Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Data şi locul naşterii: 12.05.1979, Focşani

Studii: Universitatea de Artă Teatrală Târgu Mureş, 2003

Inteligent, fire iscoditoare, talentat şi creativ. Scrie proză şi teatru, cochetează cu regia. A rămas la Oradea doi ani. A interpretat admirabil rolul Unchiului Robert în comedia „Praf în ochi” de Eugène Labiche, în regia lui Alexandru Dabija. Cronicarul a remarcat dezinvoltura şi spiritul ludic cu care a servit poantele. A făcut parte din grupul–cor – cu sarcini precise şi pondere importantă din spectacolul mult lăudat, pe drept, al lui Mihai Măniuţiu: „Electra” după Sofocle şi Euripide. În fine, a jucat în două piese scrise sau dramatizate de el: în „Licuricii” – creaţie proprie (Felippe) şi în dramatizarea după Isaac Bashevis Singer, „Netotu’”. În această monodramă, în rolul Netotului, Marius Damian a făcut dovada unui cert talent actoricesc, dezvăluind, cu discreţie, dar foarte convingător, faţetele cunoscutului personaj. De curând, a jucat într-un superb spectacol al Teatrului Odeon Bucureşti: „Pyarmus & Thisbe 4 you” (regia: Alexandru Dabija). A jucat trei roluri şi în toate a fost excepţional.

(Prezentare de Elisabeta Pop)

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 14.06.1959, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1983, clasa prof.Dinu Cernescu

Este fiul cunoscutului actor de teatru şi film Iurie Darie şi al actriţei Consuela Roşu.

Alexandru Darie – Ducu, cum i se spune în lumea teatrului – a venit la Teatrul de Stat din Oradea la începutul stagiunii 1983/1984, imediat după absolvirea secţiei de regie a I.A.T.C. Bucureşti. Debutul său a fost marcat de neplăcerile şi scandalul declanşate de încercarea de a-i fi cenzurat spectacolul de către forurile de partid. Este vorba de spectacolul „Jolly Joker”. Comedia lui Tudor Popescu – de fapt o satiră acerbă la adresa societăţii socialiste aşa numite „multilateral dezvoltată”, în fapt a societăţii minată de lipsuri, de sărăcie, de corupţie, de minciună, o societate în care oamenii trăiau cu frica de a-şi spune deschis părerea, cu spaima de a fi urmăriţi tot timpul, de oameni plătiţi de „vigilenta” Securitate, de a fi controlaţi, ş.a.m.d. Teatrul mai trecuse prin ceva asemănător cu spectacolul „Casa evantai” de Marin Sorescu. De data aceasta, foarte tânărul regizor a reuşit performanţa de a ridica la cub periculozitatea textului satiric.

Actor

După un periplu prin mai multe teatre bucureştene, după 1948 a jucat la Reşiţa, Turda şi Arad, de la ultimul transferându-se la Oradea, în 1957, unde a jucat rolul Zaharia Trahanache în „O scrisoare pierdută de I.L.Caragiale, spectacol care a inaugurat activitatea instituţiei orădene. Un hâtru în viaţă, s-a dovedit un actor care „ştia meserie”, fapt dovedit în cele opt roluri jucate în cele două stagiuni petrecute la Oradea, după care s-a pensionat.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Regizor artistic

Autodidact

Data şi locul naşterii: 18.08.1921, Sibiu

Transferat de la Sibiu în 1961, a realizat, în cele şapte stagiuni la Oradea, câteva spectacole de valoare, în special cu piesele istorice: „Horia” de Mihail Davidoglu, „Luceafărul” de B.Şt.Delavrancea, ori „Veac de iarnă” de Ion Omescu, „Opinia publică” de Aurel Baranga sau „Ultima oră” de Mihail Sebastian. Deşi fără studii de specialitate, a demonstrat în spectacolele sale soliditate şi profunzime. În 1968 s-a transferat la Teatrul din Satu Mare, unde a lucrat până la data decesului. Încă de la primul spectacol, un cronicar a făcut remarca: „regizorul este mereu în căutarea unui repertoriu de prestigiu” („Cei de Dangaard” de Nexö).

Actriţă

Data şi locul naşterii: 05.01.1939, Jilava

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1961

Venită la Oradea, prin repartiţie, beneficiind de un fizic plăcut, „a prins” câteva roluri bune într-o singură stagiune: Magda Minu din „Ultima oră” de Mihail Sebastian, Cherubin în „Nunta lui Figaro” de Beaumarchais, Maria Popa în „O lună de confort” de Ştefan Iureş şi Ben Dumitrescu.

Căsătorindu-se cu Ion Marinescu, s-a mutat la Bucureşti, unde a apărut puţin pe scenă, devenind... casnică!

