Treci la conținutul principal
  • en_GB
  • hu_HU
  • ro_RO

ORAR AGENȚIEI DE BILETE

Luni: 14:00-18:00
Marți: 12:00 - 18:00
Miercuri: 10:00 - 14:00
Joi: 12:00 - 18:00
Vineri: 10:00 - 14:00
Sâmbătă și Duminică: închis
Agenția este deschisă și cu o oră înainte de începerea fiecărui spectacol de la Sala Mare, indiferent de zi.

PROGRAMUL AGENȚIEI DE BILETE
Luni: 14:00 - 18:00
Marți: 12:00 - 18:00
Miercuri: 10:00 - 14:00
Joi: 12:00 - 18:00
Vineri: 10:00 - 14:00
Sâmbătă și Duminică: închis
Agenția este deschisă și cu o oră înainte de începerea fiecărui spectacol de la Sala Mare, indiferent de zi.
Teatrul Regina Maria Oradea
  • en_GB
  • hu_HU
  • ro_RO

OGLINDA SPARTĂ

un scenariu de Roman Doljanski după Arthur Miller, regia Timofei Kuliabin

„Această piesă poate fi numită o dramă psihoterapeutică clasică. În cinematografie și cultura populară, mai ales în seriale, există numeroase exemple reușite ale acestui gen – însă în teatru, aproape deloc. Povestea unui medic și a pacientului său (sau, ca în acest caz, a unei paciente) depășește aproape întotdeauna granițele practicii medicale, abordând o gamă mult mai largă de probleme – nu doar personale, ci și sociale, istorice și chiar filozofice. Încă de la început, îi lăsăm publicului libertatea de a ști cum se va sfârși povestea. Nu transformăm narațiunea lui Arthur Miller într-un roman polițist. Pur și simplu observăm cum s-au desfășurat evenimentele. Invităm spectatorii să urmărească nuanțele și caracterul profund uman al personajelor.” – Timofei Kuliabin

„Titlul unei alte piese tot fabuloase a marelui dramaturg american Arthur Miller, Prețul (The Price), definește tema centrală a noii producții intitulate Oglinda spartă. Este vorba despre prețul pe care cei din jurul protagonistei trebuie să-l plătească pentru vindecarea acesteia.

În ultimii ani, ne-am confruntat cu realitatea așa-numitei „noi etici” – un sistem de reguli și restricții prin care societatea, mânată de cele mai bune intenții, încearcă să reglementeze relațiile dintre oameni. După cum știm, procesul de adoptare a acestor reguli duce uneori la conflicte profund dramatice, în urma cărora nu doar reputații și cariere, ci uneori chiar vieți omenești sunt distruse. Astăzi, privirile, intonațiile, gesturile, cuvintele – ca să nu mai vorbim de fapte și comportamente – sunt interpretate cu totul diferit față de cum erau percepute acum două sau trei decenii.

În această montare apare un personaj absent din piesa originală a lui Arthur Miller – directorul clinicii, care desfășoară propria investigație asupra rezultatelor tratamentului eroinei. El încearcă să afle dacă au fost încălcate unele dintre aceste „noi reguli”. Doctorul reușește, într-adevăr, un mic miracol – o face să se ridice pe picioare pe o pacientă pe care nimeni altcineva nu a putut-o vindeca. Însă intervenția sa în viața personală complicată a familiei care i-a cerut ajutorul duce la destrămarea acesteia – chiar dacă nu era o familie ideală nici înainte.

A avut doctorul dreptul să folosească metodele pe care le-a aplicat? Poate fi considerat tratamentul un succes dacă o persoană se vindecă în detrimentul binelui alteia? Unde se află limita dincolo de care vindecarea se transformă în manipulare? Nu există un răspuns definitiv la această întrebare – nici din partea lui Arthur Miller, nici din partea personajelor, nici din partea creatorilor spectacolului. Scopul este acela de a ridica întrebarea și de a invita publicul să-și formuleze propriul răspuns.

Trebuie amintit că piesa Broken Glass a fost scrisă la mijlocul anilor ’90, iar acțiunea se petrece la sfârșitul anilor ’30. Ascensiunea naziștilor în Germania, persecuțiile împotriva evreilor și evenimentele din Noaptea de Cristal sunt esențiale pentru intriga lui Miller. Astăzi, circumstanțele istorice sunt cu totul altele, însă tema diferitelor forme de antisemitism a redevenit, din păcate, înspăimântător de actuală. Și, deși acest subiect ocupă un loc mai puțin central în noua versiune decât în piesa originală, el rămâne unul important.” – Roman Doljanski

Distribuția:
Phillip Gellburg: Eugen Neag
Sylvia Gellburg: Denisa Irina Vlad
Dr. Harry Hyman: Răzvan Vicoveanu
Jessica: Anda Tămășanu
Robert Wilson: Richard Balint
Stanton Case: Alexandru Rusu

Regia: Timofei Kuliabin
Scenariul: Roman Doljanski
Muzica originală: Timofei Pastuhov
Scenografia: Oleg Golovko
Traducerea: Raluca Rădulescu

Spectacol recomandat persoanelor peste 18 ani!

Data premierei: 16 și 17 noiembrie 2025, Sala Mare

Alte Evenimente