Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Folosim cookie-uri | We use cookies
Cookie-urile ne permit să vă oferim online serviciile noastre. Pentru a vă bucura de toate facilitățile website-ului este necesar să le acceptați.
×

Actori Trupa Iosif Vulcan - arhivă

Actor

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1955, clasa profesorului Ion Talianu, Artist al Poporului, asistent Mihai Raicu

A făcut parte din „grupul celor 12” absolvenţi de institut, care au constituit baza colectivului înfiinţat la Oradea. După un rol foarte bun – Grigore Hîncu în „Inima noastră” de Valeriu Luca, spectacol premiat la Decada dramaturgiei originale, locul III – şi câteva apariţii fără relevanţă, s-a transferat din motive familiale, la Teatrul din Arad, unde a jucat până la data decesului său prematur.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actriţă

Data şi locul naşterii: 24.06.1959, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1982, clasa prof.Amza Pellea

Foarte frumoasă, înaltă, subţire, blondă cu ochi albaştri, Tania Filip era tânăra aşteptată de mult de teatru, destinată rolurilor cuvenite vedetei. Iată ce portret îi face în revista „Familia” regretatul Dumitru Chirilă: „Fata asta, de o frumuseţe aparte, păstrând pe chip ceva din lumina palidă a nordului şi în priviri seninul madonelor rublioviene, pare destinată unei cariere strălucite”. Când au cunoscut-o mai bine, conducerea şi regizorii, au constatat că au în faţă o tânără care iubea lectura, cărţile, citise mult, era foarte punctulă, serioasă, disciplinată, fără aere de vedetă (deşi va ajunge vedeta trupei în scurtă vreme), afişând o simplitate şi o dragoste sinceră şi profundă pentru scenă. Încă din studenţie i s-au încredinţat câteva roluri de imensă însemnătate pentru un om tânăr: Ofelia (din „Hamlet” de William Shakespeare), Nora (din piesa lui Henrik Ibsen), Domnişoara Iulia (din piesa omonimă a lui August Strindberg), Elena (din „Troilus şi Cresida” de William Shakespeare), Iphighenia (din piesa lui Mircea Eliade).

Actor

Data şi locul naşterii: 10.03.1961, Ulmeni

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1988, clasa prestigioase artiste Olga Tudorache. .

Repartizat la Oradea, Doru Fîrte a jucat, încă de la început, roluri importante, principale sau de mare întindere: Mihai Dabija (tânărul rebel „cu probleme” din spectacolul „Valsul de la miezul nopţii” de Viorel Cacoveanu) sau Teofil („Camera de alături” de Paul Everac), Cis („Secretul familiei Posket” de Arthur W.Pinero) – roluri perfect potrivite cu vârsta tânărului actor. Absolvent al unei clase de liceu de oboi, Doru Fîrte dovedeşte o sensibilitate certă, gândindu-şi adesea personajele în nota lor muzicală. Cel puţin trei roluri din cariera sa l-au recomandat pentru prioritatea de a le fi dat viaţă el, actorul–muzician: este rolul Don Baker din „Numai fluturii sunt liberi” de Leonard Gershe, El – în „Anonimul veneţian” de Giuseppe Berto şi Mozart însuşi în Amadeus de Peter Shaffer (în reluarea spectacolului), capodoperă semnată de Alexandru Darie.

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 06.09.1957, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1989,  clasa profesorului Valeriu Moisescu

Premiat cu Marele Premiu şi Premiul de regie la Festivalul Săptămâna Teatrului Scurt Oradea, ediţia a VI-a 1984, pentru spectacolul „Apa” de Dumitru Solomon, după încă alte două spectacole: „A optsprezecea cămilă” de Samuil Alioşin şi „Examen de bacalaureat” de Dumitru Solomon, şi-a luat... zborul spre capitală, unde, împreună cu viitoarea sa soţie, cunoscută la Oradea, au mers din realizare în realizare, culegând premii naţionale şi aprecieri, pentru majoritatea spectacolelor pe care le-au semnat împreună.  (Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor

Data şi locul naşterii: 21.09.1930, Ploieşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1955, clasa prof.Ion Talianu, Artist al Poporului, asistent Mihai Raicu

A debutat la Oradea, făcând parte din „grupul celor 12”, cu un rol... gras: Brânzovenescu din „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, mai apoi, în şase stagiuni, jucând nu mai puţin de patruzeci de roluri sau apariţii – justificate prin calităţile artistice ale actorului disponibil, în special în registrul comic, dar şi dramatic ori muzical. Pentru rolul Nică din „Inima noastră” de Valeriu Luca, primeşte Menţiune la Decada dramaturgiei originale, în 1956.

Actriţă

Fără studii de specialitate.

Apărută meteoric, a dispărut la fel, numai după un an, lăsând în urma sa amintirea unei apariţii plăcute în cele trei roluri pe care le-a jucat, şi impresia că ar fi putut ajunge o bună actriţă. (O fi ajuns?)

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Regizor artistic

Data şi locul naşterii: 14.05.1969, Cluj-Napoca

Studii: Universitatea Babeş Bolyai, Facultatea de Teatru din cadrul Facultăţii de Litere, secţia regie, 1997

Tânărul regizor clujean Radu Ghiţulescu a fost angajat la Teatrul de Stat din Oradea doar o stagiune, timp în care a semnat regia a două spectacole, amândouă în tandem cu scenograful, din aceeaşi generaţie, Cristian Rusu. În spectacolul „Năpasta” de I.L.Caragiale,  încercarea – declarată – de a „filtra textul caragialean printr-o perspectivă expresionistă” a dat roade doar parţial. Mircea Morariu califică montarea „ca o formulă posibilă de spectacol ce probează calităţile lui Radu Ghiţulescu, pe care doar maturizarea le va certifica cu adevărat. Nici spectacolul „Doctor fără voie” de Molière se pare că n-a întrunit adeziunea criticii, dar nici a publicului, judecând după numărul modest de reprezentaţii.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 03.12.1941, Păduroiu, decedată în 2000.

A venit  la Oradea de la Sibiu. Beneficiară a unui fizic scenic plăcut şi o voce caldă, a lăsat o impresie bună în cele nu mai puţin de optsprezece roluri (Elena din „Războiul Troiei nu va avea loc” de Jean Giraudoux, Maria din „Hotărârea” de Mircea Bradu, Mati în „Dictatorul” de Al.Kiriţescu sau Christine din „Fetiţa cu chibrituri” de Angel Cârstea după Hans Christian Andersen – sunt doar câteva) jucate în doar trei stagiuni pe scena teatrului orădean.

A plecat din teatru şi credem că n-a mai jucat nicăieri.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Actor

Data şi locul naşterii: 07.10.1953, Roşiori de Vede

Studii: Universitatea de Artă Teatrală Târgu Mureş, 1980: secţia de actorie; 2003: secţia de regie teatru

Tânărul Dan Glasu a venit la Teatrul de Stat din Oradea cu un CV studenţesc foarte bun, ca absolvent al Institutului de Teatru din Târgu Mureş, unde a studiat şi susţinut câteva roluri remarcabile: Richard III, Trigorin, Pampon, Pristanda. Talent autentic, studios, inteligent, Dan Glasu a cunoscut o evoluţie profesională remarcabilă, azi fiind unul din „greii” trupei târgmureşene, fiindcă el s-a întors în oraşul său de baştină, unde azi este şi dascăl de actorie. A debutat cu entuziasm în rolişorul unui alegător din „O scrisoare pierdută” de I.L.Caragiale, mândru că regizor este Alexandru Colpacci şi fericit că ia parte la primul său turneu în Grecia.

Actriţă

Data şi locul naşterii: 24.07.1931, Bucureşti

Studii: Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale” Bucureşti, 1955

Cochetând mai mult cu filmul, a trecut, pasager, prin teatrul orădean, lăsând urme palide prin cele două roluri: Ana în „Tache, Ianke şi Cadâr” de V.I.Popa (la reluare) şi Flora în „Mofturile Belisei” de Lope de Vega. Apoi a dispărut din peisajul teatral.

(Prezentare de Eugen Ţugulea)

Trupa Iosif Vulcan:

Trupa Arcadia:

×

TOP