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 14.03.1978, Slobozia

Studii: Universitatea Babeş-Bolyai, Facultatea de Teatru din cadrul Facultăţii de Litere Cluj-Napoca, clasa Mona Chirilă – Miriam Cuibus

Macedoneancă, după mamă, energică, temperament vulcanic, inteligentă, dornică să se afirme şi în alte domenii literar-artistice – scrie proză scurtă. Iubeşte cu pasiune muzica bună. În timpul studenţiei a interpretat câteva roluri de mare importanţă şi dificultate ca Lady Macbeth („Lady Macbeth” de William Shakespeare) sau Zoe („O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale). La Teatrul de Stat din Oradea a jucat în nici cele trei stagiuni, cât a fost angajată aici, câteva roluri de referinţă. S-a remarcat încă de la primele roluri: Agripina („Soacra cu trei nurori” după Ion Creangă) sau Helena („Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare).

Actor

Data şi locul naşterii: 17.09.1939, Constanţa

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1966, grupa C, cu prof. Eugenia Popovici

Şi-a făcut debutul, ca actor profesionist, la Teatrul din Galaţi, iar după patru stagiuni a venit la Oradea, unde a jucat tot pe parcursul a patru „ani teatrali”. Dotat cu haz, inteligenţă şi har artistic, a creat câteva roluri expresive şi diverse, comice sau dramatice, cum ar fi: Calabazas în „Casa cu două intrări” de Calderón de la Barca, Guliţă în „Chiriţa în provincie” de Vasile Alecsandri, Tom Whyer în „Unchiul nostru din Jamaica” de Dan Tărchilă etc. În spectacolul „Interesul general” de Aurel Baranga, cronicarul Dumitru Chirilă a consemnat efortul Doamnei Marietta Sadova de a da consistenţă unui text, socotit de el o „asamblare de poante”, dar îi laudă pe actori – Grig Dristaru în rolul Linte – pentru  „fluenţa jocului”. În „Moartea ultimului golan” de Virgil Stoenescu – în unul din rolurile principale, Fony, Grig Dristaru reuşeşte să-i insufle personajului (din seria... golanilor recuperabili), o undă de omenie, şi chiar poezie.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor

Data şi locul naşterii: 10.07.1936, Slăţioara

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1967

Venind, ca absolvent, direct la Oradea, a beneficiat de o întrebuinţare intensivă, apărând în douăzeci şi trei de roluri în doar patru stagiuni. Având un fizic şi o voce plăcută, un „ce” ciudat în modul de a fi pe scenă, a lăsat o impresie agreabilă colegilor şi spectatorilor. Prestaţia sa din spectacolul „Primăvara sinuciderea e interzisă” de Alejandro Cassona, a fost remarcată, alături de colegii George Musceleanu, Viorica Cernucan, Nicolae Barosan, Ion Abrudan – într-un spectacol „cam lipsit de fantezie”. A fost aplaudat şi lăudat pentru felul cum a rostit, inteligent şi cu măsură, versurile lui Nicolae Labiş din Recitalul Labiş.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 28.01.1974, Broşteni, judeţul Suceava

Studii: Universitatea de Arte „George Enescu” Iaşi, Facultatea de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie Muzicală şi Teatru, Secţia Artă Teatrală, 2000

Mona Erhan a debutat la Oradea în anul 1998, cu roluri, am zice, de oarecare dificultate: dacă ne gândim la cel al Doamnei din spectacolul „Cameristele” de Jean Genet, în care a răspuns prompt solicitărilor regizorale. Înaltă, impunătoare, a fost cu adevărat o Doamnă ce trezea nu doar respect, ci şi o anume teamă în cele două... surori criminale. A jucat apoi rolul mai puţin important, dar cu suspans: Pierette în „Asasinul se află printre noi?” („Opt femei”) de Robert Thomas, din păcate, într-un spectacol modest.

Regizor

artistic Data şi locul naşterii: 26.01.1929, Oradea

Studii: Institutul de Teatru „Szentgyörgyi István” Cluj, 1953, secţia regie

Regizorul artistic Farkas Ştefan, angajat al secţiei maghiare, a colaborat cu interes şi cu deschidere continuă spre cunoaşterea trupei române – cu actorii acesteia.

Interesat în special de genul comic, nu uşor neapărat, dar cu priză la public, el a optat pentru comedia de valoare, cu muzică, adesea făcând spectacole cu mare succes de public, a montat comedii de Oscar Wilde – „Ce înseamnă să fii Onest?” sau „Floare de cactus”, celebra comedie a lui Barillet şi Grédy – netemându-se de concurenţa unui film foarte iubit cu Ingrid Bergman. A lucrat atent şi cu infinită  dragoste şi interes pentru universul copiilor, un spectacol plin de farmec şi voioşie: „Mary Poppins” de Silvia Kerim după Pamela Travers – având-o protagonistă pe foarte tânăra şi talentata actriţă Tania Filip. 

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP