI

Spectatorii care au bilete achiziționate la spectacolele suspendate în luna martie vor fi contactați în vederea rezervării locurilor la reprezentațiile programate luna aceasta. Pentru solicitarea contravalorii biletelor achiziționate, vă rugăm să ne scrieți pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. Pentru alte informații despre spectacole vă rugăm să luați legătura cu colegele noastre de la departamentul de organizare spectacole:

Vă așteptăm cu drag la teatru!

 

Teatrul Regina Maria include în programul lunii august, pe lângă spectacolele care fac parte din repertoriul Trupei Iosif Vulcan, evenimente conexe și spectacole de teatru independent susținute de Teatrul Artemotion și Fundația FITO, în cadrul proiectului TEATRUL PENTRU TOȚI.

Primul eveniment la care vă invităm este lansarea cărții BUNAVESTIRE DELICIOASĂ. OCOLUL PANDEMIEI ÎN 33 DE CÂNTURI, care va avea loc în data de 7 august, de la ora 18:00, în Cetatea Oradea. La realizarea acestei cărți inedite au contribuit 69 de artiști, care doresc să transmită faptul că orice dificultate, fie ea și o pandemie, se depășește prin adaptare: joc, dialog, creativitate și, mai ales, prin curajul de a merge mai departe. Coloana sonoră a evenimentului va fi interpretată live de către proiectul muzical ,,Corbu”, inițiat și coordonat de Sergiu Corbu Boldor și Luiza Matilda Mitu. Accesul la eveniment este gratuit!

×

TOP