Skip to main content
  • en_GB
  • hu_HU
  • ro_RO

TICKET AGENCY HOURS

Monday: 2:00 PM-6:00 PM
Tuesday: 12:00 - 18:00
Wednesday: 10:00 - 14:00
Thursday: 12:00 - 18:00
Friday: 10:00 - 14:00
Saturday and Sunday: closed
The agency is also open one hour before the start of each show at the Great Hall, regardless of the day.

TICKET AGENCY PROGRAM
Monday: 2:00 PM - 6:00 PM
Tuesday: 12:00 - 18:00
Wednesday: 10:00 - 14:00
Thursday: 12:00 - 18:00
Friday: 10:00 - 14:00
Saturday and Sunday: closed
The agency is also open one hour before the start of each show at the Great Hall, regardless of the day.
Queen Marie Theater Oradea
  • en_GB
  • hu_HU
  • ro_RO
Written on .
by the Queen Maria Theatre

A NEW THEATRE PREMIERE: GYPSY

We are pleased to invite you to a new premiere of the Regina Maria Theater: the musical show ŢIGANIADA, which will take place on Saturday, December 1 and Sunday, December 2, starting at 7 p.m., at the Theater's Great Hall.

Dedicated to the two hundredth anniversary of the writing of ŢIGANIADA, the show based on Ion Budai-Deleanu's famous epic is part of the series of great shows based on classical texts. Benefiting from a dramatization by Radu Macrinici, winner of two UNITER awards for dramaturgy, the Oradea theater's show is not only a restitution of a legendary text but also a transposition to the present time of the delicious adventures that Ion Budai-Deleanu's gypsies experience on their way to search for an illusory country. Music, dance and especially acting performances complete this picturesque picture and make ŢIGANIADA one of the most important events of this season.

Scriitorul Ion Budai-Deleanu nu a creat această operă numai pentru „a forma şi a introduce un gust nou de poezie ţigăneasca” şi în niciun caz pentru a batjocori pe ţigani, populaţie oropsită sub regimuri bazate pe exploatarea omului de către om. Ion Budai Deleanu a folosit elemente caricaturale de felul celor din josnicele snoave despre ţigani cu alte scopuri, mai înalte decât aceea de a lua în râs pe nişte oameni. Deşi autorul se lasă uneori furat de propria-i pornire de a glumi, simpatia lui pentru ţigani se vădeşte în multe locuri ale poemei. Dacă a folosit imaginea caricaturală a ţiganilor, a făut aceasta numai cu scopul ca, la adăpostul glumei, să lovească fără pericol în stări de lucruri condamnabile, din societatea epocii sale. Cititorul este prevenit chiar de autor prin Epistola închinătoare: Am izvodit această poveste… întru care am amestecat întru adins lucruri de şagă, ca mai lesne să înţeleagă şi să placă. Însă tu bagă seama bine, căci toată povestea mi se pare că-i numai o alegorie în multe locuri unde prin ţigani să înţeleg şi alţii…

În cuprinsul poemei, în versuri şi în notele care le însoţesc, se vede efortul continuu al scriitorului de a-şi camufla critica, dar, totodată de a o lămuri, de a o face înţeleasă. Dacă de teama cenzurii şi-a ascuns până şi numele printr-o anagramare (Leonachi Diancu), el ţine să atragă atenţia cititorului: Să află intr-ânsa şi critică pentru a cărei dreaptă înţelegere te poftesc să adaugi oarecări luări aminte, căci ştiu bine că vei înţelege ce am vrut eu să zic la multe locuri. Când în cuprinsul poemei, nota critică devine prea puternică şi prea directă, scriitorul îşi arată teama de urmări subliniind:

Ci hoha, să lăsăm această sfadă

Văd pe mulţi că ridică sprâncene

Şi mă tem că necăutând la rangă

Să nu-mi puie muza supt falangă.

Other articles

| Florina Dometi

The Arcadia troupe of the Regina Maria Theatre is preparing a new premiere: "Frederick the Mouse - I Know Who I Am -", a show signed by Ana Crăciun Lambru, inspired by the famous book "Frederick" by Leo Lionni, whose team includes two artists who are often in the spotlight at the UNITER Awards Gala.

| Ramona Nemes

In November and December, the Regina Maria Theatre continues its series of national collaborations through the show exchange project, bringing to the Oradea audience two powerful, relevant and courageous productions of the Romanian independent scene. Both performances will take place at the Transilvania Hall and are co-financed by the National Cultural Fund Administration.